Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Dwarsligger of rebels: ben je dat?

Ben je een dwarsligger? Of zeggen anderen dat je dat bent? In dit artikel ga ik in op dwarsliggen. Ook waar het vandaan komt en hoe het zou kunnen ontstaan.

Het juiste spoor

In goede zin hebben dwarsliggers een positieve functie. Ze zorgen ervoor dat jij, het team of de organisatie op het juiste spoor komt. Wat is er positief aan de dwarsligger?

  • ze geven tegenspraak
  • ze durven een afwijkende mening te hebben
  • ze bewaren de organisatie voor doldrieste veranderingen
  • ze weerhouden de manager van impulsieve besluiten
  • ze zijn kritisch en halen de zwakke punten uit een voorstel of idee

Ik noem dat functioneel dwarsliggen. Wees er in dat geval maar zuinig op. Vaak gaat het anders. Daarom ga ik nader in op de betekenis en definitie.

Dwarsliggen: waarom doe je dat?

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Betekenis en definitie

Het woord van dwarsligger komt van de spoorwegen. Natuurlijk komt het woord dwarsligger van de spoorwegen. Een dwarsligger is een dwarsliggende balk onder de spoorrails. Daarom wordt ook gezegd: ‘zoek jij maar een baan bij de NS, dan kun je solliciteren als dwarsligger’. Wanneer word je een dwarsligger genoemd? Dat gebeurt wanneer:

  • je tegenwerkt bij bepaalde veranderingen
  • je niet wil meewerken aan de totstandkoming van bepaalde ideeën
  • je bewust verzet toont tegen bepaalde zaken en daar ook niet mee stopt
  • je een sterke tegenstrever bent en een andere mening toegedaan bent dan de rest (van het team of van de vergadering)
  • je altijd een afwijkende mening hebt t.o.v. anderen
  • je niet constructief meewerkt aan bepaalde veranderingen
  • je altijd een weerwoord tegenargument hebt of weerstand toont
  • je een negatieve houding aanneemt

Oordelen van de omgeving

Dwarsliggers zullen niet ontkomen aan sterke veroordeling van de omgeving. Daarbij kun je voorbeelden bedenken zoals:

  • hij zal het er wel weer niet mee eens zijn
  • hij/zij heeft altijd wat te zeuren
  • het is ook nooit goed, hij/zij blijft ontevreden
  • je kunt het hem/haar toch nooit naar de zin maken
  • hij/zij is een rotte appel in het team
  • hij/zij stikt in de negativiteit
  • hij/zij is een betweter of hij/zij is eigenwijs

Lig je dwars of ben je klokkenluider?

Soms is het oordeel van de omgeving onterecht en blijkt dat de zogenaamde dwarsligger eigenlijk klokkenluider is. In het artikel ‘voorkom het klokkenluiden, word een dwarsligger’ op managementsite.nl tref je daar de nodige uitleg over. Heb je interesse in dit onderwerp? Lees dan ook het boek Dwarsliggers: tegenspraak onder schaamteloos leiderschap een pleidooi van Aart. G. Broek (verkrijgbaar bij o.a. Bol.com).

Waarom?

Waarom zou je een dwarsligger zijn? Daar kunnen tal van redenen voor zijn.

  • Positieve aspecten

    Ik begin bij een aantal positieve aspecten:

    • je ziet de zaken nu eenmaal anders dan anderen en je wenst je niet te conformeren aan de omgeving
    • je hebt een eigen mening en zienswijze en wellicht moet je oppassen om niet betweterig over te komen maar je hebt tenminste ruggengraat
    • de rest huilt met de wolven mee: je staat tenminste voor uw mening

       

      Je ziet dat dit positieve elementen zijn wanneer je niet doorslaat. Ook kan het zo zijn dat je in een cultuur verkeert waar je de aansluiting mist. Voor jezelf en voor anderen kan dat lastig zijn.

  • Negatief

    Het wordt negatief wanneer je dwarsligt doordat:

    • je bij voorbaat uit bent op tegenwerking omdat je gewoon de ander een hak wil zetten of omdat je de ander te wijs af wilt zijn
    • je dwarsligt uit haatgevoelens of gevoelens van rancune
    • je een behagen hebt in strijd en woordenwisselingen
    • je jouw positie inzet als vorm van machtsstrijd tegenover anderen

Kwaliteit

Weet je dat dwarsliggen de doorgeslagen variant van een kwaliteit is? De kwaliteit die erbij hoort, noem ik autonoom. Dat wil zeggen dat je ergens voor staat, je eigen weg durft te gaan, je niet laat meenemen door sociaal wenselijk gedrag.

Leerdoel

Het leerdoel of de uitdaging is: meegaand.

Het is de kunst om onafhankelijk en kritisch te blijven maar ook flexibel te zijn als de situatie daarom vraagt, en om respectvol tegenover andere meningen te staan. Dus niet koste wat kost in de weerstand blijven hangen maar ook zorgen voor verbinding.

Pubers en jongeren: altijd dwars?

Pubers en jongeren kunnen ook behoorlijk dwarsliggen. Hoe dat komt? Daarover heeft onze jongerencoach een artikel geschreven. Meer weten?

Altijd dwars

Hoe ga je als leidinggevende met dwarsliggers om binnen het team?

Is er binnen jouw team een dwarsligger? Of ervaar je het zo dat iemand altijd dwarsligt? De vraag is: hoe ga je ermee om? Ik ga in een paar stappen in op deze vraag.

  • Wat is er aan de hand?

    • Het eerste punt is: is iemand een dwarsligger of heeft de persoon in kwestie een afwijkende mening? Te gemakkelijk wordt naar mijn mening soms gezegd dat iemand dwarsligt of negatief is. De vraag is ook of er voldoende veiligheid binnen het team is om een afwijkende mening te hebben. Duldt de leiding voldoende tegenspraak of kan men daarmee moeilijk omgaan? Heeft iemand terechte punten die de kop in gedrukt worden?
    • Een andere invalshoek: past het betreffende teamlid binnen jouw organisatie of is er onvoldoende match tussen de bedrijfscultuur en persoonlijke waarden en normen van de persoon in kwestie?
    • Het derde punt: heb je inderdaad een rotte appel in jouw  team die voortdurend anderen negatief beïnvloedt en zorgt voor stemmingmakerij binnen jouw  team of organisatie? Is er geen constructieve communicatie mogelijk?
  • En dan?

    Kortom: eerst vaststellen wat er aan de hand is. Niet meteen oordelen, niet de psycholoog gaan uithangen en proberen te achterhalen hoe dat gedrag bij je zo overkomt.

    • is er onvrede bij de betreffende persoon?
    • is er sprake van zelfbescherming en allergiegedrag?
    • voelt hij/zij zich gekwetst of gepasseerd?
    • is er sprake van oud zeer binnen de organisatie?
    • is er op zijn/haar ziel getrapt in het verleden?
    • is er sprake van bepaalde problemen bijvoorbeeld in privé?
    • zit de medewerker op de juiste plek?
    • is er sprake van disfunctioneren? Dat kan ook omdat de medewerker een negatieve attitude heeft!
  • Enkele tips

    Ik ken jou niet en ik ken ook het teamlid niet die ervaren wordt als een dwarsligger. Daarom kan ik je geen tips op maat geven. Maar om er een paar te noemen:

    • wanneer de persoon in kwestie een afwijkende mening heeft maar toch een positieve bijdrage levert, dan is het zaak de persoon te waarderen en met de persoon in gesprek te gaan om het toch constructief te houden
    • wanneer de persoon de zaak stagneert en fungeert als een luis in de pels dan is allereerst duidelijkheid geboden en dien je  te communiceren dat een negatieve attitude niet op zijn plek is

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.