Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Betrouwbaar: competentie of kwaliteit

Betrouwbaarheid wordt soms als competentie aangeduid. De vraag is of dit helemaal klopt. Is het een kwaliteit, heeft het met normen en waarden te maken of kan het als een vaardigheid beschouwd worden?

Wat zijn uw kwaliteiten?

Wilt u weten wat uw kwaliteiten of karaktereigenschappen zijn?

Meer weten over kwaliteiten?

Kwaliteiten

Competenties

Bekijk de rubriek competenties en competentieontwikkeling. Bekijk ook het overzicht met alle persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.

Competenties

Online test

Inzicht in uw persoonskenmerken en kwaliteiten? Doe dan (kostenloos) onze (online) test. U krijgt een rapport in uw mailbox.

Doe de test online!

Wat is betrouwbaarheid?

Onder betrouwbaarheid verstaan wij het volgende:

  • U komt na wat is afgesproken (afspraak is afspraak)
  • U bent eerlijk en integer
  • U spreekt de waarheid en zult niet liegen of halve waarheden vertellen
  • U bent te vertrouwen en men kan op u vertrouwen
  • Zaken die u in vertrouwen verteld zijn, zult u niet verder vertellen
  • U bent aanspreekbaar op verantwoordelijkheden die u draagt
  • U bent bereid om zich altijd en ten allen tijde te verantwoorden als dat nodig is
  • U bent open, transparant en toegankelijk voor andere mensen

Gedragskenmerken

We noemen enkele gedragskenmerken:

  • U bent iemand van afspraak is afspraak en mocht u daaraan niet kunnen voldoen dan communiceert u daar tijdig over
  • Fouten verdoezelt u niet maar durft u toe te geven
  • U bent discreet
  • U begrijpt dat zaken die u vertrouwelijk ter ore zijn gekomen niet naar buiten gebracht kunnen worden
  • U houdt zich aan voorschriften, regels en procedures
  • U bent aanspreekbaar op uw verantwoordelijkheden
  • U spreekt positief over anderen
  • U verschuilt zich niet of u dekt zich niet in ook als er spanningen zijn, maar u neemt verantwoordelijkheid

Wat is uw valkuil?

Mooie vraag: kun je ook té betrouwbaar zijn? De eerste indruk is: nee, dat kan niet! Toch klopt dat o.i. niet helemaal. Wie te betrouwbaar is, wordt naïef en kwetsbaar of is te degelijk, te principieel of zelfs braaf.  Maar waar ligt de grens precies? Dat kunnen wij voor u niet uitmaken.

  • Halve waarheden vertellen is onbetrouwbaar en staat voor hele leugens. Maar wat is het verschil tussen halve waarheden vertellen of alles vertellen?
  • Open en transparant zijn is betrouwbaar: de vraag is of iedereen altijd alles moet weten en de volgende vraag is of iedereen altijd alles op ieder moment moet weten? Kortom: wanneer vertel je iets wel en wanneer vertel je iets niet?

Te betrouwbaar zijn kan dus in uw nadeel uitpakken. Iemand vertelde: ‘in mijn eerlijkheid heb ik mijn baas verteld dat ik op zoek ben naar een andere baan omdat mijn motivatie voor deze organisatie wel verdwenen is. Het gevolg is dat ik benadeeld ben omdat mij dat zeer kwalijk is genomen’.

Wat is uw leerdoel?

Heel eenvoudig: wees betrouwbaar en ken de grens hiervan! Wordt niet roomser dan de paus.

Irriatie

De irritatiezone van iemand die betrouwbaar is? Oneerlijkheid, onbetrouwbaarheid, niet te vertrouwen, er niet op aankunnen.

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens