Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Staat u ook altijd voor iedereen klaar?

Sommige mensen staan altijd voor iedereen klaar. Ja je leest het goed ‘altijd’ en ‘voor iedereen’. Maar als ze zelf iets hebben, is er snel het gevoel dat ‘niemand voor hun klaar staat’. En dan zijn ze teleurgesteld, boos of geïrriteerd.

Doe de uitgebreide analyse

Bij De Steven kunt u tegen betaling een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in uw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Uitgebreide test

Gratis preview

U kunt de test ook doen via een gratis preview. U krijgt dan via een beknopt rapport inzicht in wat voor type mens u bent en welke kwaliteiten en valkuilen daarbij horen.

Gratis preview

Valkuil

In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen,  leerdoelen en allergieën zijn. U kunt de webinar na inschrijving online volgen.

Webinar kwaliteiten

Je snapt het gewoon niet

klaar staan voor een anderIemand zei: ik snap er helemaal niks van. Altijd stond ik voor hem klaar. Toen hij ging verhuizen heb ik hem geholpen. Ik heb geverfd, gesausd, met verhuisdozen gesjouwd etc. Toen hij ziek was maakte ik zelfs zijn huis schoon, iedere dag belde ik even om te vragen hoe het vandaag is gegaan. Altijd had ik een luisterend oor voor hem.

En dan gaat het verhaal verder: maar nu ik wat heb,  zie je hem in geen velden of wegen. Egoïst als hij is. Hij denkt alleen maar aan zichzelf. Ik ben er helemaal klaar mee.

Denkfouten

Toch worden hier een paar grote denkfouten gemaakt die onderlinge relaties nogal eens schaden.

  • Uw verwachtingen zijn onrealistisch

    Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen verwachtingen. En in dit geval zijn uw verwachtingen niet realistisch. Hulp bieden en de ander helpen heeft niets met ruilhandel te maken. Dus als u bereid bent om voor de ander altijd klaar te staan, lijkt bijzonder mooi maar als u tegelijkertijd verwacht dat de ander bij u hetzelfde gedrag laat zien dan vergist u zich in de meeste gevallen.

  • Hulp bieden waarom niet gevraagd wordt

    Veel mensen bieden hulp waar de ander niet eens om vraagt. Zal ik even dit…………? Of zal ik even dat…………..? Een leerpunt voor veel mensen in persoonlijke ontwikkeltrajecten is: ga eens in op hulpvragen die gesteld worden. Lees meer over: té behulpzaam.

  • U gaat teveel uit van uw eigen normen en waardenpatroon

    Denkfout drie is dat u teveel uitgaat van uw eigen normen en waarden. Mooi dat u altijd voor iedereen klaar staat. En fijn dat u ervan uitgaat dat een ander dat ook wel zal doen. Maar de praktijk is anders.

Waarom vertonen mensen dit gedrag?

Belangrijke vraag is waarom mensen altijd voor een ander klaar staan. Daar zit meestal een patroon in en ik noem een aantal aspecten:

  • Sommige mensen menen dat ze waardering of goodwill kunnen kopen bij de ander door altijd voor de ander bezig te zijn maar in de praktijk blijkt dat dit nogal tegenvalt
  • Soms is men zo op de ander gericht dat men de ander amper nog ruimte en vrijheid gunt om die zaken in zijn leven in te vullen zoals hij/zij het zelf wil
  • Soms is men vervuld van een hoge mate van pleasegedrag en maait men constant het gazon van de buurman (die er niet eens om vraagt maar daardoor wel in de luie stoel terecht komt).

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens