Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

De communicatiemuur

Communicatiemuur in teams, relaties of organisaties

De communicatiemuur is ontwikkeld door Derveaux en De Sadeleer en een prachtige manier om inzicht te krijgen in uw persoonlijke communicatie, communicatie binnen uw relatie of binnen het team of organisatie waar u werkt. Het geeft ook inzicht waar u tegen een muur aan loopt of waar er sprake is van miscommunicatie.

Bedoelen en zeggen: bedoeld ≠ gezegd

Zeggen wat u bedoelt en bedoelen wat u zegt is een kunst. Soms zeggen we iets wat we niet bedoelen en soms bedoelen we iets wat we niet zeggen.

Hoe dat komt? Bijvoorbeeld door onjuiste formuleringen. We zeggen of we vragen iets anders dan we bedoelen.

  • we zeggen: ‘heb je het druk dit weekend? maar we bedoelen ‘zou je mij kunnen helpen verhuizen?’
  • we zeggen: ‘heb je de aanhangwagen nog nodig vanmiddag?’ maar we bedoelen ‘kan ik jouw aanhangwagen vanmiddag lenen?’

Er zijn veel meer voorbeelden overigens over het verschil tussen iets zeggen en iets bedoelen. Voorbeelden te over:

  • Verwijten maken is een vorm van wat anders bedoelen dan we zeggen. We zeggen: ‘ik ben al drie maand ziek en je laat nooit iets van je horen’  maar we bedoelen ‘ik heb zo’n behoefte aan contact’.
  • Sarcasme is een vorm van het tegengestelde zeggen van wat we bedoelen. We zeggen: ‘nou als jij zo doorgaat dan kom je zeker in aanmerking voor een promotie’.  We bedoelen precies het tegenovergestelde.
  • Cynisme is een vorm van bijtende spot. We zeggen: ‘nou je zult wel moe zijn na zo’n week hard werken’ maar we bedoelen eigenlijk te zeggen ‘wat jij presteert is ondermaats’.
  • Overdrijven is een voorbeeld van iets anders bedoelen dat wat u zegt. U overdrijft het immers. Daar zijn tal van vormen voor zoals aandikken van de boodschap, chargeren, dramatiseren of juist opsmukken of het verhaal mooier maken dan het is.
  • In feite zijn onze persoonlijke valkuilen voorbeelden van iets zeggen wat we niet bedoelen. Dat gebeurt wanneer u te direct bent in uw communicatie, te confronterend, te stellig of te bot. Maar ook wanneer u te tactvol bent of om de brij heen draait of niet tot de kern komt, zegt u niet wat u bedoelt.

Het is dus een kunst om te zeggen wat u bedoelt en om te bedoelen wat u zegt. Dat geldt thuis en op het werk, in uw persoonlijke relatie en in het team of de organisatie waar u werkt.

Loopt u tegen een muur aan?

In teams en organisaties is het belangrijk om de muur af te breken. Hebt u wel eens het gevoel dat u moeilijk door de muur heen komt? Of dat u tegen een muur aanloopt qua samenwerking? Dat geldt natuurlijk ook in uw relatie. Training en/of coaching kan u daarbij helpen.

Contact

Gezegd is niet gehoord (gezegd ≠ gehoord)

Een tweede vorm is: het verschil tussen wat gezegd wordt en wat gehoord wordt. Soms is iets wel gezegd maar de ander heeft het niet gehoord. Misschien was u niet duidelijk in wat u gezegd hebt maar wellicht heeft de ander ook niet goed geluisterd. Toch is horen nog wel wat diepgaander wellicht. Horen wat de ander zegt is één en horen wat de ander bedoelt is een diepergaande versie. Dat brengt ons meteen bij de derde namelijk: ‘gehoord ≠ begrepen’.

Gehoord is niet begrepen (gehoord ≠ begrepen)

Soms heeft de ander u wel gehoord maar niet begrepen. Hij heeft gehoord wat u hebt gezegd maar niet begrepen wat u hebt gezegd. Of nog dieper; hij/zij heeft wel gehoord wat u hebt gezegd maar ten diepste niet begrepen wat u bedoelde. Luisteren is een kunst blijkbaar en omvat ook het verstaan en begrijpen van die zaken die niet gezegd en toch bedoeld worden.

Begrepen is niet akkoord (begrepen ≠ akkoord)

Wanneer de ander u heeft gehoord en begrepen (dus begrijpen wat u zegt en wat u bedoelt) dan houdt dat niet in dat de ander ermee akkoord gaat.  Dit onderdeel speelt een grote rol in organisaties.  Leidinggevenden menen soms te snel dat er commitment is wanneer de medewerkers begrijpen en instemmen met een voorstel of werkwijze. Soms stemmen mensen met bepaalde zaken in omdat ze geen keus hebben, begrijpen dat het beter is om het zo te doen of begrijpen dat het niet anders kan. Echter: begrijpen zit in uw hoofd en commitment zit in uw hart. Ook weerstanden kunnen hier een rol spelen bijvoorbeeld: men zegt ja en men bedoelt nee.

Akkoord is niet gedaan (akkoord ≠ gedaan)

Kortom: ook al stemt men ermee in, dat is nog geen garantie dat ook iets gedaan wordt. Soms worden zaken niet gedaan uit onmacht of machteloosheid.  Maar het kan ook onvermogen zijn. Of gewoon het punt wat we hiervoor noemden: er is geen commitment.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens