Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Functioneringsgesprek opsomming van fouten en blunders?

Is het functioneringsgesprek een opsomming van fouten en blunders die de medewerker het afgelopen jaar heeft gemaakt? Worden medewerkers verrast door tal van negatieve zaken die tijdens het functioneringsgesprek benoemd worden? Of wordt plotsklaps het functioneren van de medewerker in twijfel getrokken terwijl dit nooit eerder is besproken? In dat geval gaat er iets grondig mis: daarvoor is een functioneringsgesprek niet bedoeld namelijk. Een leerdoel voor leidinggevenden en managers kan zijn: hoe maak ik negatief gedrag of disfunctioneren bespreekbaar? Dit leerdoel kan een onderwerp zijn voor de training functioneringsgesprekken.

Focus op het negatieve

Functioneringsgesprekken zijn niet bedoeld om een opsomming te maken van de zonden en tekorten van de medewerker.  Het doel van een functioneringsgesprek is: functioneren verbeteren en optimaliseren. Wanneer de focus op het negatieve aspect ligt, ga je deze doelstelling niet bereiken. Te vaak zie ik dat het functioneringsgesprek wordt ingezet wanneer de medewerker onvoldoende of slecht functioneert en dat 80% van de beschikbare tijd wordt besteed aan fouten en tekortkomingen van de medewerker.

Fouten uitvergroten tijdens het functioneringsgesprek

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Spaarpot met negativiteit

Te vaak hoor ik dat managers en leidinggevenden een spaarpot aanleggen van negatieve punten in het functioneren van de medewerker. Deze worden niet besproken maar opgespaard tot het functioneringsgesprek. Gevolg is doorgaans dat de medewerker dit gesprek als een koude douche ervaart en in de paniekzone terechtkomt. Ook al zijn er negatieve zaken te benoemen over het functioneren van de medewerker: het kan niet de bedoeling zijn dat je als leidinggevende afbreuk doet aan het vertrouwen en zelfvertrouwen van de medewerker. Daarmee stimuleer je in ieder geval niet de positieve doorontwikkeling van de medewerker die je wenst.

Jouw medewerkers functioneren 365 dagen per jaar

Ook al voer je 1x per jaar een functioneringsgesprek (en in sommige organisaties 2x of vaker): functioneren doen jouw medewerkers 365 dagen per jaar. Dit is een doorlopend proces. Mocht je dus zaken constateren als leidinggevende waarover je niet tevreden bent dan is het zaak om deze zaken direct bespreekbaar te maken en niet te wachten tot die ene dag waarop het functioneringsgesprek wordt gehouden.

Herhaling van zetten

Wat ook nogal eens gebeurt, is een herhaling van voorgaande functioneringsgesprekken. Onlangs trof ik iemand die al 8x in het functioneringsverslag had staan dat hij te weinig orde en structuur in zijn werk had. Toen ik e.e.a. nader analyseerde bleek dat deze medewerker bijzonder creatief was. Conclusie: gestructureerd zal hij nooit worden. Bij herhaling dit soort punten opsommen schaar ik onder de categorie: ‘wiskundeknobbel nog steeds niet aangegroeid’.

Focus op de positieve punten

Belangrijk is dat het overgrote deel van het functioneringsgesprek wordt besteed aan de positieve zaken. Dus aan die punten uit het functioneren die goed gaan, kwaliteiten ontwikkelen van de medewerker, vaardigheden vergroten etc. 

Verdoezelen?

Iemand vroeg: 'moet ik de negatieve punten dan verdoezelen of wegmoffelen?' Nee! Daarvoor hou ik dit betoog niet. Knuffelen heeft geen effect! Wanneer een kind 1 à 2 onvoldoendes heeft op zijn rapport: waarom moet er dan 80% van de tijd over die twee onvoldoendes worden gesproken terwijl de rest van de prestaties er goed uitziet?

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

aanbieding jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbiedingen t/m 28 oktober 2025

Bekijk de aanbiedingen

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

podcast

Luister de podcast op spotify

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.