Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Uitspreken van....: vindt u dat moeilijk?

Uitspreken van gevoelens (zowel positieve als negatieve gevoelens) kan best moeilijk zijn. Dat kan gaan over het uitspreken van wat u dwarszit maar het uitspreken van irritatie of frustratie. Vaak wordt aan negatieve zaken gedacht maar u kunt ook uw waardering uitspreken.

Waarover?

Uitspreken van gevoelensU kunt zich uitspreken over bepaalde gevoelens die u hebt. Bijvoorbeeld wanneer u boos, geïrriteerd, gefrustreerd bent. U kunt ook uw ongenoegen uitspreken over de gang van zaken. Echter uitspreken hoeft niet altijd negatief te zijn. U kunt immers ook uw waardering uitspreken van de ander. Uitspreken gaat veel verder zoals:

  • uitspreken van verwachtingen
  • uitspreken van behoeften die er leven
  • uitspreken van waardering en complimenten

Waarom is het moeilijk?

Ondanks goede intenties blijkt steeds weer dat veel mensen het moeilijk vinden om zich uit te spreken over bepaalde zaken. Hoe het komt? We noemen een aantal mogelijke oorzaken:

  • over het algemeen vinden teamleden het niet altijd gemakkelijk hun gevoelens te uiten
  • wanneer men zich uitspreekt ervaart men het als kritiek geven
  • de omgeving kan onveilig zijn of men kan de omgeving als veilig ervaren
  • diegene waar het om gaat, kan zich aangevallen voelen of defensief reageren
  • men heeft zich al eerder uitgesproken en het is niet opgepakt destijds of de reactie was negatief
  • men moet zich uitspreken over zaken waar geen heldere afspraken over zijn gemaakt
  • aard en karakter: men kropt gevoelens op

Voorwaarden

Een veilige omgeving is een voorwaarde om het proces van uitspreken te bevorderen. Het helpt organisaties enorm wanneer men groeit in het proces van uitspreken en aanspreken. De basis is om ook daarover heldere afspraken te maken. Het serieus nemen van de ander is belangrijk. Ook al zit iemand iets dwars, ook al zijn er irritaties: we kunnen afspraken maken hoe deze ontvangen worden zonder.

Afspreken, bespreken, aanspreken en uitspreken

Afspreken, bespreken, uitspreken en aanspreken is een traject dat wij verzorgen in teams en organisaties etc.

Afspreken, bespreken, aanspreken, uitspreken

Gevolgen als mensen zich niet uitspreken

Wanneer mensen zich niet uitspreken heeft dat negatieve gevolgen:

  • men blijft met iets rondlopen en dat kan een eigen leven gaan leiden
  • mensen gaan zich uitspreken bij de verkeerde persoon oftewel we praten wel over elkaar maar niet met elkaar

Hoe spreekt u zich uit?

Belangrijk is wel: hoe spreekt u zich uit? De wijze waarop u de boodschap formuleert kan doorslaggevend zijn. Dat geldt vooral wanneer u uw boosheid, ongenoegen of irritatie uitspreekt. De belangrijkste tip: u bent zelf verantwoordelijk voor uw gevoelens. Beschuldig een ander niet. Vertel wat een gebeurtenis met u heeft gedaan en wat het bij u losmaakt.

Hoe wordt het ontvangen?

Hoe reageert de ander wanneer hij/zij zich uitspreekt?  Hoe wordt er in het team op gereageerd. Al eerder zeiden we: de ander serieus nemen is een voorwaarde. Funest is het volgende:

  • Zich meteen aangevallen voelen en in de verdediging schieten
  • Iets met een kwinkslag afdoen
  • Lacherig of met een grapje u ervan afmaken
  • Voorbijgaan aan iemands gevoelens
  • Direct met tal van tegenargumenten komen
  • De discussie aangaan over iemands gevoel

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens