Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Extrinsieke motivatie: wat is dat?

Extrinsieke motivatie is motivatie van buitenaf. Dat wil zeggen dat jouw medewerkers worden aangezet tot actie of in beweging komen door externe prikkels. We hebben twee soorten prikkels namelijk: straf of beloning. In dit artikel leg ik uit wat extrinsieke motivatie is.

Gedreven door straf of beloning

Medewerkers die extrinsiek gemotiveerd zijn worden gedreven door straf of beloning. Een paar voorbeelden:

  • Er is hun een bonus of prestatiebeloning in het vooruitzicht gesteld (beloning) en daardoor gaan ze harder werken. (zie ook: de relatie tussen motivatie, salaris en beloning)
  • Ze zijn bang dat ze een reprimande krijgen omdat ze zich niet houden aan afspraken of voorschriften
  • Ze zijn bang dat ontslag dreigt wanneer ze de doelstelling of target niet halen.

Werkt het?

Jazeker: straf of beloning werkt. Mensen die een bonus erbij kunnen verdienen, willen best een paar stappen harder lopen voor jouw organisatie. Medewerkers willen zich best houden aan afspraken omdat ze bang zijn voor een correctie door de leidinggevende. Je zult zeggen: dan is het toch ok? Wat is er dan mis mee?

Extrinsieke motivatie

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Wat is er op tegen?

Extrinsiek gemotiveerde medewerkers:

  • Doen hun werk omdat ze moeten of niet anders kunnen maar niet omdat ze er achter staan
  • Houden zich aan afspraken maar niet omdat ze zich daar aan gecommitteerd hebben
  • Zullen geen verantwoordelijkheid nemen voor hun werkzaamheden (terwijl ze de taken wel uitvoeren)
  • Doen precies wat ze moeten doen om de straf te ontlopen of de beloning te verkrijgen maar zullen daarna ook geen stap harder lopen
  • Zijn gemotiveerd wanneer de leiding aanwezig is (maar laten dit niet zien wanneer de leiding afwezig is)

Hoe ontstaat het?

Belangrijke vraag: hoe kan het dat medewerkers extrinsiek gemotiveerd zijn en dat ze te weinig intrinsieke motivatie tonen? Het antwoord is complex maar we noemen een paar zaken:

  • Dat kan ontstaan door de wijze van leidinggeven (opleggen van doelen, targets, sturen van bovenaf, hiërarchie of bureaucratie)
  • Medewerker kan in een functie zitten die niet bij hem/haar past (niet aansluiten bij interesses of competenties)

Wat is er aan te doen?

  • Belangrijk is te onderzoeken waar het vandaan komt. Wat motiveert jouw medewerker? Wat zet/hem haar in beweging, wat zijn de behoeften of drijfveren?
  • Als leidinggevende kun je er ook wat aan doen: wil je betrokken medewerkers? Dan is het zaak om ze erbij te betrekken. Zorg dat jouw medewerkers intrinsiek gemotiveerd zijn.

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.