Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Escalatie van het conflict

Escaleert het conflict? Dat komt uiteraard vaak voor. In dit artikel ga ik verder in op escalaties bij een conflict.

Escalatie komt van het woord to escalate en dat betekent dat het stapsgewijs erger wordt. Het Franse woord escalade betekent bestorming met ladder en komt uit het Latijn (scalae = ladder, trap).
Deze originele betekenis van het woord escalatie is een goede weergave van wat zich vaak voordoet. Wanneer een conflict escaleert schaal je soms op, zoek je het hogerop en gaat een hogergeplaatste zich met het conflict bemoeien.

Escalatie conflict

Welke conflictstijl past bij jou? Doe de test!

Welke conflictstijl past het beste bij jou? Doe onze test en kijk naar jouw natuurlijke stijl die je toepast bij conflicten!

Conflictstijlentest

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'op maat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.

Training conflicthantering

Escalatie: betekenis en definitie

Wanneer ik het wat preciezer ga omschrijven dan kom ik tot de volgende omschrijving. Wanneer een conflict escaleert:

  • Komen de partijen verder uit elkaar te liggen qua mening en standpunt
  • Verharden de standpunten zich
  • Neemt de bereidheid af om naar elkaar te luisteren of rekening te houden met elkaar
  • Wordt het hard gespeeld
  • Is samenwerking moeilijk
  • Neemt het wantrouwen toe
  • Ontstaan er kampen
  • Wordt het erger in plaats van dat er voortgang wordt geboekt
  • Lopen de emoties hoog op
  • Kunnen partijen soms behoorlijk tekeergaan
  • Kan het soms uit de hand lopen
  • Verergert de situatie

Bewuste keuze

Soms is het een bewuste keuze om een conflict te laten escaleren. Dat kan gebeuren wanneer er veel op het spel staat en de belangen groot zijn. Dat kan plaatsvinden wanneer je een beslissing wilt afdwingen, bijvoorbeeld door het hoger management te laten ingrijpen of door de rechter een uitspraak te vragen in het conflict. Kortom: waarom zou je een conflict laten escaleren?

  • Met praten kom je er niet uit
  • Je hebt het gevoel dat de onderhandelingen stagneren of in je nadeel uitwerken
  • Het belang is zo groot voor jou dat je ervoor kiest om de zaak op scherp te zetten
  • De betrokken personen die zich nu buigen over het conflict brengen geen oplossing: opschalen is wellicht nog een kans om alsnog tot een oplossing te komen.
  • Je vindt dat je zo in je recht staat dat je de strijd wilt aangaan tot het uiterste om je gelijk te halen

Zie je dat er genoeg redenen kunnen zijn om een conflict bewust te escaleren?

Marianne: ‘Opschalen was mijn enige mogelijkheid nog’

Ik moet denken aan Marianne. Zij is senior controller bij een grote organisatie. Ze heeft intern audits uitgevoerd en een aantal zaken geconstateerd die volgens haar niet kunnen. In de besprekingen met haar leidinggevende kreeg ze niet het gevoel dat ze serieus werd genomen. Het werd ontkend, gebagatelliseerd en in de doofpot gestopt. Op een dag nam ze de beslissing om de zaak voor het hoger management neer te leggen. Dat nam haar leidinggevende haar bijzonder kwalijk. Hij voelde zich gepasseerd.

Lees ook: conflictfasen

Ongewild escaleren

Een conflict kan ook ongewild escaleren. Lees ook mijn artikel over de diverse conflictfasen die te benoemen zijn. In fase 1 sluimert er al een soort van conflict. Niemand maakt er zich nog druk om. Bij fase 2 ontstaat er bewustwording dat er iets aan de hand is. En dan begint de stellingname al in fase 3. Hoe kan het dat een conflict ongewild escaleert? Ik noem wat redenen:

  • Het conflict wordt niet serieus genomen
  • De leiding laat de zaak op zijn beloop
  • Men wil de kool en de geit sparen en de lieve vrede bewaren
  • Men meent dat het conflict met wat zoetsappigheid te lijmen valt
  • Men onderschat de onderliggende gevoeligheden en emoties

Bam: vlam in de pan!

Dan komt de dag dat de vlam in de pan komt. Bam! Opeens loopt het uit de hand. Standpunten worden harder en de gevoelens en emoties rijzen de pan uit. Mensen praten met stemverheffing. Anderen zijn geëmotioneerd of lopen er bij weg. En opeens zit je met de handen in het haar. Hoe kan dat nu ontstaan? En wat kun je eraan doen?

Training conflicthantering en onderhandelen

De training conflicthantering en/of onderhandelen kan jou helpen met deze situaties om te gaan. Natuurlijk hebben wij geen kant en klare maaltijden in de magnetron maar wel de ervaring om met jou mee te denken in jouw situatie. Ik adviseer een individueel coachingstraject gericht op conflicthantering.

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen? Wij verzorgen de training 'opmaat'. Precies afgestemd op jouw leerdoelen.

Training conflicthantering

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.