Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Ondernemerskwaliteiten: heb je die?

Ondernemerskwaliteiten: heb jij die? Dat is een vraag die je jezelf moet stellen voordat je voor jezelf start. Het is belangrijk om te weten over welke kwaliteiten je beschikt. Maar ook om te weten welke kwaliteiten je nodig hebt. In dit artikel ga ik in op ondernemerskwaliteiten.

Wat zijn ondernemerskwaliteiten?

Ondernemerskwaliteiten zijn in eerste instantie jouw persoonlijke kwaliteiten. Het heeft te maken met jouw kernkwaliteiten. In een ander artikel heb ik 150 voorbeelden van kwaliteiten benoemd. Een kwaliteit is een eigenschap waarmee je geboren bent. Het heeft te maken met wie je bent. Het is jouw natuurlijke aanleg. Je bent ermee geboren. Vaardigheden heb je ook nodig en die leer je aan door oefening en training. Kwaliteiten ontwikkel je. Vaak ligt er een match tussen jouw vaardigheden en jouw kwaliteiten. Vaardigheden die passen bij jouw kwaliteiten leer je gemakkelijker aan.

Ondernemer

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Kwaliteiten rubriceren

Ik heb de lijst met kwaliteiten onderverdeeld in:

  • Drijfveren: hoe krijgen we jou in beweging (WILLEN)
  • Hoe reageer je op situaties
  • Hoe ga je met mensen om
  • Hoe je denkt en hoe je voelt
  • Hoe je communiceert

Typische ondernemerskwaliteiten

Typische ondernemerskwaliteiten zijn er ook en ik pak er drie rubrieken uit. Een typisch kenmerk van een ondernemer vind ik gedrevenheid. En dat heeft met van alles te maken: willen winnen, jezelf kunnen aanzetten tot actie, doorgaan bij tegenslagen, initiëren van binnenuit en ook volharden. Een aantal mogelijke kwaliteiten die daarbij horen? Ik noem een paar voorbeelden van kwaliteiten:

  • Anticiperen
  • Ambitieus en grensverleggend
  • Competitief
  • Discipline
  • Doorzettingsvermogen
  • Gedreven en gedrevenheid
  • Idealistisch
  • Opschieten
  • Proactief
  • Prestatiegericht
  • Volhardend
  • Wilskracht en vastberadenheid

Een tweede kenmerk zit wat mij betreft in de manier waarop een ondernemer denkt. Vaak zijn het scheppers, creëren ze werk, bedenken ze iets nieuws, zijn ze innovatief en vernieuwend. Ze durven de bakens wel te verzetten. En vaak past pionieren ook wel bij een ondernemer.

  • Analytisch
  • Autonoom
  • Creatief
  • Helicopterview
  • Ideeën generator
  • Innovatief en vernieuwend
  • Kritisch
  • Veelzijdig

Wie je bent is de basis!

Een derde kenmerk zit in het omgaan met zekerheden. Waar een werknemer op zijn/haar vaste aanstelling vertrouwt, daar moet een ondernemer zekerheden uit zichzelf halen. Hij/zij is dus bereid om risico te nemen maar heeft ook het vermogen om dat te kunnen doen.

Andere voorbeelden

Natuurlijk is er veel meer over te zeggen. Maar ik laat de onderdelen hoe je communiceert en hoe je met mensen omgaat hier buiten beschouwing. Ik denk niet dat daar typische ondernemerskwaliteiten aan te wijzen zijn.

Wat voor kwaliteiten heb je nodig?

Wat voor kwaliteiten heb jij nodig als ondernemer? Dat hangt af van jouw bedrijf. Ik sprak deze week met een ondernemer die 14 jaar geleden een dakdekkersbedrijf is gestart. Hij begon in zijn eentje. Inmiddels werken er circa 20 personen in vaste dienst en heeft hij een flexibele schil van nog eens 20 personen.

Deze ondernemer heeft andere kwaliteiten nodig dan wanneer je als ZZP-er financieel adviseur bent en je werkt in je eentje. Dan heb je ook ondernemerskwaliteiten nodig maar weer andere.

Belangrijk is dus dat je weet welke kwaliteiten je hebt en dat je ook weet wat je nodig hebt aan kwaliteiten. Dat bepaalt namelijk de strategie van jouw bedrijf.

Waar ligt jouw kracht?

Ik breng in een coachingstraject meestal drie rubrieken aan:

  • Dit kan ik niet of dit past niet bij me
  • Hier red ik me wel mee
  • Dit gaat bij mij vanzelf

Dit kan ik niet of dit kan ik niet zo goed

De rubriek 'dit kan ik niet (of niet zo goed)' is de rubriek waar je als ondernemer nooit zelf actief moet zijn. Daarvoor huur je adviseurs of deskundigen in of daarvoor neem je medewerkers in dienst. Deze rubriek kost jou grote moeite en de kans dat er fouten ontstaan is groot.  De praktische vertaling kan van alles betekenen. De één heeft weinig financieel inzicht en derhalve is inhuur van een accountant noodzakelijk, de tweede heeft weinig met PR, reclame en marketing en heeft dus goede adviseurs nodig die samen met jou de grote lijn uitzetten. De derde heeft HRM-advies of ICT-advies nodig.

Ondernemerskwaliteiten

Hier red ik me wel mee

De rubriek ‘hier red ik me wel mee’ duidt op taken waar jij nog wel mee uit de voeten kan maar als je eerlijk bent dan geef je toe dat het niet echt jouw ding is. Plezier en passie ontbreken en succes zal uitblijven. Dit is niet waar je warm van wordt.
Dit gaat bij mij vanzelf
Uiteindelijk kom ik bij het onderdeel waar het om gaat: dit gaat vanzelf, hier ligt jouw kracht. Als er geld wordt verdiend, is het in deze rubriek. Succes wordt in deze rubriek geboekt en nergens anders. Hier liggen dus ook jouw kwaliteiten.

Het gaat bij jou vanzelf. Het kost jou geen moeite. Wat erbij hoort is: wat vanzelf gaat, bij jou, dat zegt zich voort! Het via-via kanaal gaat voor jou werken in deze rubriek. Anderen verwijzen door naar jou, omdat ze jou talent opmerken.
Wat ik ook wil zeggen: wat vanzelf gaat, wat vanzelfsprekend is, daar hebben we vaak de woorden niet voor. Omdat we het zo logisch vinden. Maar in jouw profilering naar buiten, moet je daar woorden aan geven. Of het nu op jouw website is, op jouw LinkedIn-profiel, in acquisitiegesprekken: verwoord wat vanzelf gaat!

Ondernemen begint met zelfinzicht en zelfkennis

Ondernemen begint met zelfinzicht. Je moet jouw eigen kwaliteiten kennen en jouw valkuilen. Dat is de basis om jouw bedrijf op te bouwen. Het geeft zicht op de taken die jij per se zelf moet doen. Het geeft zicht op medewerkers die je in dienst moet nemen, wanneer jouw bedrijf groeit en over welke kwaliteiten zij moeten beschikken. Heb je geen personeel in dienst? Dan geeft het een beeld van adviseurs die je om je heen moet verzamelen.

Coaching ondernemers gericht op bewustwording

Een voor de hand liggende reactie is: ja, dit wist ik al lang. Dat is logisch en vanzelfsprekend. Echter mijn ervaring is anders. Het wordt grif beaamd dat het zo is maar de praktijk laat wat anders zien:

  • Veel ondernemers zijn het beeld kwijtgeraakt waar ze precies goed in zijn en houden zich met van alles bezig, komen om in 't werk, kunnen lastig delegeren omdat ze menen dat ze alles zelf het beste kunnen, alles moeten weten of alles zelf moeten doen.
  • Veel startende ondernemers of ZZP-ers bieden een groot scala aan diensten aan maar zodra je erop inzoomt blijven er een stuk of zes tot acht diensten over waar ze écht goed in zijn.
  • Bij ondernemers is er soms angst om een adviseur in te huren. Zodra ze het woord adviseur horen, is de eerste vraag wat de adviseur nu precies kost. De vraag wat de adviseur oplevert en kan toevoegen blijft vaak achterwege.

Je hoeft niet alles te kunnen

Het is wellicht een inkopper maar je hoeft als ondernemer niet alles te kunnen. Ik voeg eraan toe: je kunt ook niet alles. Als ondernemer kun je nooit deskundig zijn op het brede terrein van werving en selectie van medewerkers, arbeidsrecht, PR- en marketingbeleid, sales, logistieke processen, de balans, verlies & winstrekening etc.
Zorg dat je die dingen doet die bij jou passen.

Voorbeelden uit de praktijk

Toen ik benaderd werd door een ondernemer bij een bedrijf met ca. 40 medewerkers in dienst was de vraag of wij ook iets zouden kunnen met het personeel dat negatief en ongemotiveerd rondliep binnen de organisatie. Echter dit was niet het probleem of het vraagstuk. Dit was een gevolg van het probleem. Het probleem was dat de ondernemer wel een typische ondernemer was en over ondernemerskwaliteiten beschikte maar geen enkele affiniteit had met leidinggeven, people management en aandacht voor de mensen etc. Maar ja, hij moest dat 'erbij' doen, dat was nu eenmaal niet anders.
Een andere vraag komt van een ZZP-er die zich afvroeg waarom er zo weinig omzet binnen komt. Het lukt maar niet om opdrachten te verwerven. De training acquisitievaardigheden had ze al gevolgd, ze was lid geworden van tal van netwerkclubs om relaties op te bouwen. Maar bij nadere analyse bleek dat het profiel dat zij zelf had opgesteld en de diensten die zij aanbod voor slechts 40% overeenkwamen met waar ze goed in was. En dus verkocht het niet ondanks de beste marketing- en verkoopconcepten.

Ja maar je kunt je toch ook ontwikkelen als ondernemer?

Iedereen kan zich ontwikkelen en jij kunt je als ondernemer ook ontwikkelen. Overigens: je kunt alleen ontwikkelen wat aanwezig is. Als je niet muzikaal bent, ontwikkel je geen muzikaliteit door naar de muziekschool te gaan. Ook wiskundeknobbels groeien niet aan, zelfs niet als je er wat kunstmest bij doet. Dat geldt ook voor ondernemers. Stop je ontwikkelbudgetten in jouw sterke punten en niet in die dingen die niet bij jou passen.

Ondernemerschap begint met zelfkennis: verkopen ook!

Het succes voor jouw onderneming ligt dáár waar je goed in bent. Je wordt geen kampioen door aan je zwakke punten te werken. Je wordt kampioen door jouw sterke punten te versterken. Je moet weten wat jouw sterke punten zijn en ook wat de sterke punten van jouw bedrijf zijn. Het is de basis voor:

  • Marketing en verkoopactiviteiten
  • Jouw website: dat maakt het verschil
  • Jouw acquisitieplan
  • Het resultaat op de Verlies & Winstrekening

Wat vanzelf gaat is efficiënt

Wat vanzelf gaat, of anders gezegd: waar jouw kracht ligt, daar werk je effectief en efficiënt. Maar dat is het niet alleen:

  • In dat stuk vind je één grote vertoning van plezier en élan
  • Uitstraling van jezelf en jouw onderneming
  • Vakmanschap
  • De juiste prioriteiten

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.