Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Collega’s betrekken bij de beoordeling van de medewerker

Moet je collega’s betrekken bij de beoordeling van de medewerker? Die geluiden gaan steeds meer op, bijvoorbeeld door een 360-graden-instrument te gebruiken en collega’s te vragen om feedback te geven op het functioneren van de medewerker.

Waarom zou je?

Waarom men dit doet, is niet moeilijk uit te leggen. Vaak vindt men dat de leidinggevende te veel zeggenschap heeft over de beoordeling van de medewerker. In het traditionele beoordelingssysteem is de leiding te veel en te eenzijdig aan het woord. Zijn/haar eindoordeel is doorslaggevend en dat geeft hem/haar ook een machtspositie.
En natuurlijk ligt een eenzijdig oordeel in de gevarenzone wanneer het van één persoon afhangt. In theorie bestaat objectief beoordelen wel, maar de praktijk leert anders. Dus de vraag naar extra input voor de beoordeling begrijp ik wel. Het kan de blik van de leidinggevende genuanceerder of juist stelliger maken. Het kan voorkomen dat er een tunnelvisie bij de leiding ontstaat door te veel vanuit eigen perceptie naar de medewerker te kijken. Dat zie ik wel als een voordeel!

Beoordelen door collegas?

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Feedback of beoordelen

Ik wil verschil maken tussen feedback ophalen bij de collega’s, waarna je als leidinggevende jouw beoordeling samenstelt of de collega’s vragen om een beoordeling te geven van de medewerker. Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor het functioneren en beoordelen van jouw medewerkers. Een taak die je nooit mag delegeren! Het is een kerntaak uit jouw functie. Dus nogmaals: feedback vragen, prima! Collega’s vragen om de medewerker te beoordelen: nooit aan beginnen!

Zijn er ook nadelen?

Ja, er zijn ook nadelen. Een eerste punt dat ik hier wil noemen: beoordelen is een vak. Ik heb fotografie als hobby maar ik heb er een groot verschil in als mijn docent fotografie mijn foto beoordeelt, of wanneer een leek feedback geeft op de foto die ik maakte. Die feedback vertelt wel iets en ik zeg niet dat dit niets waard is. Maar wanneer je door een vakman of vakvrouw wordt beoordeeld, dan weet je dat die ook kennis van zaken, inzicht en praktijkervaring heeft.
De vraag is of de collega’s zulk inzicht ook hebben wanneer ze feedback geven op een beoordeling.

Voorwaarden

Wanneer je collega’s wilt betrekken bij de beoordeling van een medewerker, dan wil ik er wel een voorwaarde aan verbinden.

  • Het moet namelijk wel veilig zijn. En is er die veiligheid ook onder collega’s?
  • Heeft het op betrekkingsniveau ook impact onderling, wanneer er negatieve input is geleverd door de collega’s?
  • In hoeverre is de opgehaalde feedback open en bespreekbaar onderling? Of gebeurt alles achter de rug om van de medewerker en wordt er in het geniep van alles ingevuld?
  • Als het onderling tussen twee collega’s niet botert, hoe ga je dan om met feedback op de beoordeling?

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.