Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Leren om jouw werknemers te motiveren?

Wat zou je willen leren als leidinggevende? Je bent leidinggevende en je wilt leren om jouw medewerkers te motiveren. Maar wat zou je willen leren? Ja, ik begrijp wel dat je zegt: ik wil leren om mijn personeel te motiveren. Maar ik blijf doorvragen: wat wil je dan leren? Daarover gaat dit artikel. Ik zet voor jou eens wat leerdoelen op een rij.

De basis: jij bent niet verantwoordelijk voor de motivatie van jouw medewerker!

Een basisinzicht is dat jij niet verantwoordelijk bent voor de motivatie van jouw medewerker. In eerste instantie is dat de medewerker zelf. En het is belangrijk dat je dat ook aan jouw medewerker vertelt. Je mag verwachten dat de medewerker gemotiveerd is zelfs. Er is immers een arbeidsovereenkomst en er is sprake van betaling van loon. Dan mag een werkgever ook wat verwachten.
Waarom zeg ik dit? Vertel de mensen dat je verwachtingen hebt. En laat medewerkers ook zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun motivatie. Lees ook: verwachtingen verduidelijken!

Training motiveren medewerkers

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Hoe kun je medewerkers helpen bij zelfmotivatie?

Ik merk dat medewerkers vaak denken dat motivatie iets is dat van buiten moet komen: een compliment, een beloning of een aanmoediging. Maar de krachtigste motivatie komt van binnenuit. Daarom vind ik dat een belangrijke taak van jou als leidinggevende is om medewerkers te helpen zichzelf te motiveren.

Hoe doe je dat? Door ze uit te dagen en te prikkelen om hun eigen grenzen te verleggen. Niet door taken blind op te leggen, maar door vragen te stellen zoals: “Wat wil jij bereiken?” of “Welke volgende stap zie jij voor jezelf?”. Op die manier help je medewerkers om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun ontwikkeling.

Ik denk dat coaching hierin een krachtig middel is. Coaching gaat niet om antwoorden geven maar om vragen stellen die medewerkers aan het denken zetten. Als een medewerker zelf ontdekt wat hem drijft en welke doelen hij wil stellen, dan groeit de intrinsieke motivatie. Jij kunt dit proces stimuleren door tijd en aandacht te geven, door ruimte te bieden voor reflectie en door samen haalbare stappen te formuleren.

Een praktisch voorbeeld: een medewerker die steeds dezelfde taken uitvoert, kan na verloop van tijd motivatie verliezen. Jij kunt het verschil maken door hem of haar te vragen: “Wat zou je graag eens willen proberen?” of “Welke vaardigheid wil je verder ontwikkelen?”. Door zo’n gesprek krijgt de medewerker weer perspectief en ontstaat er nieuwe energie.

Kortom: helpen bij zelfmotivatie betekent niet dat jij de motor van hun energie bent, maar dat jij de omstandigheden creëert waarin medewerkers hun eigen motivatie kunnen vinden en versterken.

Heb je als leidinggevende een taak om te motiveren?

Als leidinggevende heb je uiteraard de taak om medewerkers te motiveren. En het geheim van de smid is dat je de medewerker duidelijk maakt dat hij/zij dat zelf moet doen. Wat jij eraan kunt doen is het volgende:

Wat heb je nodig om medewerkers te motiveren?

Als eerste heb je inzicht nodig. Je moet weten wat intrinsieke motivatie is en hoe je dat aanspreekt. Je moet weten wat extrinsieke motivatie is en hoe dat werkt. Ik zou zelf voor intrinsiek gemotiveerde medewerkers gaan en dan helpt het dat medewerkers zichzelf motiveren. Maar daar kun je ze wel bij helpen. Je kunt helpen om inzicht te geven in hun drijfveren en behoeften. Je kunt ook coaching of training faciliteren waardoor een externe partij ze daarbij helpt. Maar ik denk dat je ook moet begrijpen hoe beloning en motivatie met elkaar in verband staan.

Daag jij je medewerker ook uit?

Ik vraag leidinggevenden vaak: daag jij jouw medewerkers ook echt uit? Of neem je genoegen met het feit dat ze hun werk doen, zonder dat je hen prikkelt om verder te groeien? Uitdaging draagt enorm bij aan motivatie en ontwikkeling. Het gaat er niet om de lat steeds hoger te leggen of alleen maar meer prestaties te eisen. Uitdagen betekent dat je medewerkers uitnodigt en stimuleert om hun talenten verder te ontwikkelen en in te zetten.

Ik zie vaak dat medewerkers die jarenlang hetzelfde werk doen, langzaam indutten. Ze doen wat er gevraagd wordt, ze zijn loyaal en trouw, maar er ontbreekt nieuwe energie. Juist door iemand een uitdaging te bieden, voorkom je dat. Uitdaging houdt kennis en vaardigheden actueel, vergroot motivatie en draagt bij aan duurzame inzetbaarheid.

Wat voor uitdaging dat is, verschilt per persoon. Het kan gaan om intellectuele uitdaging, om deskundigheidsbevordering, om meer verantwoordelijkheid of om het herformuleren van doelen. De kern is dat jij als leidinggevende het gesprek aangaat over drijfveren en talenten, en dat je kansen schept om die verder te ontwikkelen.

Wil je meer lezen? Bekijk hier het uitgebreide artikel! 

Daag jij jouw medewerker uit?

Wat gebeurt er als motivatie ontbreekt?

Ik zie vaak dat het ontbreken van motivatie niet in één keer zichtbaar wordt, maar langzaam insluipt. Het begint met een medewerker die wat minder energie toont of minder initiatief neemt. Daarna volgen meer fouten, uitstelgedrag en een afname van betrokkenheid. Uiteindelijk kan dit leiden tot frustratie, conflicten of zelfs vertrek.

Het is belangrijk om dit domino-effect te herkennen. Demotivatie werkt besmettelijk: het straalt uit naar collega’s en kan de hele teamsfeer negatief beïnvloeden. Waar één medewerker eerst de uitzondering lijkt, kan het gedrag zich verspreiden en leiden tot een negatieve cultuur.

Als leidinggevende kun je dit voorkomen door signalen serieus te nemen en vroegtijdig in gesprek te gaan. Stel vragen als: “Wat maakt dat je minder plezier ervaart in je werk?” of “Wat heb jij nodig om weer energie te krijgen?”. Daarmee laat je zien dat je oog hebt voor de mens achter de medewerker en dat je bereid bent samen oplossingen te zoeken.

Zo pak je demotivatie aan voordat het de prestaties van het hele team ondermijnt.

Hoe ga je om met bijzondere situaties?

Als leidinggevende moet je inzicht hebben in bijzondere situaties. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoe motivatie en demotivatie werken tijdens een reorganisatie.
  • Hoe je omgaat met lastige of kritische medewerkers en hen toch weet te motiveren.
  • Hoe je tijdelijke krachten motiveert, ook al zijn ze maar kort in jouw team.
  • Hoe je vrijwilligers motiveert, die vaak andere drijfveren hebben dan betaalde medewerkers.

In al deze situaties vraagt het om maatwerk en extra bewustzijn van jouw rol als leidinggevende.

Hoe kan jouw gedrag motivatie afbreuk doen?

Als leidinggevende kun je door jouw eigen gedrag ook demotiveren. Hoe je dat doet?

  • Je moedigt niet aan maar je ontmoedigt.
  • Je stimuleert niet maar je hebt een negatieve benadering.
  • Je vertelt niet wat goed gaat maar je vertelt wat fout gaat.
  • Je bent onduidelijk over verwachtingen die je hebt als leidinggevende.
  • Je bent te sturend of je stuurt te weinig (beide dragen niet bij aan motivatie).

Je moet dus weten hoe je als leidinggevende ook missers kunt maken bij het motiveren van jouw mensen. Waarom? Om te voorkomen dat jou dat overkomt!

Veelgestelde vragen over motivatie en leidinggeven

Enkele veel gestelde vragen:

Hoe herken ik dat een medewerker niet meer gemotiveerd is?

Je merkt dit vaak aan minder initiatief, een teruglopende inzet of meer fouten. Ook afstandelijk gedrag kan een signaal zijn.

Wat is het verschil tussen motiveren en inspireren?

Motiveren gaat over het aanspreken van drijfveren, inspireren gaat over het geven van richting en zin in het werk.

Hoe voorkom ik dat ik onbewust demotiverend werk?

Door bewust stil te staan bij jouw eigen gedrag. Wees duidelijk, geef waardering en luister actief naar wat medewerkers nodig hebben.

Wat zijn de 11 redenen voor motivatieproblemen bij medewerkers?

Die heb ik uitgebreid beschreven in een apart artikel: 11 redenen voor motivatieproblemen.

Welke fouten maken leidinggevenden bij het motiveren van hun mensen?

Ontdek de meest gemaakte fouten in dit artikel: 10 missers bij het motiveren van medewerkers.

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens

Publicatiedatum: 14-05-2014

Drenthe en Utrecht: trainingslocatie

De Steven heeft een tweetal trainingslocaties namelijk: Drenthe: Hoogeveen en Utrecht: Amersfoort.

Geheel Nederland

Incompany trainingen voeren we uit in geheel Nederland: Brabant, Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zuid-Holland, Zeeland.

Online coaching

Wij verzorgen ook online training & coaching via  zoom of teams. Ook wanneer je verder weg woont kan dit een aantrekkelijke optie zijn. Klanten van ons komen ook uit België, Zwitserland, Spanje, Frankrijk, Curaçao,  Duitsland, Colombia etc.

Jouw leerdoelen staan centraal!

Wij combineren meerdere leerdoelen tot één training. Het voorkomt dat je 35 trainingen moet volgen en het bespaart je dus gewoon tijd en geld.

Bovendien is het rendement van de training veel hoger omdat de training op jou is afgestemd.

Voor bedrijven en particulieren

Wij werken voor organisaties en bedrijven maar ook voor particulieren in heel Nederland.

Hulp van onze trainingsadviseur

Hulp nodig bij het formuleren van leerdoelen? Of hulp nodig om de juiste training te vinden? Bel dan met onze trainingsadviseur.

Adviesgesprek met onze trainers of coaches?

Wil je een adviesgesprek met onze trainers of coaches? Dat kan live te Amersfoort of Hoogeveen. Maar online kan natuurlijk ook.

Neem contact met ons op voor het maken van een afspraak!

Contact met De Steven

Contact

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • De valkuilenbibliotheek: 141 valkuilen uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Je loopbaan is geen zitbaan of hangmat
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijke ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

De nieuwste podcast

systemisch podcast

Podcast: Wat is systemisch werk?

Systemisch werk laat zien hoe jouw familiesysteem doorwerkt in wie jij bent en hoe je je leven vormgeeft. Soms draag je lasten, overtuigingen of emoties die er al waren voordat jij er was. Ze zijn je meegegeven zonder dat je er bewust voor hebt gekozen.

Beluister het gesprek tussen Katelijne Vermeulen en Jan Stevens (o.l.v. Gery Stevens).

Beluister de gratis podcast

Negen krachtige uitspraken uit deze podcast:

  • “We hebben geen verleden, we zijn het verleden.”
  • “In het verleden valt niks meer te fixen, maar het kan je wel helpen jezelf en je patronen beter te begrijpen.”
  • “Slachtoffer zijn is iets anders dan blijven handelen vanuit de slachtofferrol.”
  • “In coping zit ook je talent. Wat je als kind ontwikkelde om te overleven, is vaak je kracht als volwassene.”
  • “We krijgen niet alleen trauma mee, maar ook het goud van ons systeem.”
  • “Eren van je ouders betekent het goud in jezelf laten schitteren.”
  • “Verantwoordelijkheid nemen is de kern: voor je leven, je behoeften en je keuzes.”
  • “Je moet rouwen om de ouders die je had en soms ook om de ouders die je niet had.”
  • “De partner kan je wonden niet helen, dat zul je zelf moeten doen.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.