Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Eilandjescultuur: afdelingen werken bij elkaar langs

Eilandjescultuur. Binnen sommige organisaties heerst een eilandjescultuur. Afdelingen werken bij elkaar langs, ieder gaat voor zich en handelt naar eigen goeddunken. Men ziet wel het belang van het eigen eiland maar men heeft geen oog voor het eiland van de collega’s.  Vaak is er onvoldoende samenwerking tussen de verschillende afdelingen.

eilandjescultuur binnen de organisatie

Betekenis en definitie

Hoe kun je een eilandcultuur typeren? We noemen een aantal voorbeelden:

  • alles zelf willen oplossen en zaken bij jezelf houden terwijl collega's van een andere afdeling hier ook mee te maken hebben
  • alleen met eigen vakgebied te maken willen hebben
  • in sommige gevallen: onvoldoende samenwerking en miscommunicatie tussen binnen- en buitendienst
  • denken binnen eigen hokje, groep of cluster
  • egoïsme
  • eigenbelang voorop laten gaan
  • hokkerig
  • integrale advisering ontbreekt
  • de houding is meer gericht op: over de schutting gooien dan over de schutting kijken

Kosten miscommunicatie

De kosten van dergelijke miscommunicatie binnen organisaties zijn bijzonder hoog. Te denken valt aan fouten die gemaakt worden, de vertraging bij levering van diensten of producten maar ook de irritatie die het onderling kan opleveren. Lees ook ons artikel over aanpak problemen binnen teams.

Problemen binnen teams

Samenwerking bevorderen

Een traject gericht op het bevorderen van de onderlinge samenwerking kan de volgende doelstellingen omvatten:

  • Collectief gevoel versterken binnen de organisatie:
  • Collegialiteit bevorderen
  • Coöperatief zijn naar elkaar
  • Het bevorderen van een behulpzame houding gericht op elkaar helpen en elkaar iets gunnen
  • Informeren: elkaar op de hoogte houden
  • Elkaar stimuleren het nog beter te doen
  • Geen haantjesgedrag tussen afdelingen
  • gezamenlijk belang voorop leren stellen
  • Kwetsbaar leren opstellen
  • Leren van anderen, luisteren naar elkaar
  • Samen oplossingen bedenken
  • Opzetten overlegvormen tussen diverse afdelingen
  • Gebruik leren maken van beschikbare expertise
  • Kennis delen
  • Kijken naar kwaliteiten personeel en deze kwaliteiten leren benutten
  • Niet alleen bezig zijn in je eigen vakgebied, doorverwijzen naar collega’s
  • Praten met elkaar
  • Onderlinge betrokkenheid vergroten

Knelpunten in de organisatie

Dit artikel is geschreven in de serie knelpunten in bedrijven en organisaties.

Knelpunten in organisaties

Organisatieontwikkeling

Bekijk onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling.

Organisatieontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens