Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Verwachtingen uitspreken is jouw medewerker waarderen

Verwachtingen zijn belangrijk, ook op de werkvloer. Dat wordt sterk onderschat vind ik. Wanneer de leiding iets verwacht van de medewerker, dan is dat een begin van een vorm van waardering. En andersom is het ook zo: wanneer je niets verwacht van jouw werknemer dan is dat gebrek aan waardering.

Verwachtingen verduidelijken

Wat ik vaker om me heen zie gebeuren is dat werknemers zoveel vrijheid krijgen dat onduidelijk wordt wat er van hen verwacht wordt. Dat is doorgaans een gevolg van doorgeschoten zelfsturing en zelforganisatie. Medewerkers moeten zelf bedenken wat ze gaan doen en hoe ze dat gaan doen. Maar de organisatie stelt geen kaders, stelt geen doelen en heeft blijkbaar geen verwachtingen.

Ik sprak deze week met Martin. Hij is hoogopgeleid in de techniek en komt vaak terecht in adviserende functies. Martin zei: ‘Ik wil nooit een zoek-alles-maar-zelf-uit-functie, waar niks van je verwacht wordt, waar je je eigen taken en doelen maar moet verzinnen en waar niemand naar je omkijkt’.

waardering geven aan medewerkers

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Communicatietraining voor leidinggevenden

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining voor leidinggevenden

Verwachten is positief

Verwachten is positief. Wanneer je als leidinggevende iets van jouw medewerker verwacht, dan hoop je of reken je op een bijdrage die de medewerker leveren zal. En natuurlijk begrijp ik dat verwachtingen realistisch moeten zijn. Maar daarover gaat dit artikel niet. Want hoe onrealistisch is het als je geen verwachtingen hebt? Hoeveel doelloosheid en zinloosheid schep je en organiseer je wanneer je verwachtingloos bent?

Waarderen begint met verwachten

Wanneer je de medewerker waardeert, schat je de medewerker op waarde. Je begrijpt als leidinggevende en als organisatie wat je van de medewerker kan verwachten. Je hebt de medewerker ingeschat op wat hij/zij kan en wat hij/zij te bieden heeft voor jouw organisatie. Je begrijpt wat de toegevoegde waarde kan zijn van de medewerker.

Beoordelen begint ook met verwachten

Je kunt medewerkers pas beoordelen wanneer verwachtingen helder zijn en wanneer je die gecommuniceerd hebt. Wanneer verwachtingen over en weer helder zijn, bevorder je goed functioneren, voorkom je onnodige spanningsvelden en conflicten. Wanneer medewerkers weten waar ze aan toe zijn, draagt dat bij aan vertrouwen. En anders wordt het een zoeken naar richting, onzekerheid of lanterfanten. Maar dat draagt niet bij aan voldoening of werkplezier.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining voor leidinggevenden

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.