Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Opkroppen gevoelens | leren uitspreken van jouw gevoelens?

Gevoelens opkroppen

Krop je jouw gevoelens op? Spreek je je niet zo snel uit over wat je voelt? Ook niet als je echt wat dwarszit? Merk je ook dat dit de relatie met anderen niet ten goede komt? En dat je er zelf last van hebt? Wil je leren om eerder te benoemen wat je dwarszit? En wil je leren vermijden dat je teveel opkropt? Om te voorkomen dat je een keer ontploft?

Opkroppen van gevoelens en emoties

In feite is opkroppen vooral het opkroppen van gevoelens. Soms gevoelens van teleurstelling, irritatie of frustratie. Maar ook als je verdrietig bent pot je alles op en je vertelt het niet aan jouw partner. Je vertelt niet wanneer je ergens mee rondloopt of wanneer je ergens mee worstelt. Je zegt niet dat je twijfelt, aarzelt of onzeker bent.

Kortom: je deelt jouw gevoelens niet met de ander. Zelfs niet als je blij bent of opgelucht. Je doet alles in de spaarpot!

Training assertiviteit

Wil je een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Neem contact met ons op!

Doe de assertiviteitstest

Hoe assertief ben jij?

Deze test geeft op 15 elementen inzicht hoe je reageert op situaties binnen jouw leefomgeving. Het helpt bij de zoektocht naar jouw leerdoelen.

Je kunt de test online doen en je krijgt de uitslag in de mailbox.

Doe de assertiviteitstest

Hoe komt het toch?

Blijkbaar voel je je belemmerd om je te uiten over jouw gevoelens en om je uit te spreken. Natuurlijk kan het tal van oorzaken hebben. Ik noem een paar voorbeelden:

  • je hebt thuis nooit geleerd om over gevoelens te praten. misschien heb je verleerd om te voelen! werden gevoelens bij jou thuis onder het tapijt gedrukt? gingen we vroeger harder werken als we het moeilijk hadden?
  • gevoelens uiten wordt als vaag en zwak gezien. dat is een belemmerende overtuiging.
  • je vindt het moeilijk om jezelf kwetsbaar op te stellen: gang voor afwijzing?
  • je wilt anderen geen pijn doen of teleurstellen
  • je wilt zelf geen pijn of verdriet voelen en daarom doe je alsof het er niet is
  • je bent een binnenvetter en dus introvert
  • je vermijd conflicten en moeilijkheden
  • je voelt je onzeker
  • je hebt geen thuisfront waar gevoelens veilig en vertrouwd zijn
  • je hebt nare ervaringen: toen je vroeger wel je gevoelens hebt geuit werd het later tegen je gebruikt

Ontploffen

Het gevaar is dat je te lang gevoelens spaart waardoor er alles ineens uitkomt. Overigens kan dat tweeërlei zijn:

  • wanneer gevoelens naar binnen slaan kan het leiden tot depressie
  • wanneer gevoelens naar buiten slaan kan het leiden tot explosie. Vaak begrijpt de omgeving dan niet hoe dat komt. Ze hebben immers niks aan jou gemerkt? Vaak zijn mensen erg teleurgesteld over zichzelf wanneer ze weer de ontploffing hebben ervaren. En zo ontstaat er een vicieuze cirkel. Waardoor je geen zelfvertrouwen krijgt.

Stapje voor stapje: vooruit gang maken

Wanneer je met dit leerdoel aan de slag wilt zul je stapje voor stapje vooruitgang kunnen maken. Het compliment is dat je al weet wat er aan de hand is anders zou je dit artikel niet lezen. Je zoekt alleen hulp om de kleine stapjes vooruit te maken en de vicieuze cirkel waarin je terecht bent gekomen te doorbreken.

Doorbreek het taboe en praat erover. Praat erover met dierbare vrienden of familie of neem contact met ons op. Wees niet bang om hulp te zoeken. Een onafhankelijke coach kan jou helpen om dit taboe te doorbreken.

Uitspreken

Uw leerdoel is het uitspreken van jouw gevoelens. Teveel opkroppen van gevoelens en emoties kan leiden tot stress en tot een negatief zelfbeeld over jezelf.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

Of bekijk onze training assertiviteit!

Training Assertiviteit

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens