Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Organisatie te veel naar binnen gericht?

Organisatie te veel naar binnen gericht? Sommige organisaties zijn te veel naar binnen gericht. Dat wil zeggen: te gericht op de interne organisatie en te weinig op de omgeving of de buitenwereld. Dit kan leiden tot een weinig vernieuwende, te weinig innovatieve houding binnen de organisatie. Organisatieontwikkeling kan erop gericht zijn om meer aansluiting te vinden bij de buitenwereld van de organisatie.

Gevolgen interne gerichtheid

Wanneer de organisatie te veel naar binnen gericht is kan dit een aantal gevolgen hebben:

  • De producten of diensten die je levert kunnen te weinig aansluiten bij de behoeften in de markt
  • Jouw medewerkers hebben het gevoel dat ze het heel goed doen maar men weet onvoldoende wat jouw klanten daarvan vinden
  • Er is te veel gesprek of discussie over interne procedures, werkprocessen
  • De organisatie kan bureaucratisch zijn ingericht waardoor levertijden te lang duren
  • Klachtenafhandeling kan te lang duren of wordt onvoldoende serieus genomen
  • Je bent te weinig klantgericht
  • Er ontstaan blinde vlekken ten aanzien van de eigen dienstverlening bij het management of de medewerkers
  • De eigen interne processen krijgen voorrang op de klantvragen of klantbehoeften

Organisatie naar binnen gericht

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Oorzaken

Oorzaken kunnen legio zijn uiteraard. Ik noem er een paar:

  • Medewerkers zijn totaal het beeld kwijt waaraan de organisatie bestaansrecht ontleent (men heeft een houding alsof het een vanzelfsprekendheid is)
  • Commercieel ingestelde medewerkers worden te weinig gehoord of onvoldoende bij besluitvorming betrokken
  • Er is een ingedutte organisatie ontstaan die vanuit de comfortzone reageert op externe factoren
  • Ook de leiding is meer gericht op interne processen dan op klantbehoeften
  • Er is te weinig doorstroming binnen de organisatie
  • Er is te weinig aandacht voor scholing en opleiding van medewerkers waardoor men niet op de hoogte is van de nieuwste technieken en innovaties

Gevolgen

Een gevolg van te veel interne gerichtheid is in het ergste geval dat de bedrijfscontinuïteit in gevaar komt omdat er te weinig is geïnvesteerd in nieuwe technieken, technologieën, innovaties, opleiding, training en scholing van de medewerker etc. De organisatie kan hierdoor de aansluiting met de markt verliezen. Ieder knelpunt kan in zwaardere vorm leiden tot crisis in jouw bedrijf.

Organisatieontwikkeling

Een traject met als doel om de organisatie meer naar buiten gericht te ontwikkelen begint met een inventarisatie van de oorzaken. Maar ook: waar ligt de kracht van de huidige organisatie? Het zou immers jammer zijn dat er een organisatieverandering plaatsvindt waardoor men de sterke punten van de organisatie uit het oog verliest. Daarna kan een plan van aanpak worden gemaakt samen met de leiding maar ook de medewerkers.

Knelpunten in de organisatie

Knelpunten in organisaties

Dit artikel is geschreven in de serie knelpunten in bedrijven en organisaties.

Knelpunten in organisaties

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.