Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Dominant of bazig? Zeggen ze dat van u? Wat vindt uzelf?

Dominantie is een valkuil

Dominant of bazig? Vinden mensen in uw omgeving (thuis of op het werk) soms dat u te dominant of te bazig bent? Merkt u dat het uw relaties in de weg staat of dat het u belemmert in de communicatie? Wilt u leren om minder dominant of bazig te zijn en anderen meer ruimte te geven? In dit artikel gaan we in op dominantie als valkuil en ook op het onderwerp: dominant in een leidinggevende functie.

Positieve dominantie

Dominant wordt zowel in positieve als negatieve zin gekenschetst. Wanneer in sporttermen gesproken wordt over dominant spel dan bedoelt men vaak dat het sportteam overwicht heeft, de regie heeft gepakt of sterker is dan de tegenpartij. Dat is dus positief. Wie dominant is in goede zin is sturend, resoluut, daadkrachtig en geeft richting. Op zich zit de wereld daar op te wachten. Tenzij…..

Negatief

Wanneer is het negatief? In persoonlijke zin is dominant gedrag negatief wanneer:

  • anderen geen ruimte krijgen om hun mening te zeggen of het gevoel hebben dat daar onvoldoende ruimte voor is
  • er geen rekening wordt gehouden met gevoelens, standpunten of percepties van anderen
  • er over gevoelens of standpunten heen gewalst wordt
  • u teveel uw wil doordrukt of uw wil oplegt
  • u teveel in het middelpunt staat, altijd aan het woord bent of alle aandacht opeist
  • u meningen of gevoelens van anderen bagatelliseert
  • u toch uw eigen gang gaat ondanks herhaaldelijke waarschuwing van uw omgeving

Irritatiezone

Het kan best zo zijn dat u met uw gedrag een aantal mensen irriteert. Echter: ze zullen het niet snel zeggen. Immers de vraag is: hoe gaat u daarop reageren? Omdat ze bang zijn voor uw reactie doen ze er het zwijgen toe.

Wat zijn uw valkuilen?

Wilt u weten wat uw valkuilen zijn die horen bij uw kernkwaliteiten?

Valkuilen

Gratis test: wat zijn uw  karaktereigenschappen?

Inzicht in uw persoonskenmerken en kernkwaliteiten? Doe dan (kostenloos) onze (online) test. U krijgt een rapport in uw mailbox.

Doe de test online!

Soorten dominantie

Hoe is dominantie te herkennen? Dat is soms lastig maar we noemen toch enkele vormen:

  • Iemand die altijd aan het woord is, kan dominant zijn (dat geldt ook voor breedsprakigheid)
  • Altijd willen winnen en geen verlies kunnen incasseren
  • Overal controle op willen hebben (zelfs al heeft men er amper invloed op)
  • Altijd de competitie met anderen aan willen gaan
  • Zich groter voordoen of zich mooier voordoen dan het in werkelijkheid is
  • Geldingsdrang en veeleisend voor zichzelf en anderen

Leerpunten of leerdoelen bij bazigheid

Het belangrijkste leerpunt is:

  • uzelf openstellen voor een ander
  • de ander ruimte geven
  • de ander respecteren
  • rekening houden met andermans grenzen

Zelfreflectie op eigen gedrag is noodzakelijk. En dat begint al wanneer u bereid bent om na te denken over wat u hier leest.

Verwante valkuilen

Verwante valkuilen zijn:

Uw kernkwaliteit: aanwezig en profilerend

Wist u dat dominantie een valkuil is? En dat er een kernkwaliteit aan dit gedrag ten grondslag ligt? Uw kernkwaliteit heet AANWEZIG en PROFILEREND.

Dominante baas: wordt u zo gekenschetst?

Wordt u door uw medewerkers wel eens afgeschilderd als een dominante baas? Vindt u dat reden om als ontwikkelpunt mee te nemen? Of vindt u het vervelend dat medewerkers u als dominant of te sturend omschrijven?

Leidinggevende is dominant of bazig

Kenmerken

Hebt u ook inzicht in uw eigen gedragskenmerken? We noemen er een aantal:

  • u geeft uw medewerkers weinig ruimte voor een eigen mening of eigen inbrengt
  • u bent te sturend, u dicteert of u schrijft voor
  • u hebt weinig boodschap aan kritiek hoe constructief en opbouwend die kritiek ook moge zijn
  • u duldt geen tegenspraak en u kapt kritiek snel af
  • u drukt uw eigen beslissingen snel door
  • u walst over de gevoelens van anderen heen
  • u bent confronterend in uw communicatie
  • u hebt een kort lontje
  • u bent verbaal zo sterk dat anderen niet tegen u op kunnen
  • u staat niet open voor feedback

Hoe reageert uw medewerker?

Over het algemeen reageren mensen als volgt op een dominante baas:

  • ze spreken zich niet uit
  • ze voelen zich niet veilig
  • ze schikken zich al brommend in de beslissingen van de baas ook al zijn ze het er niet mee eens
  • ze vermijden de baas
  • ze gaan conflicten uit de weg
  • fouten worden snel verdoezeld uit angst voor een confrontatie
  • ze worden onverschillig of gelaten

Voor medewerkers: omgaan met dominante bazen

Dominante bazen:  vindt u het moeilijk om ermee om te gaan? Merkt u dat uw baas dominant is? Hebt u het gevoel dat u onvoldoende weerbaar bent tegen uw baas?  Voelt u zich soms niet opgewassen tegen uw baas? Lees dan ons artikel over weerbaar worden tegen dominante bazen.

Weerbaar worden tegen dominante personen

Wat bereikt u ermee?

Wat bereikt u met dominant gedrag binnen uw team? Eerlijk gezegd: niets! Helemaal niets! Wanneer u te nadrukkelijk aanwezig bent als leidinggevende dan creëert u passiviteit in uw team. Uw eigen gedrag zorgt ervoor:

  • dat uw medewerkers niet open (kunnen) zijn
  • geen vertrouwen hebben
  • zich verschuilen en zich niet uitspreken
  • iets doen omdat u het wilt maar niet omdat zij intrinsiek gemotiveerd zijn
  • geen verantwoordelijkheid pakken voor eigen gedrag

Kortom: u bevordert het gedrag wat in uw eigen irritatiezone zit. Alle reden dus om er wat aan te doen.

Overwicht en duidelijkheid

Het moge duidelijk zijn dat u in een leidinggevende functie best duidelijk mag zijn over de te varen koers, de gekozen richting, de werkwijze die gehanteerd wordt binnen uw organisatie. Dat is wat anders dan dominantie. Natuurlijk overwicht heeft niets met dominantie te maken.

Doorgeslagen variant van uw kwaliteit

Wist u dat dominantie een valkuil is? En dat er een kwaliteit aan dit gedrag ten grondslag ligt? We noemen dit met nadruk omdat leidinggevenden het soms zelf ook vervelend vinden wanneer ze als dominant worden betiteld.  Uw kwaliteit heet AANWEZIG en PROFILEREND. De valkuil is dat u te nadrukkelijk aanwezig bent,  uw irritatie is onderdanigheid of kruiperigheid en uw leerdoel is bescheidenheid. Meer inzicht in valkuilen voor leidinggevenden?

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens