Conflictsituaties: ben je dominant en sturend?
Een conflict forceren of afdwingen is soms noodzakelijk maar in veel situaties doet het afbreuk aan de kwaliteit van de relatie die je met de ander hebt. Wanneer je de conflictstijl forceren en afdwingen vaak gebruikt ben je wellicht te dominant of te sturend in een conflictsituatie.
Is dat een valkuil die je herkent? De training conflicthantering en onderhandelen kan je van dienst zijn.
Welke conflictstijl past bij jou? Doe de test!
Welke conflictstijl past het beste bij jou? Doe onze test en kijk naar jouw natuurlijke stijl die je toepast bij conflicten!
Training conflicthantering
Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'op maat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.
Forceren of afdwingen
Gelukkig staat er in het burgerlijk wetboek geen definitie voor 'te sturend zijn tijdens conflicten'. Het gaat erom hoe de ander het ervaart en dat is de grens. Wanneer je te nadrukkelijk aanwezig bent en de ander te weinig de mogelijkheid ervaart om zijn zegje te doen dan ben je 'te sturend'. Heb je de neiging om te sturend aanwezig te zijn tijdens een conflictsituatie? Dit zijn de kenmerken:
- de ander ervaart te weinig ruimte voor inbreng
- het gesprek is niet open of gelijkwaardig
- je blijft maar argumenteren en wel zodanig dat de ander er niets tegen in kan brengen
- je loopt weg en je trekt de deur keihard achter je dicht
- je speelt het op de persoon: 'jij bent nu eenmaal zo of jij bent onbetrouwbaar'
- je blijft de ander de schuld geven, kleineren of onderuithalen
- cynisme: 'ik wil nog weleens zien wat er van jou terechtkomt' of 'ja hoor, haal die oude koeien maar eens weer uit de sloot'
Een andere manier is wat ik passieve agressie noem:
- 'laten we het er maar niet meer over hebben, het heeft toch geen zin'
- niks zeggen, niet reageren, de telefoon niet opnemen wanneer de ander je belt
Persoonlijke valkuilen
Jouw persoonlijke valkuilen kunnen een rol spelen tijdens een conflict. Ik noem er een paar:
- te direct in de communicatie
- altijd willen winnen
- altijd de woordenstrijd zoeken en redetwisten
- geen verschil hebben in: gelijk hebben en gelijk krijgen
Conflict oplossen? Blijf in gesprek!
Tijdens een conflictsituatie is het van belang om altijd in gesprek te blijven. Hoe moeilijk het ook is. Wanneer je het conflict wilt oplossen is de basis wederzijds respect, open communicatie, de ander laten uitpraten, proberen te begrijpen wat de ander bedoelt (en voelt), jouw eigen gedachten en gevoelens onder woorden brengen op een rustige manier.
Training conflicthantering
Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'opmaat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.