Teamleden voelen zich onvoldoende serieus genomen
Voelen medewerkers zich binnen jouw team of organisatie niet serieus genomen? Hebben ze het gevoel dat ze er niet toe doen of dat ze niet gehoord of gezien worden? In dit artikel ga ik in op het onderwerp: onvoldoende serieus genomen worden. Ook op de vraag wat dat betekent en wat voor gevolgen dat heeft.
Wat zijn de klachten?
Ik noem een rijtje aan klachten wanneer teamleden zich niet serieus genomen voelen:
- een voorstel vanaf de werkvloer wordt niet serieus bekeken en krijgt geen aandacht
- wanneer teamleden een idee hebben wordt dit door de leiding niet opgepakt
- initiatief wordt niet op prijs gesteld of in ieder geval wordt niet uitgesproken dat het op prijs wordt gesteld
- het team wordt te weinig betrokken bij plannen en ideeën richting de toekomst
- teamleden worden te weinig geïnformeerd over de voortgang en ontwikkelingen binnen de organisatie
- collega’s hebben het gevoel dat ze er alleen voor staan
- op klachten wordt door de leiding niet ingegaan
- wanneer er problemen zijn wordt dit te snel door de leiding weggewuifd
- kwaliteiten binnen het team worden onvoldoende benut
- er is weinig aandacht voor de teamleden
- de leiding fietst dwars door gemaakte afspraken heen maar verwacht van de medewerker dat hij/zij zich wel aan de afspraken zal houden
Teamcoaching
Een teamcoach kan het team helpen om spanningen bespreekbaar te maken onderling. Dat begint met een individueel gesprek vooraf. Daarna een analyse van wat er aan de hand is precies. En dan pas een plan van aanpak.
Gevolgen
Wat zijn de gevolgen voor het team? Dat kan divers zijn en het zit vooral in de categorie verborgen kosten. De boekhouding moest de kosten maar eens bij kunnen houden op een grootboekrekening met de naam demotivatie personeel. Ik denk dat menig MT-lid zou schrikken. Wat gebeurt er dan?
- de gelatenheid neemt toe: teamleden zullen vooral niet een stap harder lopen
- er ontstaat passiviteit en initiatieven worden afgeremd
- demotivatie neemt toe
- er wordt niet actief meegedacht in verbeterprocessen
- het geloof in de eigen organisatie neemt af
- er ontstaat wantrouwen en achterdocht
- de bezieling verdwijnt
- er kunnen conflicten ontstaan onderling of met de leiding
Wat kun je er als leidinggevende aan doen?
Je kunt er als leidinggevende heel veel aan doen. In ieder geval kun je werken aan de volgende zaken:
- een goede relatie opbouwen met de medewerker
- de training motiveren van jouw medewerkers gaan volgen
- de medewerkers waardering geven
- een positief werkklimaat bevorderen
- meer tijd nemen en aandacht geven aan het team
- commitment en betrokkenheid van teamleden en medewerkers vergroten
Wat kunnen de teamleden eraan doen?
Wanneer je je in een dergelijke situatie bevindt is het in alle gevallen van belang om dit onderwerp besproken te krijgen bij de leidinggevende. Je hebt namelijk een serieus punt.
Ziek worden van je werk
Kun je ziek worden van je werk? Nou en of! Lees onze artikelen over dit onderwerp.
Team- en organisatieontwikkeling
Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.