Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Mijn hoogbegaafde kind heeft altijd een weerwoord

Weerwoord hoogbegaafd kind

Heeft uw kind meestal een weerwoord? Merkt u dat uw kind verbaal bijzonder sterk is? Kan uw kind goed argumenteren? Weet u soms niet zo goed hoe u ermee moet omgaan? Wellicht dat we u een paar handvatten kunnen bieden. We schrijven dit artikel voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

Wat is er aan de hand?

U merkt dat uw kind verbaal goed onderlegd is. Hij/zij kan goed redeneren, ziet snel verbanden en kan snel schakelen. In discussies komt dat steeds weer terug. Soms lijkt er wel een woordenstrijd te ontstaan tussen u en uw kind of tussen de kinderen onderling. Hoe dat kan? Uw kind is taalvaardig en heeft voor zijn/haar leeftijd al een bijzondere woordenschat opgebouwd. Bovendien laat uw kind zich niet zomaar wat aanpraten. Als iets niet klopt of onlogisch lijkt dan neemt uw kind daar zomaar geen genoegen mee.

Uit de praktijk

We gaan even naar de praktijk van alledag. Ilse is 13 jaar en al jong werd vastgesteld dat ze hoogbegaafd is. Nu ze op het VWO zit ontwikkelt ze zich nog sneller, stelt zich kritisch op. Haar woordenschat en taalvaardigheid groeit zienderogen. Er kan niet een onderwerp worden besproken of Ilse heeft er wel een mening over. Haar moeder vertelt ‘soms loopt het gewoon uit de hand. Ik heb het gevoel dat ik soms met de mond vol tanden sta, terwijl mijn man er heel geïrriteerd op kan reageren en gewoon aangeeft dat ze maar een keer moet stoppen om de wijsneus uit te hangen’. We vroegen de moeder wat zij denkt dat er aan de hand is. Moeder vertelt: ‘Ilse moet altijd het laatste woord hebben, ze kan oneindig discussiëren en debatteren en ze kent geen grenzen daarin’.

Tot die ene avond. Weer was er discussie. Vader greep in en werd boos. ‘Nu moet het maar eens afgelopen zijn’.  Er werden nare woorden gebruikt als wijsneus, het altijd beter menen te weten, eigenwijs en eigengereid. Ilse werd naar boven gestuurd. Ze huilde. Toen hoorden we het verhaal van Ilse. ‘Pappa zei iets wat zo onlogisch was en wat zo niet waar was en ik probeerde te vertellen hoe ik het zag. Maar zoals het zo vaak gebeurt bij ons thuis werd dat vrij snel afgekapt. Niemand had belangstelling voor wat ik zei. Ja, het klopt dat ik dan gewoon doorga’. Toen we vroegen waarom ze dan doorging kwam het hoge woord er eindelijk uit. ‘Zij vinden al dat het veel te lang en te breed is, maar waar ik zo verdrietig en boos van wordt is dat ik nog maar de helft heb verteld over hoe ik er tegenaan kijk’.

Ziet u wat er gebeurt?

Een onderwerp wat voor Ilse nog lang niet af is (zij vertelt nog maar de helft van wat ze denkt) is voor anderen al lang afgerond. Waar pappa en mamma denken: stop nou maar eens, daar heeft Ilse het gevoel dat ze amper gehoord en gezien wordt. En hoe meer ze dat gevoel krijgt, hoe rebelser ze wordt en hoe meer ze de woordenstrijd aanbindt met de rest van de familieleden.

Wie zit er fout?

Weet u wie de fout maakt? Wat denkt u? Zitten pappa en mamma fout? Zit Ilse fout in dit voorbeeld. Het antwoord is niet moeilijk. Wat ons betreft zit niemand fout als zodanig maar het kan wel fout gaan. Ilse doet gewoon wat haar natuur haar ingeeft. Niet meer en niet minder. Maar dat doen pappa en mamma ook. Waar gaat het fout? Zodra het veroordelend wordt in de trant van ‘wijsneus, betweter, eigenwijs, altijd het laatste woord willen hebben’, komt de afwijzing in het spel. Andersom ook natuurlijk: ‘ik mag ook nooit wat zeggen, niemand luistert naar mij’.

Luisteren is een kunst. Elkaar respecteren ook. Komt u er niet uit? Belt u ons gerust voor een afspraak!

Hoogbegaafd of hoogsensitief?

 

Webinar

Wilt u meer informatie? Schrijf u dan in voor ons gratis webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Aanmelden voor onze nieuwsbrief kan ook zodat u op de hoogte blijft van nieuwe ontwikkelingen.

Webinar bekijken?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach