Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Even bijtanken: hoe doe je dat?

Er wordt snel gezegd: ik moet even bijtanken. Maar voor veel mensen is de vraag: hoe moet dat eigenlijk? Weet u hoe het moet? In dit artikel geven we wat suggesties.

Bijtanken: hoe moet dat?

Op adem komen

Even bijtanken betekent in feite: even op adem komen of weer op energie komen. Blijkbaar is er sprake van een energielek en hebt u rust nodig of moet u tot rust komen.

Wanneer is het nodig?

In feite zijn er meerdere momenten nodig om even  bij te tanken. U kunt het per jaar bekijken wanneer u zich bewust bent van uw energiehuishouding. Wellicht kunt u uw vakanties of vrije dagen er op afstemmen.  U kunt het per maand bekijken maar ook per week en per dag.

  • Iedere dag hebt u een moment nodig om even bij te tanken. U kunt niet een hele dag geconcentreerd werken. De kunst is om uw prime time goed te benutten. Dat is het moment waarop u zich het fitst voelt. Wanneer u erg fit bent, is het zaak de meer complexe zaken te doen. Op andere momenten kunnen de minder ingewikkelde zaken en soms is het goed om even af te blazen. Ook zult u een moment op een dag moeten plannen met tijd voor uzelf. Tijd om even de balans op te maken, stoom af te blazen of te acclimatiseren.
  • Door de week heen is het ook goed om afblaasmomenten te plannen. Hoe gaat u om met uw weekend? Doet u daar die dingen die u energie geven of zijn er hele inspannende dingen die u doet? Bewustwording is belangrijk hoe het bij u werkt. Voor de één is de verjaardagsvisite een ontspannen avondje uit terwijl de ander dat juist als een hele inspanning ervaart. Voor de één is een autorit van twee uur een bezoeking en de ander vindt het juist heel ontspannend om te doen.
  • Ook over de maand en het jaar heen is het goed om bij te tanken en dat te organiseren. Wat werkt bij u het beste?
    • een lange vakantie aaneengesloten of juist meerdere momenten (lange weekenden?)
    • wanneer hebt u bijtank momenten nodig?

Hoe moet het?

Er zijn geen protocollen over bijtanken. U zou zelf moeten weten hoe het bij u werkt. We noemen wat voorbeelden:

  • Helpt sport en beweging u om afstand te nemen? Houdt u van een fikse wandeling of fietstocht?
  • Bent u iemand die graag een boek leest?
  • Weet u dat niks doen en lanterfanten ook werkt?
  • Even een sociaal contact aanboren waar het een keer niet over uw werk gaat?
  • Tijd voor elkaar nemen in uw relatie?

Even terugtrekken en afstand nemen

Wat kan helpen is om u even terug te trekken, even alleen te zijn, even afstand te nemen van alledaagse beslommeringen en even bij de essentie van uw gevoel te komen. Het is goed dat uw geest en gedachten af en toe even ronddwalen zonder dat er intensief ergens over nagedacht hoeft te worden.

Energiehuishouding

Dit artikel is geschreven in de serie energiehuishouding en energiebalans.

Energiehuishouding

Verwante informatie

Wilt u meer informatie over coaching gericht op vermindering van stress?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens