Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Te stellig of te zwart wit communiceren?

Stellig of zwart-wit in de communicatie: bent u dat?  Of komt u zo over op anderen? Bent u zo overtuigd van uw gelijk dat er te weinig ruimte is voor het inzicht van anderen? Wilt u leren om minder stellig te communiceren en wilt u uw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Gedragskenmerken

Stellig communicerenWe noemen enkele kenmerken van gedrag wat bij stelligheid hoort:

  • Iemand die stellig overkomt lijkt zeker van zijn zaak of van zijn eigen gelijk. Er is geen enkele twijfel te bespeuren. Zo is het en niet anders.
  • Praat op stellige toon en gebruikt snel woorden als ‘absoluut’ of ‘pertinent’.  Voorbeelden zijn: dat zie je absoluut verkeerd of dat is pertinent niet waar.
  • Komt zelfverzekerd en beslist over en poneert zonder twijfel de eigen stellingen
  • Gooit zich met volle overtuiging in de woordenstrijd

Gevolgen

Door uw stellige houding kunnen anderen onzeker worden of ze kunnen aan zichzelf gaan twijfelen. Het kan ook gebeuren dat ze denken: laat hem/haar maar praten omdat ze aanvoelen dat u weinig tegenspraak zult dulden.

In feite is uw benadering ongenuanceerd of te zwart/wit. En daardoor bereikt u niet wat u zou willen bereiken.

Gelijk hebben of gelijk krijgen

Misschien hebt u wel gelijk ook al vindt uw omgeving u veel te stellig. Maar er zit verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen en dat is communicatieve vaardigheid. Doordat u te stellig bent, is er de meeste kans dat u uw gelijk juist niet krijgt. U kunt leren om dezelfde boodschap anders te brengen en overtuigender over te komen in uw communicatie.

Gelijk hebben of gelijk krijgen

Wanneer gebeurt het?

Stellige communicatie heeft vaak te maken met bepaalde persoonlijke valkuilen. Hoe dat bij u zit weten wij natuurlijk niet. Maar we kunnen wel een aantal algemene zaken neerzetten.

  • Soms zijn mensen erg principieel op bepaalde punten. Op zich is daar niks op tegen maar het kan ervaren worden als star of rigide
  • Anderen zijn bijzonder overtuigd van het eigen gelijk maar vergeten dat er ook een andere zienswijze kan zijn op een bepaald onderwerp.
  • Stelligheid kan voortkomen uit een bepaalde manier van rechtlijnig denken of kortzichtigheid
  • Soms schieten mensen in de valkuil van stelligheid doordat ze zich bedreigd en is het een vorm van defensieve communicatie (lees ook: ik schiet in de verdediging)
  • De valkuil halsstarrig of koppig kan eveneens een rol spelen bij een té stellige reactie

Het positieve element van stelligheid

Het positieve van stelligheid is: u staat tenminste ergens voor. En u bent ook niet bang om ergens voor te staan en dit uit te dragen. Ook al wordt er anders tegenaan gekeken, ook al hebt u een afwijkende mening: u bent niet gauw van uw stuk te brengen. Kwaliteiten die hierbij horen zijn:

U kunt meer invloed uitoefenen wanneer u uw kwaliteiten benut zonder te vervallen in stelligheid en balans te vinden  door aansluiting te houden bij de zienswijze en mening van een ander.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens