Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Manipulatie leren vermijden

Wil je leren om in jouw communicatie manipulatie te vermijden? Zodat jouw invloed groter wordt en jouw communicatie effectiever? Training en coaching kan je daarbij helpen. De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor jou een maatwerktraining samen die precies bij je aansluit.

leerdoel manipulatie vermijden

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Wat is manipulatie eigenlijk?

Iemand zei: ‘Deze training kan ik mooi gebruiken om mijn zin door te drijven'. Je voelt het al aankomen: dat heeft niets te maken met respect voor de ander. Het illustreert het verschil tussen beïnvloeding en manipulatie. Manipulatie is ten diepste emotionele chantage. ‘Jij bent OK als je doet wat ik zeg’. Zoals ouders tegen een kind kunnen zeggen: ‘Je bent lief als je luistert naar pappa en mamma’. We noemen dat liefde met een voorwaarde. Acceptatie is: we vinden jou lief, ongeacht wat je doet (ook al keuren we jouw gedrag af of hebben we een andere mening).

Op de werkvloer gebeurt dit dagelijks: ‘je bent een goede werknemer als jij je conformeert aan onze voorwaarden’. Manipulatie is gebaseerd op schuld, angst en macht. Wanneer iemand niet aan de voorwaarden voldoet gaat hij/zij zich schuldig voelen of is hij bang voor negatieve consequenties. Door deze gevoelens van angst en schuld krijgt de ander macht (en voel ik mij machteloos). Kortom: de basishouding van communicatie ontbreekt, namelijk onvoorwaardelijke acceptatie van de ander.

Als je niets zegt, zeg je ook iets: over macht

Veel mensen denken bij macht aan iemand met een grote mond, veel geld en een dure auto. Bijvoorbeeld aan de werkgever die vol branie de vijfploegendienst introduceert en erbij zegt: ‘Wie het er niet mee eens is kan vertrekken’.

Maar vergis je niet: ieder mens heeft macht. Het is essentieel dat mensen zich bewust worden dat ze ook macht hebben wanneer ze niets zeggen. Wanneer gebeurt dat? Ik noem je enkele voorbeelden:

  • De leidinggevende van Klaas vroeg meerdere malen of Klaas zijn urenregistratie wilde bijwerken. Dat was afgesproken op het werkoverleg en hoewel er een hele discussie op gang kwam over het nut van deze maatregel, werd toch het besluit genomen om deze maatregel door te voeren. Klaas was het er niet mee eens en eigenlijk dacht hij: ze bekijken het maar. Kortom: hij zei niets, ging het gesprek niet aan, conformeerde zich niet aan de maatregel (omdat hij dat onzin vond) en daarom leverde hij de urenregistratie structureel te laat in. Dat is een typisch voorbeeld van machtsvertoon zonder woorden.
  • Opnieuw komt de teamleider van Annemarie met een voorstel binnen het teamoverleg. Annemarie denkt: ‘Alweer een nieuw voorstel, we hebben het vorige nog niet eens verwerkt’. Op de vraag wat een ieder ervan vindt, wordt een beetje geknikt en gemompeld. Niemand zegt iets. Na afloop van het werkoverleg vroeg Annemarie aan een collega: ‘Wat vond jij nu van dat voorstel? Ik dacht nog, ik zal maar niet reageren. Maar eigenlijk vind ik het weer typisch iets voor hem’.

Ook dat is een typisch voorbeeld van macht.

Voorbeelden van manipulatief gedrag

Ik zei al dat manipulatie vaak met schuldgevoelens en angst heeft te maken. Maar er is meer over te zeggen. Je manipuleert wanneer je:

  • De ander beschuldigt: 'door jou kan ik niet verder met mijn leven'
  • De ander een schuldgevoel aanpraat: 'mijn leven stond stil in de tijd dat wij een relatie hadden'
  • De verantwoordelijkheid buiten jezelf legt: 'jij maakte me altijd onzeker'
  • Een ander overstelpt met feiten en cijfers terwijl de helft van jouw verhaal niet te controleren is
  • In de slachtofferrol zit en zegt: 'niemand kijkt naar me om'
  • Vergelijkt met anderen: 'je ziet dat Kees en Angela dit soort dingen wel samen doen, maar jij wil niks'
  • De ander negeert
  • Een ander voor het blok zet. Een vriendinnetje van me: 'Gut, ik heb de laatste bus gemist, ik kan zeker wel bij jou blijven slapen?' (Ik zei: nee, ik breng je wel met de auto naar huis.)

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.