Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Bot en kortaf in de communicatie

Wordt u wel eens verweten dat u bot bent in uw communicatie en dat u kortaf reageert op bepaalde zaken? De aanduiding ‘botterik’ is best een vervelende. Het is een naar woord en een voorbeeld van etikettering die gewoon niet leuk is. Wilt u er wat aan doen? Bent u bereid om te investeren in tactvolle communicatie? Lees dan dit artikel.

Bedreigend overkomen

Bot en kortaf communicerenHet kenmerk van botte communicatie is dat het door een ander als bedreigend of aanvallend kan worden ervaren. Mensen schrikken hierdoor af, voelen zich minder op hun gemak, houden zich stil of kijken weg.

  • Woorden

    Botte communicatie kan zich etaleren in de woorden die u gebruikt. We noemen wat voorbeelden:

    • Ik vind dit een waardeloos idee
    • Dat plan van jou slaat helemaal nergens op
    • Je kunt van mij de boom in met al jouw ideeën
    • Jij ziet er vandaag ook niet uit zeg

    Ziet u de rode draad? In alle voorbeelden gaat het over communicatie die veroordelend is en waarbij het idee van een ander in zijn geheel wordt platgeslagen.

  • Non verbaal

    Iemand die bot reageert, ondersteunt dit vaak op non-verbale wijze. Dat kan zijn een felle blik, een gesloten houding, gekruiste armen. Woorden zeggen veel maar het kenmerk van communicatie is dat uw houding net zo veel kan zeggen als uw woorden.

Eerlijk

Vaak zeggen mensen tijdens een coachingstraject: ‘ja maar ik ben toch gewoon eerlijk?’ of ‘ik zeg het tenminste recht voor hun raap hoe ik erover denk’.  Wellicht bent u eerlijk en recht voor de raap in uw beleving maar op deze manier bereikt u er niets mee. Wat u feitelijk bedoelt, komt niet over en heeft een averechtse werking.

Eerlijk

Oorzaken

Te vaak wordt gedacht dat botheid in de communicatie met vaardigheden heeft te maken. Echter als het gebrek aan vaardigheid is dan zou iemand 24 uur per dag bot zijn in de communicatie. Meestal is dat niet het geval. Het gebeurt in bepaalde situaties. Iemand die bot overkomt:

  • kan gestrest zijn, spanning ervaren of niet lekker in zijn vel zitten (waardoor hij/zij primair reageert)
  • zich niet bewust zijn van eigen gedrag en de impact daarvan op anderen
  • kan over de kernkwaliteiten eerlijk of recht door zee beschikken maar is in de valkuil terecht komen van rechtlijnigheid of starheid
  • kan zich bedreigd voelen in zijn werkelijke behoeften en daarop defensief of aanvallend reageren
  • kan zich onzeker voelen in bepaalde situaties

Kortom: wilt u eraan werken dan is een maatwerktraject geboden. Een algemene training met kunstjes en simulatieoefeningen gaat niet werken.

Gevolgen

Wat bereikt u wanneer u in uw communicatie te bot bent?

  • U schrikt mensen af
  • Mensen gaan om u heen lopen
  • U bent te weinig gericht op de relatie met de ander waardoor u geen commitment verwerft
  • U jaagt mensen tegen u in ’t harnas

Leerdoel

Uw leerdoel is tactvol communiceren. Daarbij mag u eerlijk zijn over uw standpunt of mening maar u kunt leren om het zo te zeggen dat u andere mensen niet voor hun hoofd stoot.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens