Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Sta je altijd voor iedereen klaar?

Sommige mensen staan altijd voor iedereen klaar. Ja je leest het goed ‘altijd’ en ‘voor iedereen’. Maar als ze zelf iets hebben, is er snel het gevoel dat ‘niemand voor hen klaar staat’. En dan zijn ze teleurgesteld, boos of geïrriteerd.

Herken je dat? Doe jij dat ook? Of probeer je dat te doen? Merk je dat je daardoor ook leeggezogen wordt qua energie? Dat je uitgeput raakt omdat je in onbalans komt omdat je meer geeft dan ontvangt?

Voel je ook dat je minder terugkrijgt dan je gegeven hebt? Ergert jou dat weleens? Zoals iemand onlangs zei: "Ik snap er helemaal niks van. Altijd stond ik voor hem klaar. Toen hij ging verhuizen heb ik hem geholpen. Ik heb geverfd, gesausd, met verhuisdozen gesjouwd etc. Toen hij ziek was maakte ik zelfs zijn huis schoon, iedere dag belde ik even om te vragen hoe het vandaag is gegaan. Altijd had ik een luisterend oor voor hem.

En dan gaat het verhaal verder: maar nu ik wat heb,  zie je hem in geen velden of wegen. Egoïst als hij is. Hij denkt alleen maar aan zichzelf. Ik ben er helemaal klaar mee".

klaar staan voor een ander

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Waarom doe je het?

Ik noem eens wat redenen op waarom je voor iedereen klaar zou willen staan:

  • je voelt het als een morele plicht om er te zijn voor jouw medemens maar je neemt deze verantwoordelijkheid wel bijzonder serieus
  • je bent hulpvaardig en behulpzaam maar soms sla je door in overbehulpzaamheid
  • je bent zorgzaam maar regelmatig zit je in de valkuil van over-zorgzaamheid
  • je wil graag aardig gevonden worden
  • je bent op zoek naar waardering en je hebt een studie gevolgd bij IABW (In Alle Bochten Wringen) om ervoor te zorgen dat jij deze waardering ontvangt
  • je hebt een grote honger naar betekenis en door jouw 'klaarstaan' ontvang je dat
  • je hebt het gebod 'heb uw naaste lief als uzelf' gewijzigd in 'heb uw naaste lief en vergeet jezelf'
  • je meent dat goodwill te koop is
  • je bent zo op de ander gericht dat je die persoon amper nog de ruimte gunt om zijn/haar eigen leven in te laten vullen zoals hij/zij het zelf wil
  • je hebt een portie pleasegedrag gekocht bij de winkel en je maait constant het gazon van de buurman (die er niet eens om vraagt maar daardoor wel in de luie stoel terecht komt)

Zelfbedrog en zelfmisleiding

Ik merk dat ik niet zo aardig ben voor je maar ik help je graag uit de droom van zelfbedrog en zelfmisleiding. Weet je waarom? Omdat 'iedereen' niet bestaat. Je kunt niet klaar staan voor iedereen. Zoek in google op iedereen en je vindt 4 miljoen hits. Zoek daarna op niemand en je vindt evenveel hits. Wat ik daarmee wil zeggen? Iedereen is niemand. In een mooie slogan verwoord: 'wanneer je er altijd wilt zijn voor iedereen, ben je er nooit voor iemand'. Maar zelfbedrog of zelfmisleiding zie ik ook in een aantal andere misvattingen. Ik noem ze:

  • Hulp bieden is geen ruilhandel

    Hulpvaardigheid is geen ruilhandel. Zo van: 'ik geef jou dit' en ik verwacht dat ik er iets anders voor terugkrijg. Dat zijn verwachtingen die je zelf bedenkt maar die in de praktijk niet blijken te kloppen. Wanneer je bereid bent om een ander te helpen, dan is dat jouw eigen keuze. Wanneer je verwacht dat de ander daarom hetzelfde gedrag aan jou laat zien, kun je van de koude kermis thuiskomen.

  • Hulp bieden waarom niet gevraagd wordt

    Veel mensen bieden hulp waar de ander niet eens om vraagt. Zal ik even dit…………? Of zal ik even dat…………..? Een leerpunt voor veel mensen in persoonlijke ontwikkeltrajecten is: ga eens in op hulpvragen die gesteld worden. Maar wat gebeurt er in de praktijk? Je biedt hulp aan waar geen mens op zit te wachten. Jouw interpretatie van wat de ander nodig heeft klopt voor geen meter en sluit niet aan bij de behoeften van de ander.

  • Je gaat te veel uit van eigen normen en waardenpatroon

    Je luistert niet waar de behoeften van een ander liggen. Integendeel: je vult het voor een ander in. Dus even naar de Kruidvat om een busje NIVEA te halen kan jou helpen. Je weet wel hé wat dat betekent: Niet Invullen Voor Een Ander.

  • Pampers en luiers

    Je begrijpt blijkbaar niet goed dat 'hoe meer je een ander pampert, hoe luier de ander wordt'.

Heb je er last van?

Ik schrijf dit artikel voor jou. Heb je er last van dat je voor iedereen klaar staat en het minste voor jezelf? Merk je dat het jou uitput? Of ben je teleurgesteld omdat je niet terugkrijgt wat je geeft? Wil je er wat aan doen? Neem dan contact met ons op!

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.