Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Medewerker is het oneens met de verslaglegging van het functioneringsgesprek

Jouw medewerker is het oneens met de verslaglegging van het functioneringsgesprek. Wat moet je doen als leidinggevende of manager? Hoe reageer je daarop? Welke stappen onderneem je?

Wat is er aan de hand?

Vooropgesteld: een functioneringsgesprek is tweezijdig. Dat betekent dat de verslaglegging een correcte weergave moet zijn van het functioneringsgesprek voor zowel de leidinggevende en de medewerker. De vraag is dus: is de medewerker het oneens met de punten die je tijdens het functioneringsgesprek hebt ingebracht of is de medewerker het oneens met de wijze waarop een en ander in de verslaglegging terecht is gekomen?

  • Verschil van mening over de inhoud van het gesprek

    Indien de medewerker het oneens is met de inhoud van het functioneringsgesprek dan adviseren wij om de medewerker te laten verwoorden waar hij/zij het niet mee eens is. Wellicht kun je dat als bijlage toevoegen aan het verslag waarna het verslag door beiden voor akkoord getekend kan worden.
  • Verschil van inzicht over de verslaglegging

    Wanneer het verschil van inzicht alleen bestaat over de wijze waarop e.e.a. in het verslag is terechtgekomen kun je samen met de medewerker bekijken waar dat verschil zit en hoe je dat zodanig kunt bijstellen dat je je daar samen in kunt vinden.

Oneens met verslag functioneringsgesprek

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Discussie over de beoordeling

Ontstaat er discussie of strijd over de beoordeling van het functioneren? Is er verschil van inzicht? Lees ook: oneens met de beoordeling

Medewerker weigert verslag beoordeling te tekenen

Ken je de discussie: ondertekenen voor ‘gezien’ of voor ‘akkoord’? Ontstaat er een juridische discussie? Lees ook: weigeren ondertekening verslag beoordeling

Essentieel moment

Voor zowel de medewerker als leidinggevende is het moment van discussie over een verschil van inzicht een cruciaal moment. Misschien zelfs nog een belangrijker moment dan het functioneringsgesprek zelf. Hoe voer je dit gesprek? Hoe houd je de tweezijdigheid van het functioneringsgesprek in stand op basis van openheid en respect? Ook: waarom ontstaat deze discussie?

  • Voelt de medewerker zich tekortgedaan?
  • Is er angst bij de medewerker voor een negatieve follow-up?
  • Heeft de medewerker het gevoel dat de punten die hij/zij heeft ingebracht onvoldoende serieus zijn genomen?

Zaak is om dit onderbuikgevoel op tafel te krijgen. Immers één van de doelstellingen van het functioneringsgesprek is om het functioneren te verbeteren en de samenwerking met de leidinggevende te optimaliseren.

Het verschil met een beoordeling

Het verschil met een beoordeling is dat deze eenzijdig is ook al is er verschil van inzicht.

Follow-up en verslaglegging

De juiste follow-up en verslaglegging zijn cruciaal bij het functioneringsgesprek en minstens zo belangrijk als het functioneringsgesprek zelf.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

aanbieding jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbiedingen t/m 28 oktober 2025

Bekijk de aanbiedingen

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

podcast

Luister de podcast op spotify

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.