Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Klantgerichtheid is een competentie

Klantgerichtheid is een competentie. Bent u klantgericht? Dan vindt u klanttevredenheid erg belangrijk of het nu om een interne of externe klant gaat. U bent in staat om een goede klantrelatie op te bouwen bij voorkeur gericht op de lange termijn. U kunt met de klant meedenken en u begrijpt waar de werkelijke klantbehoefte ligt, zelfs al wordt die niet benoemd of uitgesproken. U zult uw hulp snel aanbieden aan uw klant, soms ook op eigen initiatief zonder dat daar expliciet om gevraagd is. Klachten neemt u serieus en u zult niet rusten voordat deze goed  zijn afgehandeld.

Klantgerichtheid bevorderen

Artikelen over  klantgerichtheid bevorderen binnen de organisatie.

Klantgerichtheid bevorderen

Training klantgerichtheid

Bekijk mogelijke trainingen gericht op klantgerichte dienstverlening.

Organisatieontwikkeling

Sales- en verkooptraining

Bekijk onze salestrainingen en verkooptrainingen.

Sales- en verkooptraining

Gedragsvoorbeelden

klantgerichtheid competentieWe noemen enkele gedragsvoorbeelden:

  • U hebt inzicht en u begrijpt: wat klantbehoeften, klantwensen en verwachtingen zijn
  • U kunt luisteren naar de klant en u begrijpt waar de werkelijke klantbehoefte ligt
  • U stelt actief vragen en u vraagt door wanneer het u niet duidelijk is
  • U hebt (oprechte) interesse in de klant
  • U laat geen kans onbenut om eigen dienstverlening te professionaliseren en te laten aansluiten op de klantbehoefte
  • U kunt een relatie opbouwen met de klant
  • U hebt respect en waardering voor de klant en u bent open en eerlijk in communicatie U maakt heldere en duidelijke afspraken en u bent volledig in uw informatie over uw product of dienstverlening
  • U bent best bereid om af en toe een stapje harder te lopen voor uw klant

Gebrek aan een klantgerichte houding

Wanneer is er gebrek aan klantgerichtheid?

  • Wanneer klachten niet serieus worden genomen, te laat, niet tijdig, half of onvolledig worden afgehandeld.
  • Wanneer er geen relatie wordt opgebouwd met de klant
  • Wanneer de klant als lastig of vervelend wordt ervaren of de schuld bij een klant wordt neergelegd
  • Wanneer klantwensen of behoeften worden genegeerd
  • Dominant gedrag naar klanten
  • Alleen tot actie komen wanneer de klant hoge druk neerlegt
  • Slecht luisteren, zaken verkeerd of onjuist interpreteren
  • Geen interesse hebben in de klant

Competenties

Dit artikel is geschreven in de rubriek competenties en competentieontwikkeling. Bekijk ook het overzicht met alle persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.

Competenties

Persoonskenmerken

Wilt u inzicht in uw karaktereigenschappen en persoonskenmerken? U kunt ook (gratis) de online test doen via onze website.

Online test persoonskenmerken

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens