Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Altijd aan het woord en teveel praten: valkuil

Teveel praten of altijd aan het woord zijn. Wordt u weleens verweten dat u slecht luistert en teveel praat tijdens gesprekken? Wilt u leren om de meer te luisteren en de valkuil teveel praten vermijden?  De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Doe de uitgebreide analyse

Bij De Steven kunt u tegen betaling een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in uw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Uitgebreide test

Gratis preview

U kunt de test ook doen via een gratis preview. U krijgt dan via een beknopt rapport inzicht in wat voor type mens u bent en welke kwaliteiten en valkuilen daarbij horen.

Gratis preview

Valkuil

In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen,  leerdoelen en allergieën zijn. U kunt de webinar na inschrijving online volgen.

Webinar kwaliteiten

Ik heb altijd mijn zegje klaar

Teveel praten of altijd aan het woord zijnIemand vertelde: 'altijd heb ik mijn praatje wel klaar. Wanneer iemand iets vertelt of aangeeft, heb ik al heel snel mijn eigen verhaal. Het verhaal van de ander roept iets bij mij op en meteen heb ik mijn eigen versie'.

Kenmerken

Mensen die teveel aan het woord zijn:

  • Hebben altijd hun zegje wel klaar
  • Kunnen zich verbaal goed uitdrukken
  • Zijn gemakkelijk in sociale contacten
  • Stappen zonder schroom op de ander af
  • Staan snel in het middelpunt bijvoorbeeld in een groep of vergadering
  • Hebben overal wel een verklaring voor
  • Kunnen de ander gemakkelijk weerspreken
  • Trekken de aandacht naar zich toe

Gevolgen

We noemen een paar gevolgen:

  • Gevolg is dat u signalen vaak niet hoort of opmerkt die een ander afgeeft. Of dat een ander zich door u onbegrepen of 'niet gehoord' voelt.
  • Teveel aan het woord zijn kan door een ander als dominant worden ervaren.
  • Mensen houden zich stil of worden terughoudend
  • Mensen gaan zich aan u ergeren of irriteren
  • Mensen hebben het gevoel dat ze niet tegen u op kunnen
  • De ander klapt dicht tijdens een gesprek

Waarom?

Over het algemeen is het moeilijk aan te geven waarom mensen dit doen. In de dagelijkse praktijk horen we vaak de volgende oorzaken.

  • ik heb een hekel aan stiltes tijdens een gesprek
  • het gaat vaak onbewust - meestal heb ik er geen erg in en zelden dat me er iemand op gewezen heeft
  • het verhaal van de ander boeit me vaak niet of onvoldoende
  • ik heb altijd wel iets te vertellen

actief luisterenUw kwaliteit: welbespraakt

Uw kernkwaliteit is: welbespraakt. Deze kwaliteit kunt u goed gebruiken. Wanneer u balans zoekt door de grens van uw bespraaktheid te kennen komt er evenwicht. Wilt  u een actieve luisterhouding ontwikkelen? Horen wat de ander zegt. Een ander laten uitpraten. Proberen te begrijpen wat de ander bedoelt en hoe de ander denkt. Een nog dieper leerdoel is: horen wat de ander niet zegt maar toch bedoelt.

Uw tegenpool

Uw tegenpool is wellicht diegene die te weinig inbreng heeft tijdens een gesprek. Training of coaching kan u helpen te ontdekken wanneer u in de valkuil stapt. U zult immers niet altijd en overal teveel aan het woord zijn maar steeds in bepaalde situaties?

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens