Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Doorstroom binnen uw organisatie

Interne doorstroom van medewerkers binnen organisaties is essentieel voor de doorontwikkeling van uw bedrijf. Wanneer er te weinig interne doorstroom is, heeft dit een negatief effect. U kent vast de uitspraak 'stilstand is achteruitgang'. 

Weinig doorstroming in het personeel

Oorzaken

Een belangrijke oorzaak voor te weinig doorstroming is dat uw medewerker het ‘te goed’ hebben binnen uw organisatie. Uiteraard is een goed salaris belangrijk en vanzelfsprekend worden goede secundaire arbeidsvoorwaarden op prijs gesteld. Echter: wie de medewerkers te goed beloont, legt de medewerker daarmee vast aan gouden kettingen.

Een andere oorzaak is dat er te weinig van medewerkers wordt verwacht (er worden geen beoordelingsgesprekken gevoerd of er is te weinig oog voor de ontwikkeling van medewerkers. Wie zich niet ontwikkelt, kan ook geen vervolgstap maken.

Gevolgen

De gevolgen van te weinig doorstroom van medewerkers laten zich raden:

  • het gevaar is dat goede medewerkers met potentie de organisatie vroegtijdig verlaten omdat ze zich niet kunnen doorontwikkelen binnen het bedrijf
  • uw personeel blijft hangen in de comfortzone: iedereen doet wat gedaan moet worden maar er is geen doorontwikkeling en verfrissing
  • doorstroom bevordert nieuwe instroom en te weinig doorstroom blokkeert nieuwe instroom
  • te weinig aandacht voor vernieuwing en innovatie.

Hoog personeelsverloop

Een hoog personeelsverloop is de keerzijde van te weinig doorstroom binnen de eigen organisatie. Ook een hoog personeelsverloop is niet goed. Meer weten?

Personeelsverloop

Wat kunt u eraan doen?

Het is dus zaak om de doorstroom actief te bevorderen? Maar hoe pak je dat aan? Welke instrumenten zijn daarvoor aanwezig?

  • Vaak helpen beoordelingsgesprekken en/of functioneringsgesprekken. Zo komt u eens op een andere wijze in gesprek met uw medewerker en kunt u vaststellen of er behoefte is aan andere functies of mogelijkheden
  • Scholing en opleiding helpt altijd! De medewerker ontwikkelt zich dan immers door, behaalt meer diploma's en er ontstaat een win/win situatie voor zowel de medewerker als de werkgever
  • Soms kan een competentiescan ingezet worden of een assessment om te kijken wat de medewerker nog meer in huis heeft aan kwaliteiten. 
  • Loopbaanbegeleiding

Knelpunten in de organisatie

Dit artikel is geschreven in de serie knelpunten in bedrijven en organisaties.

Knelpunten in organisaties

Organisatieontwikkeling

Bekijk onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling.

Organisatieontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens