Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Beeldvorming: over jezelf en anderen

Beeldvorming en beelden werken als een film. Jij en ik vormen ons een beeld over onszelf, de wereld om ons heen, over een bepaalde situatie en over andere mensen. Aan beeldvorming ontkom je niet! Je kunt niet zeggen 'daar doe ik niet aan mee'. Zo kun je positieve beelden hebben over iets of iemand, je kunt zelfs een te positief beeld van iets of iemand krijgen. En je kunt ook een negatief beeld of een te negatief beeld ergens over hebben.

Nu is het met beelden zo: voor je het weet wordt het jouw werkelijkheid en zit je in de rubriek oordelen en veroordelen. Zoals jij het ziet, zo is het. Een beeld is vaak een combinatie van een gedachte, een idee of een gevoel wat je ergens bij hebt. Beeldvorming is uiteraard belangrijk bij communicatie.

Soorten beelden

Er zijn diverse soorten beelden te onderscheiden namelijk

  • het zelfbeeld dat wij hebben: ‘ik kan niet zo goed rekenen’ of ‘in het openbaar spreken vind ik moeilijk’. Heel positief kan ook: 'viool spelen gaat mij gemakkelijk af'. Lees ook mijn artikel over negatief zelfbeeld.
  • Beelden over een ander: ‘mijn leidinggevende is erg bazig’. Of positief: 'met mijn leidinggevende krijg je niet snel problemen'.
  • Beelden over groepen: ‘zigeuners leven voornamelijk van diefstal’ of 'ondernemers werken altijd'.
  • Algemene beelden: ‘als je een dubbeltje bent, word je nooit een kwartje’ of ‘het leven bestaat voor het grootste deel uit moeite en verdriet’. Of juist de andere kant: 'het leven dat is een groot feest, maar je moet zelf de slingers ophangen'.

Beeldvorming en pereceptie

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Belemmeren of stimuleren

Een beeld kan stimuleren en je ook belemmeren. Op het moment dat je wilt gaan rekenen gaat het beeld ‘ik kan niet zo goed rekenen’ opspelen. Beelden belemmeren je in je mogelijkheden (het beeld dat zigeuners voornamelijk stelen zorgt ervoor dat je niet zo gemakkelijk contact legt).  Maar wanneer jouw beeld is dat je het meestal wel voor elkaar krijgt wanneer je het gesprek aangaat, dan ga je dat ook sneller doen.

Echt en oprecht!

Wanneer jij zegt wat je denkt of voelt en je voelt wat je denkt of zegt dan draagt dat bij aan congruente beeldvorming. Wanneer je non-verbaal ondersteunt bij wat je voelt en zegt dan ontstaat er overtuigingskracht. De ander voelt dat het oprecht is. Maar nu andersom! Soms zeg je iets anders dan wat je voelt of denkt. Je aarzelt bijvoorbeeld bij een bepaald voorstel. Maar dat spreek je niet uit. Je roept dan het beeld op:

  • dat je het er wel mee eens bent (de ander denkt: dat zit goed)
  • van verwarring (de ander kan jou even niet plaatsen)

Belangrijk is dus dat je deelt hoe het in werkelijkheid is. Communicatie is delen immers? En dat draagt dus bij aan duidelijkheid van communiceren. Je zegt wat je bedoelt en je bedoelt wat je zegt. Je zegt wat je voelt en je voelt wat je zegt.

In deze tijd zie je dat mensen graag een bepaald positief beeld over zichzelf verspreiden. Vaak ook een beeld wat niet klopt. Ik noem dat: likjesbevrediging via social media. Zie ook: onjuiste beeldvorming verspreiden

Artikel over oordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over oordelen en veroordelen.

Oordelen en veroordelen

E-book

ebook communicatie

Bekijk e-book

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.