Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Piekeren

Piekeren wordt ook wel genoemd voor-denken. Woorden waar hetzelfde mee bedoeld wordt zijn: peinzen, prakkiseren, tobben, mijmeren, malen.

Piekeren is voor-denken

Kenmerk

Piekeren heeft te maken met ons hoofd. Het is een rationeel of verstandelijke proces waarmee we onze gemoedstoestand aanpakken. Er is iets waar we onzeker over zijn, waar we onrustig van worden of waar we redelijk van in paniek raken zelfs. Oftewel: er is een behoefte die bedreigd wordt en die we niet weten op te lossen.  Maar de mooiste aanduiding is wel: voor-denken. We denken in voren. We bedenken van tevoren hoe ’t zal gaan, wat er zal gaan gebeuren, wat er zou kunnen gebeuren.

Wat is er mis mee?

Wat is er mis met piekeren? Dat is een goeie vraag.

  • Nou allereerst dit: ons gevoel gaan we verstandelijk benaderen. We voelen ons onrustig, paniekerig, angstig of onzeker en we gaan met ons hoofd onze gevoelens te lijf.
  • De gedachten die we hebben zijn vaak weinig realistisch. Want we weten immers niet wat er morgen komt. We weten ook niet wat er morgen gaat gebeuren en hoe dat verloopt. Dus gaan we scenario’s uitdenken hoe het zou kunnen gaan. Maar meestal zijn dat niet de meest positieve scenario’s.
  • Kenmerk van piekeren is dat het doorgaans gaat over situaties waar we geen invloed op hebben. Hadden we die invloed wel dan was er namelijk niets te piekeren.

Gevolgen

Gevolgen van teveel piekeren kunnen zijn:

  • Het kost veel energie en u voelt zich moe en futloos
  • Het kost slapeloze nachten
  • Als het lang duurt, krijgt u spanningsklachten

Stop maar met dat gepieker!

Vaak wordt het gezegd: stop maar eens met dat gepieker. Maar zo gemakkelijk zet u die denkmachine niet uit. Er is niet een knopje die u aan of uit kunt zetten. Toch is het een goed advies: stop ermee want het brengt u niets!

Hoe stopt u ermee?

De belangrijkste stap om te stoppen is deze. U voelt zich onrustig, paniekerig of u maakt zich zorgen. Dat is een gevoel. En wat u nu doet is vluchten in uw hoofd en uw gevoelens rationeel behandelen. Dat is een logische reactie wellicht maar het werkt niet. Beter is: gevoelens toestaan, ervaren en delen met anderen. U moet in feite bij uw gevoel terecht komen.

Uiteraard zijn er ook praktische zaken te bedenken zoals: verzet uw geest door wat afleiding te zoeken, leren loslaten of relativeren of bespreken met anderen.

Hoofd, hart en handen

Dit artikel is geschreven in de serie: hoofd, hart en handen.

Balans hoofd, hart en handen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens