De-escaleren van een conflict
Wil jij een conflict de-escaleren? Dat betekent dat jij een poging wil doen om de spanning in een bestaand conflict te verminderen. Je probeert partijen of standpunten bij elkaar te brengen en je probeert de angel of het venijn uit het conflict te halen.
Van escalatie naar de-escalatie
De-escaleren is het tegenovergestelde van escaleren. Wanneer een conflict escaleert lopen de standpunten uiteen, worden de gemoederen verhit, ontstaat er steeds minder begrip voor elkaar en verharden de partijen in hun stellingname rond bepaalde standpunten. De bereidheid om samen een conflict op te lossen is dan gering. Wanneer je wil de-escaleren probeer je het tegenovergestelde te bereiken. Je wilt graag dat partijen qua standpunten naar elkaar toe groeien of in ieder geval bereid zijn om daarover met elkaar in gesprek te gaan.
Welke conflictstijl past bij jou? Doe de test!
Welke conflictstijl past het beste bij jou? Doe onze test en kijk naar jouw natuurlijke stijl die je toepast bij conflicten!
Training conflicthantering
Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'op maat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.
Voor wie is dit van belang?
Ik denk dat er tal van functies te bedenken zijn waarbij je in staat moet zijn om een conflict te de-escaleren. Daarbij denk ik aan leidinggevende functies zoals managers, directies of ondernemers. Maar het geldt ook voor adviesfuncties zoals HRM-functies of juridische adviesfuncties. En wat dacht je van de (intramurele) zorg, de hulpdiensten zoals politie en ambulance-medewerkers, kroegbazen, docenten, evenementenbegeleiders, kortom al die functies waarbij het werken met mensen centraal staat. Nu veronderstelt men vaak dat je bepaalde vaardigheden nodig hebt om een conflict te kunnen de-escaleren maar mijns inziens is dat niet voldoende. Vaardigheden kun je trainen en oefenen maar je hebt ook bepaalde kwaliteiten nodig bij de de-escalatie.
Welke kwaliteiten?
Welke kwaliteiten helpen jou bij het de-escaleren van een conflict? Ik noem er een aantal.
- Beheerst
- Bemiddelaar
- Compassie
- Consensusgericht
- Diplomatiek
- Empathisch, begrijpend en invoelend
- Geduldig
- Ontwapenend
- Open, openheid en openhartig
- Oprecht
- Toegankelijk en benaderbaar
- Verbindend
- Verdraagzaam
- Vertrouwenwekkend
De kwaliteiten die ik hier noem hebben vooral te maken met het verbeteren van de relatie en het winnen van vertrouwen. Er kunnen ook andere kwaliteiten nodig zijn zoals: duidelijk communiceren, of juist tactvol communiceren. Op onze website vind je er nog veel meer. Kijk maar op de pagina met: kernkwaliteiten.
De-escaleren: hoe doe je dat?
Ik heb geen kant-en-klare maaltijden in de magnetron als oplossing voor jouw situatie. Dat zou te gek zijn wanneer ik daar op afstand al een antwoord op heb. Maar ik kan je wel wat tips geven.
Maak contact
De eerste tip is: maak contact. Daarom wijs ik ook op die verbindende kernkwaliteiten zoals hierboven opgesomd. Want in het heetst van de strijd wordt wel van alles gezegd maar echt contact is er niet meer. Kenmerk van escalatie in een conflict is:
- Beide partijen willen hun zin krijgen
- Er wordt van alles geroepen maar er wordt niet geluisterd
- Er ontstaat disrespect
Aan jou om de mensen te kalmeren. Doe dat door begrip te tonen, inlevend te zijn en je te richten op het positieve.
Ga niet aan emoties voorbij!
Kalmeren is ook: ga niet aan de emoties van de anderen voorbij. Laat mensen uitpraten, uitrazen desnoods. Echter: blijf er niet in hangen. Ga meteen ook weer terug naar de feiten. Wat is er nu werkelijk aan de hand? Gaan mensen toch door in hun emotie en gevoel? Soms moet je grenzen stellen wanneer mensen maar doorgaan om hun ongenoegen en ontevredenheid te spuien. In het ergste geval heb ik zelfs wel eens een gesprek afgebroken in de trant van: ‘het heeft geen zin om nu verder te praten, we maken een afspraak voor morgen om 8.00 uur’.
Wijs op gezamenlijkheid
Probeer de ander te laten zien dat er ook een gezamenlijke behoefte of belang is. Strijd en ruzie drijft uiteen en brengt niet bij elkaar. Maar de-escaleren heeft nut wanneer beide partijen zien dat er een gezamenlijke oplossing moet komen. Zelfs al zou men gezamenlijk vaststellen dat er geen oplossing is.
Training conflicthantering
Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'opmaat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.