Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Kwaliteitsgericht en kwaliteitsbewust

Kwaliteitsgerichtheid: past dat bij uw organisatie? Is het kwaliteitsbewustzijn binnen uw organisatie hoog? Stelt uw organisatie hoge eisen aan kwaliteit? Is er veel aandacht voor kwaliteitsverbetering van uw dienstverlening of producten?

Kwaliteitsgericht

Kwaliteitsbewust

Wanneer uw organisatie gericht is op kwaliteit dan is kwaliteitsbewustzijn bij uw medewerkers van groot belang. U moet duidelijk zijn over de eisen die u stelt aan de te leveren diensten of producten en er moet controle zijn of die kwaliteit wordt geleverd die u beoogt.

Gedragsvoorbeelden

Wat voor gedrag wilt u zien binnen uw organisatie?

  • Uw medewerkers moeten zich bewust zijn van het belang van kwaliteit
  • Regelgeving rond gezondheid, milieu, veiligheid, orde en netheid wordt serieus genomen
  • Men is zich bewust van de kwaliteitsnormen die er zijn binnen uw organisatie
  • Men is alert op de handhaving van de kwaliteitsnormen
  • Uw medewerkers zijn alert en kritisch op fouten, onjuistheden en onvolkomenheden
  • Er is tijd en ruimte om te werken aan kwaliteitsverbeteringen
  • Onvolledigheden in het proces worden gemeld en er wordt direct actie op genomen
  • Men grijpt direct in als de geleverde kwaliteit onder de norm is
  • Initiatieven ter verbetering van de kwaliteit worden beloond
  • Kwaliteitsverbetering is een onderwerp wat regelmatig terugkomt in vergaderingen en werkoverleggen

Onaanvaardbaar gedrag

Wanneer uw organisatie gericht is op kwaliteit dan is het volgende gedrag ontoelaatbaar:

  • Te weinig controles
  • Nonchalant handelen
  • Gemakkelijk compromissen sluiten
  • Onvoldoende open staan voor kritiek of feedback aangaande kwaliteit
  • Slordig, onvolledig of niet tijdig
  • Onverschilligheid
  • Zich niet houden aan regels en voorschriften

Valkuil en leerdoel

Welke valkuil en wat voor leerdoel hoort bij de kwaliteitsgerichte organisatie? Soms zijn we te gericht op kwaliteit en vergeten de kwantiteit. Of soms zijn we zo gericht op kwaliteit dat we star worden of perfectionistisch. Leerdoel: relativeren en keuzes maken omtrent de minimum kwaliteitseisen waar uw organisatie voor staat.

Kernwaarden van uw organisatie

Dit artikel is geschreven in de serie: kernwaarden van uw organisatie.

Kernwaarden organisaties

Visie- en strategieontwikkeling

Bekijk de mogelijkheden van onze training gericht op visie- en strategieontwikkeling.

Visie en strategie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie


 

Zomeraanbieding: persoonlijk ontwikkelpakket

Wil je deze zomer gebruiken als rustmoment om te werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling? Dan is dit voor jou een unieke kans.

Actie van 16 juni t/m 31 juli 2021: 3 e-books over persoonlijke ontwikkeling! Van € 56,85 voor € 39,95.

Zomeraanbieding

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.