Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Sorry-cultuur

Heeft jouw organisatie een sorry-cultuur? Weet je ook wat dat precies is? In dit artikel ga ik in op de betekenis en gevolgen van de sorry-cultuur.

Kenmerken

Kenmerken van de sorry-cultuur zijn:

  • Geen verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en keuzes maar verdedigen, uitleggen, afschuiven waarom het zo gekomen is
  • Een bepaalde vriendelijkheid veinzen en ondertussen de meest impopulaire zaken uitvoeren
  • Voorbijgaan aan gevoelens in de organisatie en dit met een soort van excuus afdoen
  • Verkeerde beslissingen, beleid of keuzes vergoelijken of goedpraten
  • Fouten toedekken en met een vleugje van zogenaamde spijt afdoen

Excuses-cultuur

De excuus-cultuur belijdt met de mond sorry en excuus maar het doel is om er mee weg te komen. Wie excuus aanbiedt, krijgt de ander snel in de stand van acceptatie. Het is dus ogenschijnlijk een erkenning van gemaakte fouten maar men voelt het niet zo.

Sorry cultuur

Teamcoaching

Een teamcoach kan het team helpen om spanningen bespreekbaar te maken onderling. Dat begint met een individueel gesprek vooraf. Daarna een analyse van wat er aan de hand is precies. En dan pas een plan van aanpak.

Teamcoaching

Fouten, verantwoordelijkheden en aanspreekbaar

Wie verantwoordelijkheid draagt maar ook verantwoordelijkheid neemt, is aanspreekbaar op deze verantwoordelijkheid. Sterker nog: hij/zij zal zich te allen tijde willen, moeten en kunnen verantwoorden over keuzes die gemaakt zijn, beslissingen die genomen worden of beleid dat is uitgezet. Bij verantwoordelijkheid dragen hoort ook dat er fouten kunnen worden gemaakt. Dat is niet erg. Mits je er aanspreekbaar op bent. Ik praat hier niet over schuld maar bij voorkeur over verantwoordelijkheid en 'aanspreekbaar zijn op'.

Kenmerk in de sorry-cultuur is dat niemand aanspreekbaar is. Uit beleefdheid wordt weliswaar nog gezegd ‘het spijt me’, het klinkt ook als een soort van schuldbelijdenis maar zo bedoelt men het niet.

Waarom doen mensen dat?

De sorry-cultuur lijkt aardig en fatsoenlijk. Het is een manier van fouten verdoezelen, vervelende boodschappen wegfrommelen, empathie en inlevingsvermogen veinzen en ondertussen gewoon je eigen gang gaan. Moeten we dan altijd een schuldige vinden?  Weet je: het gaat niet zozeer om schuld maar om het dragen en uitoefenen van verantwoordelijkheden. Dat is wat anders.In een sorry-cultuur zijn de excuses onoprecht, want de spijt wordt niet daadwerkelijk gevoeld. Waarom dan excuses? Die zijn bedoeld om de sympathie van de ander te wekken door te spelen hoe erg men het zelf vindt, en om eventuele woede of kritiek bij voorbaat uit te schakelen. Men stelt zich door excuses schijnbaar kwetsbaar op en legt de schuld of oorzaak buiten zichzelf, waarmee eventuele negatieve reacties worden afgeleid.

Gevolgen in teams en organisaties

Gevolgen in teams en organisaties zijn groot wanneer er een sorry-cultuur is. Ik noem er een paar:

  • Voorbijgaan aan gevoelens die in de organisatie leven
  • Creëren van indirecte weerstanden
  • Creëren van een sfeer waarbij gebrek aan vertrouwen en veiligheid is
  • Creëren van een cultuur waarbij verantwoordelijkheden niet worden genomen en waarbij men daar ook mee wegkomt (vrijblijvendheid)

Ziek worden van je werk

Kun je ziek worden van je werk? Nou en of! Lees onze artikelen over dit onderwerp.

Ziekmakende organisaties en teams

Team- en organisatieontwikkeling

Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

Team en organisatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.