Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Aanzeggesprekken of ontslaggesprekken

Het aanzeggesprek of ontslaggesprek wordt ingezet op het moment dat je een medewerker ontslag moet aanzeggen. Leidinggevenden krijgen ermee te maken in de dagelijkse praktijk bijvoorbeeld wanneer de medewerker niet functioneert of bij reorganisatie. Een ontslaggesprek voeren is emotioneel beladen en moet met zorgvuldigheid plaatsvinden. Het is derhalve van groot belang dat jouw leidinggevenden vaardig zijn in de gesprekstechnieken om dit lastige gesprekstype te voeren.

Leerdoelen voor de leidinggevende

Een overzicht van mogelijke leerdoelen bij ontslag- of aanzeggesprekken

  • Jouw vaardigheid in het voeren van aanzeggesprekken vergroten
  • De impact van het ontslag voor de medewerker begrijpen en de juiste steun bieden
  • Voorkomen dat je jezelf laat meeslepen door gevoelens en emoties tijdens het gesprek
  • Jouw inzicht vergroten hoe je de boodschap aan de andere medewerkers overbrengt
  • Voorkomen dat je vormfouten maakt tijdens het gesprek die je later juridisch verweten kunnen worden.

aanzeggesprekken of ontslaggesprekken

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Communicatietraining voor leidinggevenden

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining voor leidinggevenden

Spannend

Aanzeggesprekken zijn spannend en geven spanning. De één kan er beter mee omgaan dan de ander maar wanneer het jou helemaal koud laat, heb je wellicht te weinig inlevingsvermogen of empathie. Wanneer ontslag moet worden aangezegd, heeft dat impact op jouw medewerker. Hoe jouw medewerker reageert, weet je niet van tevoren. De één klapt dicht en zegt niets meer. De ander wordt boos en heeft het gevoel dat hem/haar onrecht wordt aangedaan.

Wat gebeurt er?

Op het moment dat je ontslag aanzegt, voelt de medewerker zich bedreigd in zijn/haar behoefte aan zekerheid. Soms nog meer dan alleen zekerheid: het kan ook de behoefte aan veiligheid (wonen) of zelfs eten en drinken zijn die bedreigd wordt. Bedreiging van behoeften roept emotie en negatieve gevoelens op. Of ze nu wel of niet worden geuit. Ze zijn er! Dat kan primaire reacties geven!

Training aanzeggesprekken

Ooit kregen we de vraag: hoe lang duurt een training aanzeggesprekken bij jullie? Ons antwoord: vijf minuten maar we kunnen het ook mailen. Al volg je 10 trainingen ontslaggesprekken: jouw medewerker zal niet zeggen na het gesprek 'goh wat kun jij leuk ontslag geven!'.

Toen kwam de echte leerbehoefte: ja maar onze leidinggevenden zien er tegenop. Ze moeten een reorganisatie doorvoeren en vinden dit heel vervelend.

Slecht nieuwsgesprekken voeren

Tips

  • Draai er niet omheen en vertel de medewerker direct dat je de arbeidsovereenkomst wilt beëindigen.
  • Zorg dat je vooraf goed geïnformeerd bent over het verloop, de noodzaak voor dit ontslag en over de juridische feiten. Wat we willen zeggen: zorg dat het verhaal klopt.
  • Hou het gesprek kort en krachtig.
  • Ga geen 10x uitleggen waarom het is: één keer is voldoende.
  • Laat merken dat jouw besluit genomen is en dat je er niet op terugkomt
  • Vermijd schrale troostwoorden in de trant van: je hebt zo een andere baan weer met jouw capaciteiten
  • Toont empathie en betrokkenheid
  • Nodig de medewerker uit voor een vervolggesprek over de verdere afhandeling (en probeer niet alles in één gesprek te doen)
  • Geef de medewerker ruimte en gelegenheid zich te laten informeren en bijstaan door derden

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining voor leidinggevenden

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.