Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Faalangst: bang om fouten te maken?

Faalangst

Faalangst: heb jij daar last van? In dit artikel ga ik in op wat faalangst is, wanneer het zich kan voordoen en wat je eraan kunt doen.

Wat is faalangst? Definitie!

Faalangst is een angst

  • om niet te voldoen aan de norm of eis die je jezelf oplegt
  • om niet te voldoen om wat je meent dat anderen van jou verwachten (en ook dat leg je jezelf op!)

Faalangst is familie van de angst om afgewezen te worden, er niet bij te horen, buitengesloten te worden en niet goed genoeg te zijn (of te voelen). Je zet jezelf onder druk om te voldoen aan een door jou gecreëerd ideaalbeeld over jezelf waarbij jouw angst als pressiemiddel fungeert.

Wanneer heb je angst om te falen?

Wanneer heb je angst om te falen? Dat is voor iedereen verschillend weet ik. Maar ik noem een paar situaties.

  • je hebt examen en je bent bang dat je er niks van terecht brengt
  • je gaat solliciteren en je legt jezelf zo onwijs veel druk op dat het gesprek niet meer loop zodat je blokkeert en dichtklapt tijdens het gesprek
  • je bent bang om af te gaan voor het publiek wanneer je een spreekbeurt moet houden en je ziet er al dagen van tevoren tegenop wanneer je een presentatie moet geven
  • je begint aan een nieuwe baan en je bent bang dat het zal mislukken
  • je moet een nieuw project opzetten en je bent steeds bezig met de vraag ‘als het maar goed gaat’
  • je bent bang om een nieuwe uitdaging aan te gaan
  • je hebt sociale faalangst en je vindt het moeilijk om je in groepen te bewegen, op mensen af te stappen of spontaan iemand tegemoet te treden. Je trekt je terug en je zondert je liever af.

Negatief en positief

Positieve faalangst kan leiden tot hogere prestaties en  hoeft niet belemmerend te zijn. Een bepaalde vorm van examenvrees kan ervoor zorgen dat u tot een betere prestatie komt. Negatieve faalangst zorgt er juist voor dat u op het moment dat het erop aankomt tot een negatieve(re) prestatie komt. U voelt koude handen en u kunt zich minder goed presteren.

Kenmerken

Hoe merk je dat je faalangstig bent?

  • je voelt zich bang of ongemakkelijk bij alles wat nieuw en anders is
  • je voelt stress en spanning in jouw lijf
  • je hebt de neiging om voor bepaalde situaties te vluchten
  • je voelt je verkrampt in sommige situaties
  • je blijft snel in de comfortzone en je vermijdt moeilijke of nieuwe situaties
  • je verzint smoesjes om iets niet te hoeven doen
  • je hebt veel bevestiging nodig van anderen
  • je vraagt uzelf steeds af: ‘doe ik het wel goed’?
  • je legt de lat zo hoog en je bent zo veeleisend dat je wel moet falen
  • je voelt zich niet gelijkwaardig aan anderen: je vindt dat anderen beter zijn dan jij bent
  • je verbloemt jouw angst door boos te worden op anderen of anderen de schuld te geven of belachelijk te maken
  • je houdt uzelf voor de gek met gedachten als: “ach, ik hoef toch niet mee te doen” of “ik vind het toch niet zo leuk”
  • je schoffelt jezelf regelmatig onderuit of je zegt van tevoren dat het toch niet goed zal zijn wat je gaat doen
  • je stelt activiteiten uit en je vindt het lastig om tot actie over te gaan omdat je bang bent dat het niet goed afloopt of omdat anderen negatief zullen reageren

Oorzaken: hoe ontstaat het?

Oorzaken voor faalangst kunnen legio zijn. Teveel om op te noemen:

  • de één ontwikkelt faalangst doordat er thuis vroeger zeer hoge prestaties werden verlangd die niet bereikt konden worden
  • faalangst kan tal van omstandigheden kennen zoals: pesten op school, nare omstandigheden die eraan bijgedragen hebben
  • je bent veeleisend en je legt de lat voor jezelf te hoog: je voldoet nooit aan de eigen norm
  • je bent voortdurend bezig met wat mensen van je verwachten of wat je denkt dat mensen van jou verwachten
  • je hebt een ongezonde bewijsrang ontwikkeld en je wilt jouw waardering uit jouw prestaties halen
  • minderwaardigheidsgevoel
  • je bent met de verkeerde dingen bezig: je loopt op de tenen om het allemaal waar te maken
  • je creëert je eigen druk en pressiemiddelen

Helpt coaching?

Wanneer we op internet zouden kunnen vaststellen dat coaching gegarandeerd helpt in elke situatie zouden onze trainers/coaches waarschijnlijk 7 dagen per week werkzaam zijn (24 uur per dag). Middels een adviesgesprek kunnen we vaststellen of coaching in jouw situatie kan helpen. Menen wij dat dit niet het geval is dan verwijzen wij door naar andere vormen van hulpverlening.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Training assertiviteit

Wilt u een training assertiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens