Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Vloggen, wat is dat?

Een vlog is een afkorting van videoweblog. De vertaling is een dagboek (het Engelse log) op het web met videobeelden. In de volksmond wordt ook wel gezegd dat het een samentrekking is van “bloggen” en “video”. Een blog is een persoonlijk geschreven verhaal. In een vlog combineer je dit met een video.

Historie vloggen

Vloggen lijkt een vrij nieuw fenomeen, maar de eerste vlogs waren er al in 2002. Deze waren in het begin nogal experimenteel en werden gemaakt in New York.  In 2006 werd in Nederland voor het eerst aandacht besteed aan deze trend in het Nieuwsbulletin van RTL. Op dat moment waren er in Nederland 14 vloggers, want zo noem je iemand die vlogs maakt, actief.

Daarna is het snel gegaan met het vloggen. In het begin was vloggen vooral een leuke hobby. Tegenwoordig kan vloggen echt een enorme inkomstenbron zijn. Met name door sponsoring kunnen de verdiensten van professionele vloggers enorm hoog oplopen.

Vloggen en zelfpresentatie

Professionele vlog

Zelfs tijdens de sollicitatieprocedure wordt soms al gevraagd om een vlog te sturen in plaats van een motivatiebrief. Vloggen wordt dus steeds belangrijker. In jouw netwerk, jouw carrière en ook op social media.  Maar hoe presenteert jij jezelf tijdens een vlog? Wij kunnen je daarbij helpen!

Training zelfpresentatie

Vloggen en het bedrijfsleven

Inmiddels is het vloggen de kinderschoenen wel ontgroeit. Het is een volwaardig marketinginstrument geworden nu ook het bedrijfsleven het vloggen heeft ontdekt. Beelden blijken sterk tot de verbeelding te spreken. Waarom zou jij gebruik maken van het vloggen?

  • Je kunt door een vlogger een kijkje in de keuken geven van jouw bedrijf. Door te laten zien wat er in je bedrijf gebeurt gaat jouw product of dienst meer leven.
  • Een vlog is laagdrempelig. Iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon. Klaar om te starten dus met vloggen. Meer heb je niet nodig.
  • Beeldmateriaal toevoegen aan de content van jouw website vergroot de vindbaarheid op Google. Google is er dol op. Hoe meer beeldmateriaal, hoe beter dat je wordt gevonden.
  • Je creëert betrokkenheid bij jouw klanten. Voorwaarde om betrokkenheid te creëren is wel dat je regelmatig een nieuwe vlog plaatst. Niet nu een vlog en over 3 maand nog eens en oh ja, laat ik na 6 weken er nog eens een plaatsen. Betrokkenheid creëer je door met vaste regelmaat een vlog te plaatsten.
  • Er wordt een gezicht aan je bedrijf gekoppeld. Dat verhoogt de herkenbaarheid.

Zomaar een aantal redenen om te starten met vloggen.

Starten met vloggen

Een filmpje maken is een fluitje van een cent en ook het online zetten is zo gebeurd. Jammer genoeg wordt bij het vloggen voornamelijk gedacht aan de opname apparatuur en hoe alles zo goed mogelijk in beeld kan worden gebracht. En zeker, dat is heel erg belangrijk.

Maar er wordt vaak een belangrijk aspect van het vloggen over het hoofd gezien. En dat is de manier die jij gaat gebruiken om jou en je bedrijf zo goed mogelijk te presenteren. De vlog is een modern visitekaartje, waarmee je meer klanten wilt verwerven.  De manier waarop jij jezelf presenteert in de video is dus iets om heel goed over na te denken. De manier van jezelf presenteren wordt nu immers gekoppeld aan jouw product of dienst.

Belangrijk bij het presenteren in vlogs zijn de volgende punten:

  • Ben jij goed verstaanbaar? Als jij niet voldoende articuleert komt uw boodschap sowieso niet over. Domweg omdat niemand jou goed verstaan heeft. Een goed stemgebruik is ook belangrijk om de aandacht van je publiek vast te houden. Als het saai klinkt wordt de vlog niet eens afgekeken. Maar je kunt hierbij ook denken aan intonatie en stemvolume. Belangrijk om een vlog inspirerend te houden. Een monotone stem is echt desastreus voor een vlog.
  • Praat je op de juiste snelheid? Zowel te snel als te langzaam wekt irritatie. Gevolg: je bent jouw publiek kwijt. Als je te snel praat kan het publiek je niet bijhouden en haakt af. Bij te langzaam praten wordt de indruk gegeven dat er gepraat wordt als tegen een kleuter. Ook dat maakt dat jouw toeschouwers wegklikken.
  • Hoe presenteer jij jezelf? Zit je er actief bij? Of oogt het geheel saai en ongeïnspireerd? Als jij geen enthousiasme kunt overbrengen voor je eigen bedrijf, hoe moet je dan jouw publiek interesseren en enthousiasmeren? Denk ook voldoende aan wat je wilt uitstralen? En past dit bij de boodschap die je wilt overbrengen. Aan het eind van de vlog wil je dat het  publiek iets heeft onthouden. Dat jouw boodschap is blijven hangen.
  • Maak je voldoende oogcontact? Je ziet het publiek immers niet, maar het is wel belangrijk dat het lijkt alsof je jouwvlog speciaal voor die ene persoon hebt gemaakt. Op deze manier kunt je de toeschouwer verbinden aan jouw bedrijf.
  • Gebruik je voldoende lichaamstaal om jouw verhaal te ondersteunen? Je kunt dan denken aan oogcontact of aan handgebaren, maar ook aan mimiek. Een goede balans hierin te vinden is niet gemakkelijk. Teveel leidt af en te weinig oogt saai. Een hele uitdaging om hierin een goed evenwicht te vinden.
  • Hoe ga je jouw vlog opbouwen? Heb je een goede inleiding, een middenstuk en een slot? Kunt je jouw verhaal op een vloeiende en natuurlijke manier overbrengen? Bij een goede vlog lijkt het net alsof je dit ter plaatse verzint. In werkelijkheid is hier een gedegen voorbereiding aan vooraf gegaan. De vlog zelf moet er spontaan uitzien.

Jouw eerste vlog

Voor je zelfs maar begint met vloggen is het noodzakelijk dat jij je gedegen voorbereid. Denk niet: het zal gaandeweg wel beter gaan. Bij de allereerste vlog moet jouw concept er staan. Professioneel. Het moet eruitzien alsof je dit al jaren doet. De eerste vloggers konden nog pionieren. Tegenwoordig kan dit niet meer. Als je vloggen professioneel of bedrijfsmatig wilt inzetten zul je vanaf de eerste vlog goed beslagen ten ijs moeten komen. Houdt altijd in gedachten: mijn vlog is mijn visitekaartje. In een vlog laat je veel van jezelf en/of jouw bedrijf zien. Zorg voor een goed en professioneel geheel: presentatie-beeld-geluid.

En maak van tevoren een draaiboek, zodat je een leidraad hebt bij het opnemen van de vlog. Hierin kan bijvoorbeeld staan:

  • Waar neem ik mijn vlog op? Locatie of meerdere locaties, binnen, buiten.
  • Wat heb ik hiervoor nodig? Denk aan techniek, maar ook aan props
  • Wie heb ik hiervoor nodig? Figuranten, iemand voor een interview of vul maar in
  • Wat is mijn onderwerp?
  • Hoe bouw ik mijn vlog op?
  • Hoe lang moet deze vlog worden?
  • Welk taalgebruik ga ik gebruiken? Hoe je doelgroep goed voor ogen
  • Wat ga ik zeggen?
  • Hoe presenteer ik mijzelf?

Allemaal onderwerpen waar je van tevoren goed over na moet denken. Pas als je een goed doordacht concept hebt en het hele draaiboek hebt uitgeschreven, kun je beginnen met filmen. Niet eerder. Ga dus nooit zomaar uit de losse pols vlogs opnemen.

Wil je meer weten over vloggen? Of heb je andere vragen?

Leerdoelen zelfpresentatie

Bekijk ook andere leerdoelen voor de training zelfpresentatie.

Leerdoelen training zelfpresentatie

Diverse trainingen

Meer weten over:

  • sollicitatietraining
  • training jezelf profileren

Neem contact met ons op!

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.