Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Slachtofferrol: je voelt je slachtoffer van de situatie

Slachtofferrol: wat is dat en zit u daar regelmatig in? Of zeggen anderen dat u in de slachtofferrol zit? Voelt u zich slachtoffer van bepaalde situaties? Jezelf slachtoffer voelen is een natuurlijke reactie op stress, bij veranderingen en zelfs bij rouw. Zeker u hebt gelijk: wellicht geen effectieve reactie maar wel een zeer natuurlijke reactie! We gaan in op de volgende onderwerpen:

  • De slachtofferrol
  • Je slachtoffer voelen (dat is wat anders dan slachtoffer zijn)
  • Communicatie vanuit de slachtofferrol

Beeldvorming

Over de slachtofferrol bestaat nog al wat beeldvorming. Om één en ander te nuanceren brengen we vooraf graag het volgende onder uw aandacht:

  • Dit artikel is niet geschreven voor mensen die slachtoffer zijn van bepaalde situaties. U kunt namelijk ook gewoon slachtoffer zijn! In dat geval is het logisch dat u zich ook zo voelt! U kunt slachtoffer zijn van een geweldsdelict, u kunt onrechtmatig ontslag gekregen hebben, u kunt onterecht beschuldigd zijn van tal van zaken.
  • Mensen roepen nogal snel (veroordelend): ja maar jij zit in de slachtofferrol. De vraag is of dat zo is. Zullen we het even rustig aandoen met oordelen, vooroordelen en veroordelen?

Waarover gaat het precies?

Slachtofferrol: jezelf slachtoffer voelenKenmerkend voor de slachtofferrol is:

  • Een vorm van machteloosheid of medelijden met uzelf

    • och dat mij dat nu moet overkomen
    • ja hoor ze moeten mij weer hebben
    • ik ben weer de pineut
    • zie je wel: ik red het toch niet!
    • typisch iets voor mij
  • Jezelf de schuld geven

    Jezelf beschuldigen doe je wanneer je vol zelfverwijt zit:

    • had ik het maar nooit zover laat komen
    • had ik maar dit gedaan
    • had ik dat maar nooit gezegd
    • had ik die persoon maar niet in vertrouwen genomen
    • wat ben ik stom bezig geweest
  • De ander de schuld geven

    Een derde reactie is: de ander beschuldigen.

    • hoe konden ze ooit zover komen?
    • hadden ze maar dit of hadden ze maar dat
    • zij en hun (hullie en zullie)

Vermijden en ontkennen

Vermijden en ontkennen is een eerste reactie (een natuurlijke reactie) die ontstaat bij negatieve veranderingen, bij stress en zelfs bij het rouwproces. Er zitten gevoelens achter van machteloosheid. Altijd is er een relatie tussen gevoelens en verandering. Kortom: wanneer u zich geslachtofferd voelt, is dat geen gekke eerste reactie. Het is logisch, het is normaal en het is natuurlijk.

Erin blijven hangen: de gevangenis van de slachtofferrol

Maar.......... U voelt het al aan. Blijven hangen in de slachtofferrol is funest. Hoe begrijpelijk het ook is, hoe logisch uw reacties ook zijn: het gaat u niet verder helpen. Net zo min als de ander voortdurend beschuldigen ook niet helpt: het wordt er zelfs erger van.

  • Waarom werkt het niet?

    De slachtofferrol is een vorm van klagen en beschuldigingen uiten zonder dat u verantwoordelijkheid neemt. Wanneer u in dat mechaniekje gevangen blijft zitten, komt u geen stap verder. U blijft maar doorgaan met verwijten (de ander heeft het gedaan, de situatie heeft het veroorzaakt) of in zelfverwijten (had ik maar dit, zus of zo).  U zult zien dat uw omgeving daar op den duur zat van wordt en een keer roept: ‘nu weten we het wel’.

  • Klagen helpt niet: verantwoordelijkheid nemen wel!

    Klagen is wat anders dan uw verdriet of uw boosheid uiten. Gevoelens uiten heeft een functie. Blijven klagen over wat u overkomen is, is zinloos. Het leerdoel is om de eigen verantwoordelijkheid te pakken, de regie te nemen en een plan van aanpak te maken hoe u de stress elimineert.

Samenvattend

Wanneer u omgeving u verwijt dat u in de slachtofferrol zit, trekt u zich daar in eerste instantie niet teveel van aan. Het is een normale reactie op negatieve veranderingen en stress. Voorkom dat u in deze rol van geslachtofferde blijft hangen, sta op, pak de regie en doorbreek de vicieuze cirkel.

Leerdoelen gericht op stressreductie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor coaching gericht op stressreductie voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen gericht op stressreductie

Verwante informatie

Wilt u meer informatie over coaching gericht op vermindering van stress?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens