Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Informeel: de kracht van informele en platte organisaties

Informeel: uw organisatie is informeel. U hebt korte lijnen en een platte structuur. Daar ligt de kracht. De deur staat altijd open. Wie een vraag heeft, kan hem stellen. Herkent u dat? Dan hebt u een organisatie die informeel is en weinig bureacratie kent. Waar ligt de kracht en waar moet u op letten?

Informeel is een kernwaarde

Gedragsvoorbeelden bij  informele organisaties

Organisaties die informeel zijn ingesteld hebben vaak het volgende gedrag:

  • Er wordt gewerkt op basis van gelijkwaardigheid: ook tussen directie, leiding en medewerkers
  • Medewerkers voelen geen afstand tot een hoger geplaatste functionaris
  • De organisatie kent weinig hiërarchie
  • Medewerkers voelen zich er doorgaans snel thuis en op hun gemak
  • Er is geen schroom om vragen te stellen aan de leiding of het management
  • De organisatie is wendbaar en flexibel: besluitvorming kan snel plaatsvinden
  • Er is geen vergadercultuur: overleg gaat veel tussen de vergaderingen door en er wordt alleen vergaderd als het nodig is
  • Er zijn niet teveel regels: er kan ook wel eens wat geregeld worden buiten het boekje om. De regels die er zijn, zijn vaak ongeschreven
  • De organisatie is klantgericht ingesteld: ook klanten kunnen nog wel eens wat regelen buiten de gangbare werkwijze om
  • De directie is bereikbaar ook voor klanten en medewerkers

De kracht

Waar ligt de kracht? Uw organisatie kenmerkt zich door een aantal zaken.

  • Wendbaar en flexibel
  • Toegankelijk voor klanten en medewerkers
  • Snelheid van oplossingen: ook bij klachten
  • Gevoel van gezamenlijkheid
  • Men voelt zich er snel thuis

De schaduwzijde

Waar de zon schijnt, is ook een schaduwzijde. Dat noemen wij de valkuil. Ook de informele organisatiecultuur heeft een keerzijde. We noemen een paar valkuilen:

  • Soms is er te weinig geregeld of zijn er te weinig regels of procedures en kan er onduidelijkheid ontstaan
  • Soms is niet duidelijk waar beslissingen genomen worden en wie ze nu precies neemt
  • Soms zijn taken en verantwoordelijkheden niet duidelijk
  • Soms wordt er te snel iets opgelost maar is er geen structurele oplossing bedacht
  • Soms is er gebrek aan beleid en visie
  • Soms is er een cultuur van ‘ouwe jongens krentenbrood’ waardoor aanspreken op gedrag of onvoldoende functioneren lastig is
  • Soms is er teveel vermenging van privé en zakelijk
  • Soms is er te weinig overleg en vallen bepaalde beslissingen die wel genomen hadden moeten worden tussen ‘wal en schip’

Leerdoelen

Een leerdoel kan zijn om bepaalde zaken organisatorisch zakelijk te regelen.  Dat is breed omschreven maar het verschilt per organisatie en per situatie waar het dan precies over gaat. Voorbeelden kunnen we noemen:

  • Structureren van overlegvormen
  • Ontwikkelen van visie en beleid
  • Werken vanuit doelstellingen
  • Structureren HRM beheer: functie- en taakomschrijvingen, personeelshandboek, organigram

Aandachtspunt

Het grote aandachtspunt zit hier: probeer niet door te slaan en te overdrijven. Regel wat geregeld moet worden: waar u niet zonder kunt. Maar juist uw kracht is het informele. In uw bedrijf kan de klant de directeur nog aan de telefoon krijgen als hij een klacht heeft. En wellicht is dat de reden waarom klanten voor u kiezen.

Samengevat: benut de kracht van ‘informeel’  en probeer de valkuil ‘te informeel’ te vermijden.

Kernwaarden van uw organisatie

Dit artikel is geschreven in de serie: kernwaarden van uw organisatie.

Kernwaarden organisaties

Visie- en strategieontwikkeling

Bekijk de mogelijkheden van onze training gericht op visie- en strategieontwikkeling.

Visie en strategie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens