Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Assertief leren communiceren: zeggen wat je bedoelt

Wil je assertiever leren communiceren? Weet je ook wat dit precies betekent in jouw situatie? Ik leg het zo uit: duidelijk maken wat je precies bedoelt. Je bedoelt wat je zegt en je zegt wat je bedoelt. Maar het omvat meer. In dit artikel probeer ik de grote lijn een beetje uit te leggen.

Voorbeelden van gebrek aan assertieve communicatie

Om duidelijk te maken wat assertieve communicatie is, begin ik eens om wat voorbeelden te noemen, wat het niet is.

  • Onduidelijk zijn

    Onduidelijk zijn, is gebrek aan assertief communiceren. Je zegt niet wat je bedoelt. Ik zal je dit laten zien aan de hand van een paar voorbeelden:

    • Marianne vroeg aan haar moeder: ‘waarom mag Robert dit weekend wél een logé?’ terwijl ze bedoelde: ‘waarom mag ík geen logé?’  Als de moeder niet aanvoelt wat Marianne bedoelt gaat ze uitleggen waarom Robert nu wel een logé mag terwijl de eigenlijke vraag anders is.
    • ik zeg: ‘heb jij het vanmiddag druk?’ maar ik bedoel ‘kun je mij vanmiddag misschien even helpen?’.
    • Cynisme: je zegt ‘zo joh je zult het wel weer druk hebben volgende week’ maar je bedoelt ‘je hebt waarschijnlijk niet zoveel te doen’
    • Je voelt wat anders dan je zegt: 'je voelt aarzeling bij het voorstel van jouw leidinggevende maar je zegt laten we het maar zo gaan doen'

    Om over te brengen wat je precies bedoelt is dus geen gemakkelijke opgave

Assertieve communicatie

Training assertiviteit

Wil je een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Training assertiviteit

Doe de assertiviteitstest!

Hoe assertief ben jij? Doe de test!

Doe de assertiviteitstest

Andere voorbeelden

Ik noem nog meer voordeelden:

  • Mopperen, klagen en brommen

    Klagen, brommen en piepen heeft niets met assertieve communicatie te maken. Een ander zal niet begrijpen wat je bedoelt en na de vijfde keer doet jouw omgeving de oren dicht. In wat voor situatie je je ook bevindt en hoe vervelend die ook kan zijn: klagen helpt niet. Je maakt niet duidelijk wat je wilt en je brengt over dat je een soort slachtoffer van de situatie bent. Wat wel helpt is, verantwoordelijkheid nemen, opstaan en vertellen wat je voor ogen hebt.

  • Niks zeggen en weglopen

    Ken je dat? Je zegt niks. Je denkt: laat ook maar! Het gevoel: het heeft toch geen zin om met hem/haar te praten.

  • Schelden en tieren

    Schelden en tieren helpt ook al niet. Vloeken evenmin. Het is eerder een gebrek aan woordenschat dan een manier om duidelijk te maken wat je bedoelt.

Wanneer ben je duidelijk?

Wat is assertieve communicatie dan wel? Dat is duidelijk zijn:

  • je vertelt wat je voelt
  • je vertelt wat je denkt
  • je vertelt wat je wilt en wat je niet wilt
  • wat je zegt is wat je voelt
  • wat je voelt druk je uit in woorden
  • je ondersteunt non-verbaal en door lichaamstaal wat je zegt en wat je voelt

Wanneer is er sprake van miscommunicatie?

Een aantal voorbeelden:

  • je zegt iets anders dan je bedoelt
  • je zegt iets anders dan wat je voelt
  • je hoort iets anders dan de ander bedoelt (je denkt dat hij dit bedoelt maar je luistert onvoldoende)
  • je luistert onvoldoende naar non-verbale signalen: je denkt op grond van een gesprek dat er overeenstemming is maar je ziet niet dat de ander geërgerd rondkijkt
  • je veinst vriendelijkheid maar je voelt iets anders: wat je zegt klopt niet met wat je voelt
  • je wijst de ander diep in jouw binnenste af terwijl je in gesprek bent met elkaar

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

Of bekijk onze training assertiviteit!

Training Assertiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt

Podcast beluisteren of bekijken?

Alfred Echten

Podcast: meegaan met de tijd of tegen de stroom in?

Donderdag a.s.  publiceren wij de vijfde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘meegaan met de tijd of tegen de stroom in’. Gast is Alfred Echten (algemeen directeur bij de Bork Groep (sloopwerken, sanering en duurzaamheid). We gaan in gesprek over de vraag: moet je nu meegaan met de tijd of moet je tegen de stroom ingaan? Ook hier zijn er sleutelwoorden: ondernemen en de noodzaak tot verandering, innovatie, vernieuwing.
Deze podcast gaat over leiderschap, organisatieontwikkeling, de harde en de zachte kant binnen  organisaties. 

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.