Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Kwaliteitsgericht en kwaliteitsbewust

Kwaliteitsgerichtheid: past dat bij jouw organisatie? Is het kwaliteitsbewustzijn binnen jouw organisatie hoog? Stelt jouw organisatie hoge eisen aan kwaliteit? Is er veel aandacht voor kwaliteitsverbetering van jouw dienstverlening of producten?

Kwaliteitsbewust

Wanneer jouw organisatie gericht is op kwaliteit dan is kwaliteitsbewustzijn bij jouw medewerkers van groot belang. Je moet duidelijk zijn over de eisen die je stelt aan de te leveren diensten of producten en er moet controle zijn of die kwaliteit wordt geleverd die je beoogt.

Gedragsvoorbeelden

Wat voor gedrag wil je zien binnen jouw organisatie?

  • Jouw medewerkers moeten zich bewust zijn van het belang van kwaliteit
  • Regelgeving rond gezondheid, milieu, veiligheid, orde en netheid wordt serieus genomen
  • Men is zich bewust van de kwaliteitsnormen die er zijn binnen jouw organisatie
  • Men is alert op de handhaving van de kwaliteitsnormen
  • Jouw medewerkers zijn alert en kritisch op fouten, onjuistheden en onvolkomenheden
  • Er is tijd en ruimte om te werken aan kwaliteitsverbeteringen
  • Onvolledigheden in het proces worden gemeld en er wordt direct actie op genomen
  • Men grijpt direct in als de geleverde kwaliteit onder de norm is
  • Initiatieven ter verbetering van de kwaliteit worden beloond
  • Kwaliteitsverbetering is een onderwerp wat regelmatig terugkomt in vergaderingen en werkoverleggen

Kwaliteitsgericht

Doe de leiderschapstest!

Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!

Leiderschapstest

Cultuurscan

Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!

Start de cultuurscan

Training en coaching gericht op leiderschap

Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.

Leiderschapsontwikkeling

Onaanvaardbaar gedrag

Wanneer jouw organisatie gericht is op kwaliteit dan is het volgende gedrag ontoelaatbaar:

  • Te weinig controles
  • Nonchalant handelen
  • Gemakkelijk compromissen sluiten
  • Onvoldoende open staan voor kritiek of feedback aangaande kwaliteit
  • Slordig, onvolledig of niet tijdig
  • Onverschilligheid
  • Zich niet houden aan regels en voorschriften

Valkuil en leerdoel

Welke valkuil en wat voor leerdoel hoort bij de kwaliteitsgerichte organisatie? Soms zijn we te gericht op kwaliteit en vergeten de kwantiteit. Of soms zijn we zo gericht op kwaliteit dat we star worden of perfectionistisch. Leerdoel: relativeren en keuzes maken omtrent de minimum kwaliteitseisen waar jouw organisatie voor staat.

Kernwaarden van jouw organisatie

Dit artikel is geschreven in de serie: kernwaarden van jouw organisatie.

Kernwaarden organisaties

Modern leiderschap

Lees ook onze artikelen over modern leiderschap!

Modern leiderschap

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.