Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Waardering geven aan uw team en medewerkers

Waardering geven aan uw team is wat anders dan met het fanfarekorps rondlopen. Waardering geven is ook wat anders dan bonussen uitdelen (hoe geliefd ze ook mogen zijn). Vaak horen we de verzuchting bij teamleden: we krijgen zo weinig waardering voor wat we doen. De medewerker waarderen is dus een belangrijk punt voor leidinggevenden en managers. Wat is waardering precies en hoe geeft u dat aan uw medewerkers of teamleden?

Misverstanden

Waardering geven aan uw medewerkers of teamEen leerdoel voor leidinggevenden en managers inzake de training teamontwikkeling en samenwerken is om de medewerker waardering te geven anders dan alleen een compliment uitdelen. Over waarderen bestaan een paar hardnekkige mistverstanden.

  • De loftrompet steken

    Om meteen maar een misverstand weg te nemen: medewerkers waarderen heeft nog niet direct verbintenis met complimenten geven en de loftrompet steken. Zeker dat mag best een keer bij een speciale gelegenheid. Maar de medewerkers waarderen vraagt veel meer inzicht van leidinggevenden dan doorgaans wordt gedacht.

  • Beloning

    Een tweede misverstand is dat waardering meteen te maken heeft met salaris, beloning of bonussen. Echter waardering heeft in eerste instantie niets met geld te maken. Arbeidsvoorwaarden moeten goed zijn. Dat wil zeggen: de medewerker krijgt  een passende beloning voor de taken die hij/zij doet en verantwoordelijkheden die hij/zij draagt. Medewerkers worden niet gemotiveerd door salaris. Medewerkers worden wel gedemotiveerd wanneer ze onderbetaald worden of wanneer er met twee maten wordt gemeten qua beloning binnen organisaties.

Drijfveer en behoefte

Waardering is een drijfveer en behoeften bij teamleden.

Behoefte aan waardering

Waarderen betekent: op waarde schatten

Medewerkers waarderen vraagt dus om andere inzichten. Het gaat om de volgende zaken:

  • Serieus nemen

    • medewerkers voelen zich gewaardeerd wanneer hun inbreng serieus genomen wordt door de leidinggevende en dat de punten die zij inbrengen ook daadwerkelijk opgepakt worden
    • Medewerkers willen gehoord worden: hebt u een luisterend oor voor ze? Hebt u oprechte interesse in het wel en wee van uw medewerker?
  • Kwaliteiten

    Het mooiste cadeau wat u de medewerker kunt geven is dat u de kwaliteiten van uw medewerker herkent, erkent en er een beroep op doet.

  • Talent ontwikkelen

    • medewerkers voelen zich gewaardeerd wanneer hun talent doorontwikkeld kan worden binnen de organisatie en wanneer er ruimte is voor employ, opleiding, scholing of cursus
  • Verantwoordelijkheid geven

    Medewerkers ervaren waardering wanneer u ze verantwoordelijkheid geeft passend bij hun kennis en kunde en wanneer ze taken krijgen en verantwoordelijkheden die bijdragen aan de resultaten van de organisatie

  • Betrek ze erbij

    Wilt u betrokken medewerkers? Betrek ze erbij! Waardering wordt ervaren wanneer u de medewerkers betrekt bij uw bedrijf of bij bepaalde beslissingen die moeten worden genomen.

Waarderen is geen kunstje

Waarderen van uw team of collega’s is geen kunstje wat u op de managementtraining leert. Daar hebben we een andere naam voor. Dat is waardering spelen! Oprechte waardering heeft te maken met oprechte interesse. We kunnen het ook omdraaien: als waardering niet oprecht en gemeend is dan is het afwaardering en onderwaardering.  Medewerkers voelen dat feilloos aan!

Waarderen is: motiveren en stimuleren

Managers die de teamleden waarderen zullen dat altijd merken op termen als betrokkenheid van de medewerker, loyaliteit, inzet en motivatie. Bovendien versterkt dit het teamproces in positieve zin. Het vertrouwen onderling wordt groter, het zelfvertrouwen van de medewerker stijgt en de relatie met de medewerker wordt versterkt. Bovendien bevordert u een positief werkklimaat.

Onderwaarderen en afwaarderen

Onderwaarderen van uw medewerkers is het tegenovergestelde van waarderen. Het betekent:

  • Uw teamleden niet zien staan, niet horen of niet serieus nemen
  • Menen dat u het zelf allemaal beter kunt of beter weet
  • Altijd en alles onder controle willen hebben: zelfs uw medewerker
  • Collega’s niet op waarde schatten en niet op hun kwaliteiten inzetten
  • Collega's negatief beoordelen tijdens een beoordelingsgesprek (en alleen maar bij de zwakke punten blijven stilstaan)

Afwaarderen van medewerkers is:

  • Uw medewerker kleineren, klein houden, onderuit halen of afbranden
  • Uw medewerker betuttelen of bemoederen
  • Denigrerend over medewerkers praten

Leerdoelen teamontwikkeling voor leidinggevenden

We hebben nog meer leerdoelen voor de training teamontwikkeling voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken met alle leerdoelen gericht op leiderschap.

Leerdoelen voor de training teamontwikkeling

Training en coaching

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens