Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Wollig in de communicatie? Indirect taalgebruik?

Wollig in de communicatie? Bent  u wollig, indirect of ontwijkend in uw taalgebruik? In dit artikel leest u wat hiervan de oorzaak kan zijn en wat uw leerdoel is.

Wollig en indirict in uw communicatie en taalgebruik?

Betekenis en definitie

Wanneer we wollige communicatie moeten definiëren komen we tot wat gedragskenmerken. Wie wollig is qua taal en taalgebruik:

  • Komt onduidelijk over en is indirect in de communicatie
  • Verdoezelt de boodschap
  • Bedekt de boodschap of ontkracht deze op tal van manieren
  • Komt niet tot de kern

Waarom doen mensen dat?

U kunt verschillende reden hebben om voor wollig taalgebruik te kiezen. We noemen enkele voorbeelden:

  • Soms wordt het bewust gedaan bijvoorbeeld een politicus die op bepaalde zaken geen duidelijk antwoord wil geven
  • Uit gewoonte: mensen zijn breedsprakig maar hebben dat soms niet eens door
  • Als vorm van indirecte weerstand: wegkijken of vluchten
  • Als vorm van conflictvermijding: om de confrontatie te mijden

Ontkrachtwoordjes

Wollige communicatie gaat vaak vergezeld van lange zinnen en ontkrachtingen zoals:

  • Wellicht en misschien maar ook woorden als schijnbaar, klaarblijkelijk, een zekere vorm of mate van, in de sfeer van, zeg maar, eventueel, eigenlijk
  • Zou kunnen, zou mogelijk zijn (in plaats van: het is zo of het is mogelijk dat…….)
  • Omkeringen zoals: het is niet onmogelijk dat, het is niet uitgesloten…………. (in plaats van: het is mogelijk en het zou heel goed kunnen dat)
  • Het vermoeden bestaat (terwijl men het wel zeker weet)
  • In andere tijden praten (niet vragen wat wilt u drinken maar wat had u willen drinken?)

Voorbeelden

U kent wellicht zelf veel voorbeelden van vaag of wollig taalgebruik:

  • Helaas moet ik u het antwoord schuldig blijven (zeg gewoon dat je het niet weet)
  • Ik kan u geen duidelijkheid verstrekken over de termijn waarop de werkzaamheden zullen beginnen (u weet niet wanneer de werkzaamheden zullen starten)
  • Eigenlijk klopt het niet wat we in ons nieuwsbericht publiceerden (eigenlijk zwakt af: het klopt gewoon niet)
  • Het is niet onwaarschijnlijk dat het project met een paar maand verlengd zal gaan worden
  • Schijnbaar is er negativiteit in de organisatie hoewel er geen directe aanleiding voor is als ik het medewerker tevredenheidsonderzoek mag geloven

Leerdoel

Het leerdoel wat hierbij hoort is kernachtig communiceren oftewel tot de ken komen in de communicatie.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens