Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Teamleden beschuldigen elkaar of veroordelen elkaar

Merk je dat teamleden elkaar voortdurend beschuldigen of veroordelen? Wordt kritiek als aanval gezien? Merk je dat er een onveilige sfeer is en dat communicatie als bedreigend wordt ervaren? Communiceert jouw team vooral vanuit de dramadriehoek: redder, aanklager of slachtoffer? Dan is het leerdoel vooral: verantwoordelijkheid nemen en op een volwassen manier met elkaar leren communiceren. Maar ook werken aan een sfeer van vertrouwen.

Dramadriehoek: hoe werkt het?

Binnen de dramadriehoek worden een drietal rollen gebruikt namelijk de redder, aanklager, of het slachtoffer.

  • De redder

    De redder neemt vanuit een helpende rol verantwoordelijkheden over van de ander. Hij meent te weten wat goed is voor een ander en gaat ervan uit dat de ander zichzelf niet kan redden. Gevolg is dat de ander daarmee tot slachtoffer wordt benoemd en er geen gelijkwaardigheid meer is. Hij maakt de ander afhankelijk. In feite is de redder te betrokken geraakt en kan onvoldoende afstand van de ander nemen. Als het redden mislukt of wanneer de ander aangeeft hier geen prijs meer op te stellen, is de redder doorgaans teleurgesteld of komt er een verstoorde verhouding. Voor je het weet, is hij zelf slachtoffer.

Reddingsdriehoek of dramadriehoek

  • De aanklager

    De aanklager is iemand die de ander iets verwijt. Oordeelsvorming speelt een rol en de aanklager beschuldigt of wijst de ander op zijn fouten. Vaak wil de aanklager ook zijn gelijk krijgen. De aanklager zorgt ervoor dat de ander slachtoffer wordt en zich afhankelijk gaat opstellen. Wanneer de aanklager niet wint, is hij/zij dermate teleurgesteld dat hij zelf slachtoffer wordt. Pas op dat het andere slachtoffer geen medelijden krijgt en gaat optreden als redder.

  • Het slachtoffer

    Het slachtoffer is iemand die geen verantwoordelijkheid kan of wil dragen. Men draagt vooral in klagende zin uit wat hem of haar is overkomen. Het slachtoffer heeft het gevoel dat omstandigheden of andere mensen hem/haar dat hebben aangedaan. Hij/zij beklaagt zich hierover en voelt zich machteloos. Wanneer het slachtoffer de redder verwijt dat hij het verkeerd heeft aangepakt, wordt hij opeens aanklager.

Teamcoaching

Een teamcoach kan het team helpen om spanningen bespreekbaar te maken onderling. Dat begint met een individueel gesprek vooraf. Daarna een analyse van wat er aan de hand is precies. En dan pas een plan van aanpak.

Teamcoaching

Hoe herken je het?

Je kunt een team dat binnen de dramadriehoek communiceert herkennen aan:

  • men neemt geen verantwoordelijkheid: zie hullie en zullie 
  • men kan moeilijk met grenzen omgaan
  • men maakt de ander verantwoordelijk voor eigen gedrag of gevoelens
  • men voelt zich snel aangevallen
  • de werksfeer gaat op en neer: van een goed gevoel tot een neerwaartse spiraal
  • men is voortdurend afhankelijk van elkaar
  • de communicatie is niet open

Ziek worden van je werk

Kun je ziek worden van je werk? Nou en of! Lees onze artikelen over dit onderwerp.

Ziekmakende organisaties en teams

Team- en organisatieontwikkeling

Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

Team en organisatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Gratis webinar persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling is zoveel meer dan het volgen van een cursus of opleiding. Het is ook bewustwording van wie jij bent, wat bij je past, waar jouw kracht ligt en wat je juist niet moet doen. De webinar persoonlijke ontwikkeling kun je gratis terugkijken.

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Assertiviteit
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Leiderschap

Bekijk alle e-books

Webinars terugkijken?

Via de webshop kun je webinars terugkijken. Bekijk de volgende webinars:

  • Authentiek communiceren: hoe doe je dat?
  • Hoogbegaafdheid op de werkvloer
  • Zorg dat je loopbaan geen doodlopende weg wordt
  • Assertiever worden: hoe doe je dat?
  • Leerdoelen: hoe formuleer je die?
  • Kwaliteiten en persoonskenmerken
  • Is jouw kind hoogbegaafd?
  • Teamontwikkeling: van tobteam naar topteam
  • Verbetertraject bij disfunctioneren
  • Timemanagement
  • Delegeren en loslaten (voor leidinggevenden)
  • HSP en persoonlijk leiderschap
  • Functioneren en beoordelen (voor leidinggevenden)
  • Jezelf profileren: hoe doe je dat?
  • Omgaan met stress en verandering
  • 20xZ: zelfvertrouwen, je zelfverzekerd voelen, zelfaanvaarding

Bekijk alle webinars

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.