Toezegging doen: waarmaken wat je belooft!
Een toezegging doen is in feite een afspraak maken met iemand. Je belooft iets waar te maken of te doen en doordat je iets toezegt, gaat de ander ervan uit dat jij dat ook zult doen. Wanneer je iets toezegt, committeer je je aan iets. Je bent er aanspreekbaar op! Is dat niet het geval? Zeg het dan niet toe!
Belofte maakt schuld
Een oud gezegde geeft al aan dat belofte schuld maakt. Wanneer je iets toezegt, belooft, dan moet je het ook doen. Dat is wat er achter zit. Sterker nog: er zit een kernwaarde achter. Welke? Ik denk aan kernwaarden als:
Doen wat je zegt!
Het gaat erom dat je doet wat je zegt. Het gaat er wellicht zelfs om dat je zegt wat je doet. Wanneer je doet wat je zegt en je zegt wat je doet, dan creëer je betrouwbaarheid. Mensen merken dat ze op jou aan kunnen, mensen krijgen vertrouwen in jou. Je krijgt credits bij collega’s op het werk maar ook in jouw vriendenkring.
Te snel iets toezeggen
Vandaag werd ik geïnspireerd door een mevrouw die coaching bij mij volgt. Ze zei: ‘ik zeg vaak te snel iets toe en later blijkt dat ik het dan niet kan waarmaken’. Ze had er zelfs een Engels woord voor over: overpromised. Het gesprek ging verder. Ze zei: ‘zo creëer ik mijn eigen problemen, mensen hebben verwachtingen van mij, de druk wordt groot, ik vertoon uitstelgedrag etc.’
Toen vroeg ik: ‘waarom doe je het?’. Ze zei: ‘ik voelde me vereerd dat ik ervoor gevraagd werd, het streelde mij’. Kortom: het is een vorm van waardering binnenhalen.
Te weinig toezeggen
De andere valkuil is dat je te weinig toezegt. Je speelt altijd op safe. Je wilt nooit je nek uitsteken of een risico nemen en je bouwt altijd een marge in. Toen ik de makelaar vroeg wanneer hij de taxatie klaar had van mijn woning zei hij: ‘nou, dat duurt vaak wel twee tot drie weken’. Tot mijn verbazing lag de taxatie twee dagen later in de bus. Daar was ik blij mee overigens. Toch is het goed je te realiseren dat te weinig toezeggen, spontaniteit kan wegnemen.
Het niet waarmaken van beloften
Iets beloven en niet doen, werkt in je nadeel. Het brengt negatieve beeldvorming over jou. En wanneer je leidinggevende bent, doet het afbreuk aan jouw reputatie. Je hebt een voorbeeldfunctie immers. Wanneer nu blijkt dat je een belofte deed, die je niet kunt waarmaken, zeg dan wat er aan de hand is. Vraag uitstel, leg het uit!
Afspreken, bespreken, aanspreken en uitspreken
De Steven verzorgt de training afspreken, bespreken, aanspreken en uitspreken van.
Training teamontwikkeling
- Bekijk de webinar over teamontwikkeling: van TOBteam naar TOPteam.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.