Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Faalangst: bang om fouten te maken?

Hebt u last van faalangst? Weet u dat dit een enorm containerbegrip is? Want waar hebt u nu precies last van? Bent u bang om fouten te maken? Bent u bang om af te gaan bij een spreekbeurt of presentatie? Hebt u angst om te mislukken of bent u bang dat u er niks van terecht brengt? Of vindt u het moeilijk om op bepaalde mensen af te stappen en is er sprake van sociale faalangst.

Faalangst verminderen?

Wilt u werken aan het verminderen van uw faalangst en wilt u gericht werken aan uw eigen leerdoelen? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Maatwerktraining Assertiviteit

Wanneer bent u bang om te falen?

Faalangst

Wanneer bent u bang om te falen? We noemen een aantal situaties:

  • U hebt examen en u bent bang dat u er niks van terecht brengt
  • U gaat solliciteren en u legt uzelf zo onwijs veel druk op dat het gesprek niet meer loopt zodat u blokkeert en dichtklapt tijdens het gesprek
  • U moet een spreekbeurt of presentatie houden: u hebt een vorm van spreekangst ontwikkeld en u ziet er al dagen van tevoren tegenop en u weet niet hoe u hiermee moet omgaan
  • U hebt sociale faalangst en u vindt het moeilijk om u in groepen te bewegen of op mensen af te stappen. In het sociale verkeer trekt u zich terug. U laat het woord aan anderen over. U zondert zich het liefst van de groep af.

Negatief en positief

Positieve faalangst kan leiden tot hogere prestaties en  hoeft niet belemmerend te zijn. Een bepaalde vorm van examenvrees kan ervoor zorgen dat u tot een betere prestatie komt. Negatieve faalangst zorgt er juist voor dat u op het moment dat het erop aankomt tot een negatieve(re) prestatie komt. U voelt koude handen en u kunt zich minder goed presteren.

Kenmerken

Hoe merkt u dat u faalangstig bent?

  • U voelt zich bang of ongemakkelijk bij alles wat nieuw en anders is
  • U voelt stress en spanning in uw lijf en u hebt de neiging om voor bepaalde situaties te vluchten
  • U voelt zich verkrampt in sommige situaties
  • U blijft snel in de comfortzone en u vermijdt moeilijke of nieuwe situaties
  • U verzint smoesjes om iets niet te hoeven doen
  • U hebt veel bevestiging nodig van anderen
  • U vraagt uzelf steeds af: ‘doe ik het wel goed’?
  • U legt de lat zo hoog en u bent zo veeleisend dat u wel moet falen
  • U voelt zich niet gelijkwaardig aan anderen: u vindt dat anderen beter zijn dan u bent
  • U verbloemt uw angst door boos te worden op anderen of anderen de schuld te geven of belachelijk te maken
  • U houdt uzelf voor de gek met gedachten als: “Ach, ik hoef toch niet mee te doen” of “Ik vind het toch niet zo leuk”
  • U schoffelt uzelf regelmatig onderuit of u zegt van tevoren dat het toch niet goed zal zijn wat u gaat doen
  • U stelt activiteiten uit en u vindt het lastig om tot actie over te gaan omdat u bang bent dat het niet goed afloopt of omdat anderen negatief zullen reageren

Oorzaken: hoe ontstaat het?

Oorzaken voor faalangst kunnen legio zijn. Teveel om op te noemen:

  • de één ontwikkelt faalangst doordat er thuis vroeger zeer hoge prestaties werden verlangd die niet bereikt konden worden
  • faalangst kan tal van omstandigheden kennen zoals: pesten op school, nare omstandigheden die eraan bijgedragen hebben
  • u bent veeleisend en u legt voor uzelf de lat erg hoog: u voldoet nooit aan de eigen norm
  • u bent voortdurend bezig met wat mensen van u verwachten of: wat u denkt dat mensen van u verwachten
  • u hebt een ongezonde bewijsdrang ontwikkeld en u wilt uw waardering uit uw prestaties halen
  • u hebt gevoelens van minderwaardigheid ontwikkeld
  • u legt uzelf enorm veel druk op en dit geeft u negatieve stress
  • u bent met de verkeerde dingen bezig: u loopt op de tenen om het allemaal waar te maken

Helpt coaching?

Wanneer we op internet zouden kunnen vaststellen dat coaching gegarandeerd helpt in elke situatie zouden onze trainers/coaches waarschijnlijk 7 dagen per week werkzaam zijn (24 uur per dag). Middels een adviesgesprek kunnen we vaststellen of coaching in uw situatie kan helpen. Menen wij dat dit niet het geval is dan verwijzen wij door naar andere vormen van hulpverlening.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Training assertiviteit

Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens