Slecht functioneren bespreekbaar maken
Is het functioneringsgesprek de juiste plek om slecht functioneren bespreekbaar te maken? Daarover gaat dit artikel. Wanneer de medewerker slecht functioneert: hoe maakt u dat bespreekbaar?
Is het functioneringsgesprek de juiste plek?
De vraag of het functioneringsgesprek de juiste plek is om slecht functioneren van medewerkers bespreekbaar te maken is een terechte vraag. Het antwoord is: eigenlijk is dit niet de juiste plek! Een functioneringsgesprek is niet bedoeld om de medewerker te verrassen. Wanneer u het als leidinggevende op de juiste wijze doet, dan hoort de medewerker tijdens het functioneringsgesprek wat hij/zij al weet. U bevestigt formeel wat u in de loop van het jaar besproken hebt.
Ernstige twijfels
Wanneer er ernstige twijfel bestaat over het functioneren van de medewerker is het de vraag of het functioneringsgesprek op dat moment de aard krijgt van een slecht nieuws gesprek en ook of het niet verstandig is een verbetertraject op te starten.
Niet wachten
Is er sprake van slecht of matig functioneren? Wacht dan niet te lang maar stel het meteen aan de orde en maak het direct bespreekbaar. Medewerkers hebben er recht op om te weten waar zij aan toe zijn, hoe vervelende het voor hun soms ook is.
Rol leidinggevende
Als leidinggevende hebt u een belangrijke rol bij het gesprek over slecht functioneren. Onderschat de impact van een slechte beoordeling niet. U moet dus goed beslagen het gesprek ingaan. Goede voorbereiding is van belang.
Voorbereiding van het gesprek
Een goede voorbereiding van het gepsrek is belangrijk. Benoem als voorbereiding voor uzelf precies waarom uw medewerker niet functioneert. Hebt u daar hulp bij nodig? Lees dan ook het artikel: 11 oorzaken voor onvoldoende functioneren van de medewerker. Het kan u helpen om de juiste woorden te vinden. Wees specifiek en duidelijk over de aspecten waarom u vindt dat uw medewerker niet voldoende functioneert of waarom u denkt dat de motivatie onvoldoende is.
Tips
We hebben een aantal tips voor u als leidinggevende:
- De basistip is om gedrag bespreekbaar te maken zonder er een oordeel over de persoon aan te koppelen. Maak gedrag bespreekbaar en beperk u tot de feiten en laat u niet leiden door eigen irritaties en ergernissen of emoties
- probeer u te baseren op waarneembaar gedrag en voorkom dat u er een oordeel aan koppelt
- probeer te voorkomen dat u meegesleurd wordt door de emoties van de medewerker
- probeert te voorkomen dat het gesprek blijft cirkelen in het negatieve en spreek een traject af gericht op het verbeteren van het functioneren. Zie ook: vragen bij het verbetertraject.
Leerdoelen voor de training
We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.
Training en coaching
Bekijk de training functioneren en beoordelen voor leidinggevenden en managers.