Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Klantgerichtheid is een competentie

Klantgerichtheid is een competentie. Ben je klantgericht? Dan vind je klanttevredenheid erg belangrijk of het nu om een interne of externe klant gaat. Je bent in staat om een goede klantrelatie op te bouwen bij voorkeur gericht op de lange termijn. Je kunt met de klant meedenken en je begrijpt waar de werkelijke klantbehoefte ligt, zelfs al wordt die niet benoemd of uitgesproken. Je zult jouw hulp snel aanbieden aan jouw klant, soms ook op eigen initiatief zonder dat daar expliciet om gevraagd is. Klachten neem je serieus en je zult niet rusten voordat deze goed  zijn afgehandeld.

Gedragsvoorbeelden

We noemen enkele gedragsvoorbeelden:

  • Je hebt inzicht en je begrijpt: wat klantbehoeften, klantwensen en verwachtingen zijn
  • Je kunt luisteren naar de klant en je begrijpt waar de werkelijke klantbehoefte ligt
  • Je stelt actief vragen en je vraagt door wanneer het je niet duidelijk is
  • Je hebt (oprechte) interesse in de klant
  • Je laat geen kans onbenut om eigen dienstverlening te professionaliseren en te laten aansluiten op de klantbehoefte
  • Je kunt een relatie opbouwen met de klant
  • Je hebt respect en waardering voor de klant en je bent open en eerlijk in communicatie Je maakt heldere en duidelijke afspraken en je bent volledig in jouw informatie over jouw product of dienstverlening
  • Je bent best bereid om af en toe een stapje harder te lopen voor jouw klant
klantgerichtheid competentie

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te ontdekken waar jouw kwaliteiten liggen? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training Persoonlijke Effectiviteit

Gebrek aan een klantgerichte houding

Wanneer is er gebrek aan klantgerichtheid?

  • Wanneer klachten niet serieus worden genomen, te laat, niet tijdig, half of onvolledig worden afgehandeld.
  • Wanneer er geen relatie wordt opgebouwd met de klant
  • Wanneer de klant als lastig of vervelend wordt ervaren of de schuld bij een klant wordt neergelegd
  • Wanneer klantwensen of behoeften worden genegeerd
  • Dominant gedrag naar klanten
  • Alleen tot actie komen wanneer de klant hoge druk neerlegt
  • Slecht luisteren, zaken verkeerd of onjuist interpreteren
  • Geen interesse hebben in de klant

Competenties

Dit artikel is geschreven in de rubriek competenties en competentieontwikkeling.

Bekijk ook het overzicht met alle persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.

Competenties

Persoonlijke effectiviteit

Wil je een training Persoonlijke Effectiviteit volgen?

Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training
  • 2- daagse teamtraining

Training Persoonlijke Effectiviteit

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.