Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Vergaderen en communiceren

Tijdens een vergadering zijn we continu bezig met communiceren. We luisteren, we geven onze mening of we stellen vragen. Maar we communiceren ook als we heel erg boos worden, overdreven zuchten, onze ogen naar boven opslaan of verveeld met de telefoon bezig zijn. Er speelt zich heel wat af onder onze ogen tijdens het vergaderen, maar we interpreteren en zien niet alles even goed.

Dat kan tot conflicten, ergernissen of misverstanden leiden. Wie goed wil vergaderen moet heel erg goed kunnen communiceren. Iemand die goed communiceert staat ook open voor de mening van een ander en is niet continu aan het overtuigen. En met overtuigen bedoel ik het bijna opdringen van jouw zienswijze.

Communiceren en jezelf presenteren in vergaderingen

Ben je kritisch naar jezelf? Heb je weleens goed nagedacht hoe je overkomt op een ander?

Bij communiceren is er sprake van een zender (degene die de boodschap stuurt) en de ontvanger (degene die de boodschap ontvangt). Je zult begrijpen dat tussen het verzenden van de boodschap en het ontvangen van de boodschap “ruis” kan ontstaan. De boodschap komt dan niet over op de manier die jij bedoeld had. Behalve met woorden communiceer je namelijk ook met gebaren, gezichtsuitdrukkingen, stemvolume etc. etc. Het is daarom belangrijk dat je als zender altijd je boodschap nogmaals samenvat. Op die manier vergroot je de kans dat de boodschap, zoals jij deze bedoeld hebt, ook op die manier is overgekomen.

Vergaderen is communiceren

Training vergadertechnieken

De Steven verzorgt de training effectief vergaderen.

Training effectief vergaderen

Training doelgericht vergaderen

De Steven verzorgt de training doelgericht vergaderen voor deelnemers en voorzitters van vergaderingen.

Stefan

Stefan is een hoogopgeleide jongeman van halverwege de twintig. Hij heeft nu zijn allereerste baan. Hij is verbaal enorm sterk. Hij is vriendelijk, open en kan zich verbaal op alle niveaus begeven. Er is echter een maar. En hij heeft er zelf heel veel last van. Hij heeft het gevoel dat er nooit echt naar hem geluisterd wordt. Het lijkt wel of ze hem niet serieus nemen.

Bij de eerste kennismaking vielen mij 2 dingen op:

  • Hij is enorm amicaal. Dat kan niet altijd. Soms is het nodig om iets meer reserve in te bouwen, afhankelijk van de situatie. Het leek bij binnenkomst alsof hij mij al jaren kende. En dat was niet het geval.
  • Hij voelde als een soort wervelwind. Hij was zeer onrustig in zijn doen en laten. Hij was heel beweeglijk met zijn handen en zijn lichaam. Hij ging ontelbare keren verzitten, zwaaide ongecontroleerd met zijn armen en bleef maar door ratelen.

Ik kon mij voorstellen dat mensen heel erg onrustig van hem werden. Door zijn manier van zichzelf presenteren kwam hij heel onzeker over. En dat was zeker niet het geval, maar hij presenteerde zich wel op die manier. Zijn gedrag leidde enorm af van zijn verhaal. Geen wonder dat hij nauwelijks gehoord werd.

 Door meer rust in zijn presentatie te brengen won hij aan overwicht. Wat hij vertelde werd nu meer overwogen. Hij zette in gedachten punten achter zijn zinnen. Daarmee werd zijn presentatie rustiger, begrijpelijker en vooral veel overtuigender.

 Hij probeerde voorheen te overtuigen door veel te bewegen en snel te praten. Maar door juist in zijn hele doen en laten meer rust te brengen werd hij veel krachtiger. En werd hij een gesprekspartner om rekening mee te houden. Verbaal was er niets op hem aan te merken. Hij kon sterk debatteren en argumenteren. Maar als jouw zelfpresentatie niet in evenwicht is, dus de manier waarop je spreekt en de manier waarop jij jezelf presenteert, dan gaat het niet lukken een boodschap over te brengen.

Actief luisteren

Het belangrijkste van communiceren tijdens een vergadering is voor mij:

Actief luisteren. Actief luisteren wil zeggen dat je een actieve houding aanneemt. Je knikt af en toe om te laten zien dat je luistert en begrijpt wat er gezegd wordt. Je vat regelmatig samen om te controleren of je het goed begrepen hebt en je maakt oogcontact. Je stelt vragen om de argumenten naar voren te halen en de achterliggende beweegredenen goed te begrijpen.

Bij actief luisteren kunnen nogal wat valkuilen voorkomen. Iemand die slecht luistert:

  • Valt de spreker steeds in de rede.
  • Houdt zich ondertussen met andere dingen bezig als de telefoon of de laptop.
  • Trekt voorbarige conclusies.
  • Is in gedachten ergens anders mee bezig en verandert ineens van onderwerp.
  • Is ongeduldig en onrustig.

Dit in tegenstelling tot een goede luisteraar. Een goede luisteraar:

  • Laat je geduldig uitpraten.
  • Maakt oogcontact.
  • Toont interesse.
  • Onderbreekt je niet.
  • Blijft bij de les.
  • Stelt de juiste vragen.
  • Kijkt je belangstellend aan en knikt je bemoedigend toe.
  • Zit rechtop.

Als het je lukt een goede luisteraar te worden dan heb je heel veel gewonnen. Bij de Steven zeggen we: “luisteren is belangrijker dan praten. Daarom hebben we 2 oren en 1 mond”.

Training vergadertechnieken

De Steven verzorgt de training effectief vergaderen.

Training effectief vergaderen

Training doelgericht vergaderen

De Steven verzorgt de training doelgericht vergaderen voor deelnemers en voorzitters van vergaderingen.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.