Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Leren om jouw werknemers te motiveren?

Je bent leidinggevende en je wilt leren om jouw medewerkers te motiveren. Maar wat zou je willen leren? Ja ik begrijp wel dat je zegt: ik wil leren om mijn personeel te motiveren. Maar ik blijf doorvragen: wat wil je dan leren? Daarover gaat dit artikel. Ik zet voor jou eens wat leerdoelen op de rij.

De basis: jij bent niet verantwoordelijk voor de motivatie van jouw medewerker!

Een basisinzicht is dat jij niet verantwoordelijk bent voor de motivatie van jouw medewerker. In eerste instantie is dat de medewerker zelf. En het is belangrijk dat je dat ook aan jouw medewerker vertelt. Je mag verwachten dat de medewerker gemotiveerd is zelfs. Er is immers een arbeidsovereenkomst en er is sprake van betaling van loon. Dan mag een werkgever ook wat verwachten immers.
Waarom zeg ik dit? Vertel de mensen dat je verwachtingen hebt. En laat medewerkers ook zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun motivatie.

Training motiveren medewerkers

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Helpen bij zelfmotivatie

Een tweede inzicht is: help de medewerker om zichzelf te motiveren. Daar kun je veel aan doen. Je kunt de medewerker uitdagen. Je kunt de medewerker coachen zodat hij/zij zichzelf gaat uitdagen, doelen stellen of doelen bijstellen.

Heb je als leidinggevende dan geen taak om te motiveren?

Als leidinggevende heb je uiteraard de taak om medewerkers te motiveren. En het geheim van de smid is dat je de medewerker duidelijk maakt dat hij/zij dat zelf moet doen. Wat jij eraan kunt doen is het volgende:

  • Je kunt de medewerker stimuleren, enthousiasmeren, steunen en ondersteunen
  • Je kunt faciliteren
  • Je kunt medewerkers helpen ontwikkelen
  • Je kunt duidelijk zijn: dat motiveert!
  • Je kunt met gedemotiveerde medewerkers in gesprek gaan
  • Je kunt medewerkers perspectief bieden

Wat heb je ervoor nodig?

Als eerste heb je inzicht nodig. Je moet weten wat intrinsieke motivatie is en hoe je dat aanspreekt. Je moet weten wat extrinsieke motivatie is en hoe dat werkt. Ik zou zelf voor intrinsiek gemotiveerde medewerkers gaan en dan helpt het dat medewerkers zichzelf motiveren. Maar daar kun je ze wel bij helpen. Je kunt helpen om inzicht te geven in hun drijfveren en behoeften. Je kunt ook coaching of training faciliteren waardoor een externe partij ze daarbij helpt.
Maar ik denk dat je ook moet begrijpen hoe beloning en motivatie met elkaar in verband staan.

Bijzondere situaties

Als leidinggevende moet je inzicht hebben in bijzondere situaties. Bijvoorbeeld hoe motivatie en demotivatie werkt bij een reorganisatie. Of hoe je bepaalde lastige medewerkers toch motiveert, hoe je tijdelijk krachten motiveert of vrijwilligers.

Afbreuk

Als leidinggevende kun je door jouw eigen gedrag ook demotiveren. Hoe je dat doet?

  • Je moedigt niet aan maar je ontmoedigt
  • Je stimuleert niet maar je hebt een negatieve benadering
  • Je vertelt niet wat goed gaat maar je vertelt wat fout gaat
  • Je bent onduidelijk over verwachtingen die je hebt als leidinggevende
  • Je bent te sturend of je stuurt te weinig (beide dragen niet bij aan motivatie)

Je moet dus weten hoe je als leidinggevende ook missers kunt maken bij het motiveren van jouw mensen. Waarom? Om te voorkomen dat jou dat overkomt!

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens

Drenthe en Utrecht: trainingslocatie

De Steven heeft een tweetal trainingslocaties namelijk: Drenthe: Hoogeveen en Utrecht: Amersfoort.

Geheel Nederland

Incompany trainingen voeren we uit in geheel Nederland: Brabant, Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zuid-Holland, Zeeland.

Online coaching

Wij verzorgen ook online training & coaching via skype, zoom of teams. Ook wanneer je verder weg woont kan dit een aantrekkelijke optie zijn. Klanten van ons komen ook uit België, Zwitserland, Spanje, Frankrijk, Curaçao, Israël, Duitsland, Colombia etc.

Jouw leerdoelen staan centraal!

Wij combineren meerdere leerdoelen tot één training. Het voorkomt dat je 35 trainingen moet volgen en het bespaart je dus gewoon tijd en geld.

Bovendien is het rendement van de training veel hoger omdat de training op jou is afgestemd.

Voor bedrijven en particulieren

Wij werken voor organisaties en bedrijven maar ook voor particulieren in heel Nederland.

Hulp van onze trainingsadviseur

Hulp nodig bij het formuleren van leerdoelen? Of hulp nodig om de juiste training te vinden? Bel dan met onze trainingsadviseur.

Adviesgesprek met onze trainers of coaches?

Wil je een adviesgesprek met onze trainers of coaches? Dat kan live te Amersfoort of Hoogeveen. Maar online kan natuurlijk ook.

Neem contact met ons op voor het maken van een afspraak!

Contact

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Hoogsensitief: label of labiel?

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: hoogsensitief, label of labiel?

HSP ebook

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.