Doelgericht vergaderen: individuele training voor voorzitters
Doelgericht vergaderen: training voor voorzitters. Je bent voorzitter van het management, directieoverleg, het werkoverleg, de ondernemingsraad, personeelsvertegenwoordiging of gewoon in je vrije tijd van de sportclub, het schoolbestuur of de kerkenraad.
Je wilt graag de efficiëntie van het overleg of de vergadering verbeteren en de eigen vaardigheden vergroten qua vergadertechnieken. De training kan als onderdeel benut worden in onze training communicatie voor de leidinggevende.
Voor wie?
Leidinggevenden en voorzitters die verantwoordelijk zijn voor het effectief en efficiënt leiden van vergaderingen, zoals managementoverleg, werkoverleg, ondernemingsraad, of bijeenkomsten binnen verenigingen en besturen.
Waar?
De training verzorgen wij op onze locaties te Hoogeveen of Amersfoort of online.
Duur
4 individuele sessies van 1,5 uur, met een periode van 4-5 weken tussen de sessies voor implementatie en praktijkervaring.
Werkwijze
Individuele coaching.
Leerdoelen
Echt goed een vergadering leiden is geen gemakkelijke opgave. Je kunt hierbij nogal wat valkuilen tegenkomen. Het voorzitten van een vergadering is echt een vak. Als je een goede manager bent, wil dit nog niet zeggen dat je ook een goede voorzitter bent. In vergaderen gaat veel tijd, en dus geld, zitten. Logisch dus dat je het maximale rendement uit vergaderen wilt halen. Een effectieve en efficiënte manier van vergaderen staat of valt met een goede voorzitter. Investeren in het trainen van een goede voorzitter is de investering dus dubbel en dwars waard. Een goede voorzitter geeft, behalve leiding aan een vergadering, ook aandacht aan de leden. Hierdoor verhoogt hij/zij hun betrokkenheid en voorkomt demotivatie en desinteresse.
- het lukt mij niet om de vaart in de vergadering te houden: tips en trucs voor effectief vergaderen
- het lukt mij niet of onvoldoende om de regie te houden: hoe hou ik de regie tijdens de vergadering?
- ik merk dat de leden niet of niet meer bij de les zijn. Hoe vergroot ik de betrokkenheid bij de vergadering?
- inzicht in knelpunten bij overlegvormen
- bewustwording en inzicht in benodigde competenties van de voorzitter
- een goede voorbereiding van de vergadering
- hoe ga je om met verschillende soorten deelnemers?
- ik vind het lastig om iedereen tot zijn recht te laten komen. Hoe ga ik om met dominante sprekers?
- hoe ga ik om met conflicten, spanningen of emoties tijdens de vergadering?
Inhoud
De inhoud stellen wij op maat samen. Jouw leerdoelen inzake vergadertechnieken staan daarbij centraal. Om jou een indruk te geven: het kan gaan om de volgende onderwerpen:
- Wie ben jij als voorzitter?
- Inventarisatie van jouw stijl en doelen: Wat voor type voorzitter ben je?
- Inzicht in jouw kracht en valkuilen: Bewustwording van jouw natuurlijke aanpak.
- Voorbereiding en structuur: agenda, verslaglegging etc.
- Regie houden: Hoe behoud je de controle zonder dominant te zijn?
- Betrokkenheid vergroten: Alle deelnemers actief bij de vergadering betrekken.
- Communicatiestijlen: Herkennen van verschillende stijlen en hoe je hierop inspeelt.
- Omgaan met spanningen: Hoe creëer je een open en veilige sfeer?
- Samenvatten en besluiten vastleggen: Hoe zorg je voor duidelijkheid en opvolging?
- Complexe discussies sturen: Ruimte geven voor meningsverschillen en deze benutten.
- Praktische casusbespreking: Analyse van een door jou geleide vergadering.
Vergaderen zonde van de tijd
Als vergaderen als weinig effectief en efficiënt wordt ervaren, waarom wordt er dan toch zo veel vergaderd? Vergaderen kost enorm veel tijd en dus veel geld. En zeker nu er tegenwoordig veel mensen buiten het kantoorgebouw werken omdat werken niet meer tijd- of plaatsgebonden is, zijn vergaderingen het enige moment dat je alle collega’s bij elkaar ziet. Echter vaak wordt vergaderen gezien als verlies van tijd. Tijd die beter besteed kan worden.
Niet jouw leerdoel?
Staat jouw leerdoel er niet bij? Dat wil niet zeggen dat we jou geen training kunnen aanbieden. Neem dan contact op met ons bedrijfsbureau. De trainingen zijn altijd maatwerk.