Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Sparren is een krachtig communicatiemiddel op de werkvloer

Sparren is wat mij betreft een communicatievorm. Het woord komt uit de vechtsport en het betekent dat je oefent met een tegenstander. Dat beeld vind ik mooi. Het vertelt namelijk precies wat sparren is. In dit artikel ga ik in op de betekenis van sparren en dan met name op de werkvloer.

Betekenis van sparren

Sparren betekent dat jij een vraagstuk, gedachte, idee aanhoudt tegen jouw baas, collega of adviseur. Je legt jouw vraagstuk voor als het ware. En nu kom ik terug op mijn opmerking hiervoor. Waarom is dat beeld uit de sport zo mooi? Je moet een gelijkwaardig iemand hebben om mee te sparren. Anders heeft het weinig nut en brengt het niet zo veel. In de sport geldt dat ook: je moet oefenen tegen een gelijkwaardige tegenstander.

Sparren

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Communicatietraining voor leidinggevenden

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining voor leidinggevenden

Sparringpartner

Kenmerkend voor een sparringpartner is dat hij/zij niet jouw problemen gaat oplossen. Een sparringpartner denkt mee, vertelt hoe hij/zij tegen jouw vraagstuk aankijkt maar schrijft niets voor en dicteert niet! Hij/zij laat de verantwoordelijkheid voor het vraagstuk bij jou liggen, neemt het niet over in zijn/haar betrokkenheid, zorgzaamheid of oplossingsgerichtheid.

Dat vraagt wel bepaalde vaardigheden. Een sparringpartner moet dus allereerst begrijpen wat jij voorlegt, goed doorvragen, door de vraagstelling jou dwingen (ik bedoel uitnodigen) om te specificeren waar het echt om te doen is.

Voorbeeld

Ik noem een voorbeeld. Ik stel mijn sparringpartner de vraag: ‘als jij in mijn schoenen zou staan, kies jij dan voor optie A, B of C?’. Overigens klopt de vraag niet, want mijn sparringpartner staat niet in mijn schoenen. Maar stel dat ik het zo vraag.
Krijg ik dan als antwoord: ‘ik zou voor A kiezen’? Beter vind ik de tegenvraag: ‘wat is voor jou het belangrijkste bij het maken van die keuze?’ en ‘waar vind je dat element het sterkst vertegenwoordigd?’.
Zie je de kracht van de tegenvraag? Je legt de verantwoordelijkheid voor het maken van keuzes terug op deze manier.

Uitgevraagd door tegenvragen

Zie je wat sparren is? Je wordt uitgevraagd! En door de juiste vragen en tegenvragen gesteld te krijgen, zie je zo opeens de oplossing. Vaak zeggen mensen: ‘laat mij eens even hardop denken’. Sparren vind ik een vorm van hardop denken in het bijzijn van de ander. En door de vragen die je krijgt, ga je nog meer hardop denken. Je hoofd komt in beweging, je krijgt meer ideeën.
Het is eigenlijk je idee spiegelen in het licht van de ander. Zie jouw sparringpartner maar als spiegel. Terwijl je vertelt hoe jij naar het vraagstuk kijkt, zie je ineens waar het wringt. Waarom? Omdat je al pratend niet meer voorbij kunt aan tal van zaken die zo logisch leken in jouw hoofd. Jouw sparringpartner helpt je dus om zaken te verhelderen.

Niet iedereen kan het!

Ik weet dat niet iedereen kan sparren en dat je niet met iedereen kunt sparren. Het vraagt wel iets van jou en de ander om het goed te kunnen. Sommige mensen hebben voorkeur voor een kant-en-klare maaltijd uit de magnetron. Ze leggen een vraagstuk voor, ze willen van jou horen hoe het aangepakt moet worden en dan zijn ze klaar. En als je dat dan niet vertelt, dan hebben ze het gevoel dat je ze met een kluitje in het riet stuurt.

Valkuilen bij sparren

Ik noem de valkuilen bij sparren nog eens:

  • Het vraagstuk van de ander tot jouw probleem maken of je verantwoordelijk gaan voelen voor het vraagstuk van de ander.
  • Gaan voorschrijven, instrueren, dicteren hoe jij het vraagstuk zou oplossen
  • Niet meedenken vanuit de perceptie van de ander maar vooral jouw eigen perceptie projecteren op het vraagstuk

Het zijn de kleine dingen die het doen

Ik spar vaak en veel. Bijvoorbeeld met ondernemers en leidinggevenden. Wat mij opvalt is het zinnetje ‘o ja, bedankt! Dit had ik nou net even nodig, dat ik dat zelf niet had bedacht’. Soms is het zo voor de hand liggend! En juist wat voor de hand liggend is, zien we niet meer. Daar gaan we aan voorbij. Jouw sparringpartner weerspiegelt wat vanzelfsprekend lijkt (en wat het in eerste instantie voor jou toch niet was).

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining voor leidinggevenden

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.