Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Onpersoonlijk overkomen

Onpersoonlijk overkomen op anderen

Onpersoonlijk overkomen kan een persoonlijke valkuil zijn. Een valkuil die past bij de kernkwaliteiten nuchter, bedaard of beheerst. Maar wat is dat nu: onpersoonlijk overkomen?

Kenmerken

We noemen een aantal kenmerken:

  • u maakt te weinig verbinding met anderen
  • u toont uw gevoelens en emoties te weinig
  • u laat weinig van uzelf zien
  • u komt afstandelijk of koel over op anderen
  • u bent weinig begaan met uw medemens of u toont weinig betrokkenheid
  • u bent te zakelijk ingesteld of overdreven taakgericht maar u hebt te weinig oog voor uw medemens

Het voorbeeld van Marianne

Neem het voorbeeld van Marianne. Door anderen wordt ze wel eens getypeerd als kil of koud, weinig betrokken bij de medemens, weinig sociaal. Maar ook wel in termen als: ‘je weet nooit goed wat je aan haar hebt’ of ‘je krijgt moeilijk contact met haar’. Zelf zei ze: ‘ik begrijp dat mensen dat van mij zeggen en het maakt me soms ook eenzaam want ik zou zo graag anders willen’.

Marianne ging een coachingstraject volgen gericht op ‘verbindend communiceren’. Dat was een hele stap en best wel eng. Ze merkte ook dat het een patroon was, een gedragspatroon wat ze in al die jaren had opgebouwd.

Aangeleerd gedrag

Onpersoonlijk overkomen kan ook aangeleerd gedrag zijn. Misschien hebt u niet geleerd om iets van uzelf te laten zien in contacten. Of u vindt het moeilijk om spontaan of enthousiast te zijn. Wellicht is verbindend communiceren voor u een belangrijk punt.

Kwaliteiten

Mocht het zo zijn dat u ervan overtuigd bent van het feit dat het van u een valkuil is wanneer u persoonlijk overkomt, dan hebben we goed nieuws voor u. Aan iedere valkuil ligt namelijk een kwaliteit ten grondslag. Waarschijnlijk bent u een evenwicht persoon die niet snel uit het veld is geslagen.

Leerdoel

In ieder geval is uw leerdoel duidelijk. U wilt niet koud of kil overkomen op anderen. Het is van belang om verbindend te zijn en ook om verbindend te leren communiceren. Want daar ligt een essentieel punt en dat is de ontwikkeling van een stuk persoonlijke communicatie.

Verbindende communicatie

Het is uiteraard weer zo’n term die wij als containerbegrip aanduiden. Maar wat is nu verbindende communicatie. Dat is communicatie die ‘raakt’, die ‘iets los maakt bij de ander’. En u raakt wanneer u durft te laten zien dat u ‘geraakt’ bent. U spreekt aan wanneer u laat horen dat u ‘aangesproken bent’ of dat u zich ‘aangesproken voelt’.

Wanneer is communicatie onpersoonlijk?

  • wanneer u een waslijst van feiten achter elkaar zet
  • wanneer u een assortiment aan diploma’s opsomt
  • wanneer u in de derde persoon over uzelf praat
  • afstandelijke benamingen als ‘resultaatgerichte manager met ervaring bij de overheid’ (in plaats van: ik ben resultaatgericht en mijn ervaring als manager is vooral bij de overheid)

Is het te leren?

Wanneer u onpersoonlijk overkomt, te afstandelijk, klinisch of kil, kunt u wel leren om op  een andere manier over te komen.

Hoe gaat dat in zijn werk? Samen met u gaan we bekijken waar het vandaan komt. Is het een valkuil zoals hierboven omschreven? Of houdt u zich in vanuit bepaalde sociale angsten (bang om gekwetst te worden, bang om uzelf te laten zien?).

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens