Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Oprecht en oprechtheid

Oprecht en oprechtheid is een waarde en een kwaliteit. Wat is het kenmerk van oprechtheid? Het is welgemeend.  In dit artikel ga ik in op de kwaliteit oprechtheid en de bijbehorende valkuil. Maar ook wat dit betekent in jouw persoonlijke communicatie.

Oprechtheid

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Betekenis en kenmerken

Eerst de vraag: wat is oprecht en wat is oprechtheid? Iemand die oprecht is, heeft geen bijbedoelingen, geen verkeerde bedoelingen. Kortom: het is duidelijk en transparant wat de bedoeling is. Ik duid het met een hele bekende uitspraak: 'wees oprecht als een duif'. Het is een Bijbelse uitspraak maar dat geeft precies weer waar het om gaat. Want later werd dit vertaald als: 'behoud de onschuld van een duif'. Dan kom je bij de kern van echt en oprecht:

  • Je hebt geen bijbedoelingen
  • Je hebt oprechte interesse in iemand
  • Je wenst iemand het beste toe
  • Je bent onbaatzuchtig wanneer je iemand het beste toewenst
  • Je bent niet uit op eigen gewin maar je betuigt jouw welgemeend meeleven
  • Je bent oprecht over jouw belangen

Wat is onoprecht?

Ik wil toch ook graag even formuleren wat onoprecht is. Dan komen we nog dichter bij de betekenis van oprechtheid. Is onoprecht hetzelfde als oneerlijk? Ik vind van niet. Om het verschil te begrijpen zet ik wat typeringen neer. Voel je het verschil wanneer ik zeg:

  • Je kunt interesse tonen (dat is fatsoenlijk) en je kunt geïnteresseerd zijn
  • Je kunt aandachtig luisteren (dat heb je op de training geleerd) of je luistert oprecht en met je hart naar het verhaal van iemand
  • Je kunt iemand het beste toewensen (omdat iedereen dat doet) of je meent het uit de grond van je hart
  • Je toont jouw medeleven bij de condoleance (als vorm van sociaal wenselijk medeleven) of je bent echt geraakt door het overlijden van de persoon

Wat is nu het verschil?

Wanneer je oprecht bent dan merkt de ander dat het jou raakt. De ander voelt aan dat het jou niet koud laat wat je vertelt. Het is welgemeend! Het komt recht uit jouw hart. Je voelt de emotie die de ander daarbij ervaart en je toont jouw gevoelens.

Vaardigheid

Oprechtheid is dus geen vaardigheid. Het is ook niet op school te leren of op een training of cursus. Je kunt het wel ontwikkelen. Er is ook durf en moed voor nodig om oprecht te zijn. Je geeft wel hart en ziel bloot.

Het is geen spelletje

Laat ik er dit nog even bij zeggen: 'oprechtheid moet je niet willen faken'. Dat gebeurt veel te veel. En dat is zo'n drogreden en bedrieglijk verhaal dat je jezelf te kijk zet. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer er in het debat over de toeslagenaffaire door iedereen even gezegd moet worden 'hoe erg het voor de gedupeerden is'. Op den duur gaat het zelfs irriteren. Of wanneer er ergens veel slachtoffers zijn en de politiek verantwoordelijke zijn medeleven betuigd met de nabestaanden terwijl iedereen aanvoelt dat de opgedreunde tekst door de secretaresse is geschreven.

Communicatie

Ik praat ook graag over oprechtheid bij communicatie. De basis voor communicatie is 'vertrouwen en veiligheid'. Oprechtheid draagt daar in hoge mate aan bij. En onoprechtheid doet er in nog veel hogere mate afbreuk aan. Wat is oprechtheid in communicatie:

  • je zegt wat je voelt en je voelt wat je zegt
  • je zegt wat je bedoelt en je bedoelt wat je zegt
  • je bent open over jouw bedoelingen, verwachtingen en belangen
  • non-verbaal straal je uit wat je zegt en wat je voelt

Er zijn mensen die het voortdurend vermelden: 'wat ik nu tegen je zeg, meen ik oprecht'. Wellicht zijn de bedoelingen goed maar in feite zwakken ze de boodschap af. Wanneer je oprecht iets meent, hoef je dat niet te zeggen. Dat heeft de ander allang aangevoeld namelijk.

Is er ook een valkuil?

Of er ook een valkuil bij oprechtheid bestaat is dezelfde vraag als: kun je te oprecht zijn? Ik vind dat een lastige vraag. In feite is het een waarde die bij jou past.  Als er sprake is van té oprecht dan heeft dat met de achterliggende emotie te maken. Zo nadrukkelijk met het hart betrokken worden bij een situatie of persoon dat je over-betrokken dreigt te raken.

Irritatiezone: het tegenovergestelde van oprechtheid

Een irritatie van een oprecht persoon is: onoprechtheid, verkooppraatjes, mooie praatjes en vlotte babbels die niet gemeend zijn. Maar ook andere zaken zoals:

Training kwaliteiten

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen?

Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Wat is talent?

De Steven verzorgt training en coaching gericht op talentontwikkeling. We zetten dit in bij o.a.

  • talentgesprekken, individuele coaching gericht op loopbaan en outplacement
  • binnen teams: trajecten gericht op teamontwikkeling.

Wat is talent?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.