Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Ongelukkig: voelt u zich ongelukkig?

Voelt u zich ongelukkig? En komt dat vaak voor? Of voelt u zich regelmatig ongelukkig? Weet u hoe het komt? Hoe ontstaat het of hoe is het bij u ontstaan? Waar komt het vandaan? En wat gaat u eraan doen?

Ongelukkig

Definitie en betekenis

Graag zetten we een aantal kenmerken neer:

  • Ontevreden zijn met de bestaande situatie
  • Wanneer het niet goed gaat
  • Wanneer zaken anders gaan dan u had gedacht of verwacht of wanneer het tegenvalt
  • Wanneer u tegenslag hebt of tegenspoed

Gemoedstoestand

Ongelukkig is een gevoel of een gemoedstoestand. Niets voor niets zeggen mensen: ‘ik voel me ongelukkig’. Het wordt zelfs in gradaties uitgedrukt. Erger is: ik voel me diep ongelukkig of ik voel me doodongelukkig. Wie zich ongelukkig voelt mist de stroom van energie die door zijn/haar lichaam stroomt. Alsof u afgesneden bent van uw eigen energiebron. Herkent u het? Bent u het contact met uzelf kwijtgeraakt? Doet u dingen die niet bij u passen? Zit u in een situatie waar u een einde aan zou moeten maken (en u kunt er niet toe komen)?

Jezelf ongelukkig voelen zegt iets, vertelt iets over een behoefte die u hebt die niet vervuld wordt. Het geeft aan dat de situatie waarin u zit onbevredigend is. U bent er niet tevreden over of u kunt er feitelijk niet mee leven.  Het heeft dus een functie. En u zou er iets mee moeten doen om verandering in uw gemoedstoestand teweeg te brengen.

Wanneer en waardoor?

Waardoor voelen mensen zich ongelukkig. Dat zou een Wikipedia op zich zijn om dat allemaal te beschrijven. Zo omvangrijk is het allemaal. Maar we doen een poging. U kunt zich ongelukkig voelen:

  • in uw relatie: de klik mist, de verbinding is er niet (meer), er is vaak spanning of wrijving, kortom het gaat niet zoals het zou moeten gaan.
  • op uw werk. Het is niet de baan waar u blij en enthousiast van wordt. Het geeft u te weinig werkplezier of voldoening. Of het is niet het bedrijf waar u past.
  • wanneer u niet begrepen wordt. Waar u over nadenkt, waar u mee bezig bent, heeft geen aansluiting bij de mensen in uw omgeving. Het kan gevoelens van eenzaamheid geven.
  • omdat u alleen door het leven moet. U zou zo graag een partner willen hebben waarmee u het leven deelt. Of u bent ongelukkig omdat u zo graag een gezin (kinderen) zou willen hebben en dat blijft een onvervulde wens.
  • omdat het leven u niet biedt wat u ervan had verwacht. Gevoelens van teleurstelling maken zich van u meester.
  • omdat het contact met uw kinderen niet optimaal is of omdat het contact met uw ouders niet geweldig is.
  • omdat u tal van beperkingen hebt fysiek waardoor u niet meer kunt doen wat u zou willen doen

Ziet u de relatie met uw behoeften?

Jezelf ongelukkig voelen heeft met onvervulde behoeften te maken. Uw behoefte aan liefde, waardering, aandacht, zingeving wordt niet vervuld. Weet u al welke behoefte het bij u is? Dat is namelijk van belang wanneer u er iets aan wilt doen. Lees ook: ik voel mij gelukkig.

Je gelukkig voelen

Wat kunt u eraan doen?

Wat u eraan kunt doen is moeilijk om te zeggen. We kennen uw situatie immers niet. Vooropgesteld: In onze cultuur moet alles goed gaan. Het meest gegeven antwoord op de achteloze vraag “Hoe gaat het” is “goed”. Terwijl dat maar zeer de vraag is. Maar als je eerlijk zou antwoorden hoe het echt met je gaat, zitten de meeste mensen daar niet op te wachten. Maar het leven gaat niet altijd goed. We kennen goede tijden en slechte tijden, zomer en winter, dag en nacht. Dat hoort bij het leven. We maken elkaar wijs dat we, liefst altijd, gelukkig moeten zijn. Als we dit niet zijn, dan doen we iets niet goed. Maar dit is natuurlijk niet reëel. Net als vreugde hoort ook verdriet bij het leven. Beide mogen, en moeten, bestaan om het leven een evenwichtige balans te geven. De uitdrukking, “Je moet het positief bekijken” is niet altijd even handig. Het zegt eigenlijk dat je verdriet en pijn niet mag hebben, laat staan tonen. Als we dat ontkennen, dan ontkennen we een belangrijk deel van onszelf en kunnen we er letterlijk ziek van worden.

Wat kunt u er wel aan doen?

  • Richt u altijd op uw behoeften en nooit op uw negatieve gevoelens. Welke behoefte wordt bij u niet vervuld? Hoe komt dat?
  • Blijf niet rondhangen in de vicieuze cirkel van machteloosheid en onmacht. Het brengt u namelijk niets.
  • Voorkom dat u een ander beschuldigt. Het helpt niet! U bent zelf verantwoordelijk voor uw eigen geluk.

Gevoelens en emoties

Dit artikel is geschreven in de serie gevoelens en emoties. Bekijk onze persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.

Gevoelens en emoties

Training en coaching

Bekijk alle trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling! Wij bieden training en coaching  opmaat waarbij uw vraag en uw situatie centraal staat!

Training autonomie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens