Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Commerciële doelstellingen en targets

Commerciële doelstellingen spelen in veel bedrijven een centrale rol. Denk aan omzetdoelstellingen of salestargets die een verkoper of vertegenwoordiger moet realiseren. Soms haal je zo'n doel moeiteloos. Maar als je het niet haalt, ontstaat er vaak spanning, stress en druk. En dat heeft weer invloed op jouw prestaties.

Wat doen targets met jou?

Een salestarget is leuk als je 'm haalt zonder al te veel moeite. Maar wat als het niet lukt? Wat als je keer op keer net onder de grens blijft hangen, zoals Bart, een accountmanager die zijn kwartaaldoelstellingen nipt miste? Bij hem sloeg de motivatie om in frustratie.

En bij Julia, een medewerker klantcontact, sloegen de targets door naar controle. "Ik voel me net een robot," zei ze. "Het gaat alleen nog maar om aantallen, niet of de klant goed geholpen is."

Flow of frustratie?

Targets kunnen motiveren én demotiveren. Het verschil zit vaak in:

  • Hoeveel ruimte je krijgt om het op je manier te doen
  • Hoeveel invloed je hebt op het resultaat
  • Of je fouten mag maken
  • Of je successen gevierd worden
  • Of het doel past bij jouw waarden

Daarom is mentale balans net zo belangrijk als verkooptalent.

Ontwikkeling verkoper bepaalt verkoopresultaat

Leiderschapsstijl

Wat voor leiderschapsstijl heb jij als leidinggevende? Doe de online test. Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Leiderschapsstijl

Resultaatgericht leidinggeven

Geef je leiding aan een commerciële afdeling? Bekijk dan mijn artikel over leidinggeven aan de verkoopafdeling.

Leidinggeven aan de verkoopafdeling

Het effect op klantgerichtheid

Verkopers die alleen worden afgerekend op cijfers verliezen de relatie uit het oog. En dat is zonde. Wist je dat 92% van de klanten afhaakt vanwege gebrek aan aandacht, en maar 22% vanwege de prijs? Echte klantgerichtheid vraagt iets anders:

  • Tijd nemen voor je klant.
  • Aandacht voor wat híj wil.
  • Luisteren zonder meteen te denken aan het target.

Commerciële doelen en targets

Ontwikkeling van de verkoper

Verkopers moeten uitgedaagd worden om te werken aan hun eigen ontwikkeling. Je hoeft geen wondermens te zijn om fantastisch te kunnen verkopen! Degenen die de juiste optelsom maken en daarin de juiste hoeveelheid energie steken slagen er in hun targets eenvoudig te halen.

Ontwikkeling als mens is belangrijk als steengoede verkoper. Om in de flow te komen, te blijven, en te groeien, moet je zowel uitgedaagd worden als vaardigheden ontwikkelen. Of wil je liever gefrustreerd (stress!) of verveeld (nog meer stress!) jouw werkdag doorkomen, continu uitziend naar het weekend?

In de flow zitten kenmerkt zich door: lekker in je vel zitten, gelukkig, tevreden, energie krijgen, kracht, etc.

Om in de flow te blijven vraagt continue ontwikkeling. Net als het beoefenen van (top)sport vragen grote resultaten, veel aandacht. De mentaliteit van topsporters is doorslaggevend in hun resultaat, wat is jouw mentaliteit? Wil je in de flow blijven?

Het behalen van targets is een optelsom van inspanningen

Verkoop is een optelsom van inspanningen die leidt tot een succes. Het vergt dus inzet om tot een goed resultaat te komen. Die inzet vraagt om een goede planning, zodat de inzet beloond wordt met resultaat. Tijdens onze afspraken met klanten, en tijdens trainingen komen we ze nog heel veel tegen: verkopers die onnodig veel tijd besteden aan het maken van offertes, procedures, klantbezoeken, interne overleggen, zaken waar ze niet verantwoordelijk voor zijn etc.
Vreemd toch? Het bezoeken van klanten is toch een kerntaak van een verkoper? Waarvoor bezit je een leaseauto als er te weinig klanten worden bezocht? Een veel gehoord argument is dat de drempel om contact op te nemen met een klant of prospect hoog is. Het kan inderdaad een uitdaging zijn om een klant of prospect goed te woord te staan, echter is het uiteindelijk wel je rol als verkoper dit goed te beheersen.

Planmatige aanpak verkoopactiviteiten van belang

Op veel verkoopafdelingen wordt gestuurd op doelstellingen maar te weinig op de verkoopactiviteiten. En daar gaat het nu precies om.

Wellicht dat het wat vreemd op je overkomt, door het grote brede vlak ‘nazorg’. Maar wist je dat het 9 maal zoveel moeite kost om klanten binnen te halen dan te behouden? Hierom is nazorg zo belangrijk! Wat weet je allemaal van jouw klant waarvoor je hem aandacht kan geven? Geboorte van een baby? Huwelijk? Verjaardag? Verhuizing?  De mogelijkheden zijn eindeloos.

Deze aanpak is bijzonder geschikt voor verkopers die:

  • Hun doelstellingen beter willen halen
  • Zekerheid willen over hun baan
  • Graag een gelijkwaardig gesprek willen met een stevige gesprekspartner
  • Hun verkoopresultaat in eigen handen willen hebben
  • Klanten aan zich willen binden
  • Willen verkopen met passie
  • Inzien dat een goed resultaat begint bij zichzelf.

Waarom werken we met omzetdoelstellingen?

Targets en omzetdoelen zijn richtinggevend voor medewerkers in salesfuncties. Men weet wat er van hen verwacht wordt. Dat is goed. Als organisatie creëer je daarmee een bepaalde duidelijkheid voor jouw medewerkers.

  • Voorwaarden voor targets

    Er zijn ook voorwaarden voor het bepalen van omzetdoelstellingen:

    • omzetdoelen moeten realistisch en behapbaar zijn
    • omzetdoelen hebben tijd nodig
    • er is een groot verschil tussen targets opleggen of jouw medewerkers betrekken bij dit proces (wij kiezen voor het laatste)
    • omzetdoelen vereisen een acquisitieplan voor jouw verkopers of vertegenwoordigers
  • Omzetdoelen kunnen verlammen

    Ontbreekt de juiste interne coaching dan kunnen omzetdoelen ook verlammend werken. In dat geval zijn ze niet een handreiking om te gaan maar men voelt het als een stok om te slaan. Zeker wanneer de verkoopresultaten achter blijven.

Leidinggeven aan de verkoopafdeling

Goede leidinggevenden:

  • Sturen op gedrag, niet alleen op resultaat
  • Geven ruimte voor eigen inbreng
  • Helpen hun medewerkers om tot bloei te komen

Een target is geen doel op zich, maar een hulpmiddel. Resultaatgericht leidinggeven betekent ook aandacht voor het proces, de persoon en de praktijk. Wil jij als leidinggevende:

  • Meer grip op je team en proces?
  • Leren coachen op motivatie en gedrag?
  • Balans vinden tussen sturen en ondersteunen?

Doelen stellen en doelen halen

Doelen stellen is niet het moeilijkste. Doelstellingen daadwerkelijk behalen is een veel lastiger klus. De juiste coaching en begeleiding is intern noodzakelijk wanneer de omzetdoelen gesteld zijn. We maken te vaak mee dat de doelstellingen even over de schutting worden gegooid door de leiding en daarmee meent men klaar te zijn. Dat is niet het geval. Daarna begint het pas voor jouw verkopers. Met name de HOE-vraag ontbreekt nogal eens. De Steven is specialist in training en coaching voor verkopers, accountmanagers. Kortom: voor medewerkers en leidinggevenden in een commerciële functie.

Omzetdoelstellingen en targets

Veelgestelde vragen - FAQ

Hier tref je enkele veelgestelde vragen.

Wat is het verschil tussen gezonde prestatiedruk en ongezonde stress?

Gezonde prestatiedruk motiveert. Ongezonde stress put uit. In onze training Omgaan met prestatiedruk leer je het verschil herkennen.

Hoe weet ik of een target haalbaar is?

Een goed target past bij jouw rol, vaardigheden en werkomgeving. In de training Resultaatgericht leidinggeven leer je dit als leidinggevende beoordelen.

Waarom verlies ik motivatie ondanks goede prestaties?

Wanneer het proces geen waardering krijgt en het alleen om cijfers draait, daalt motivatie. 

Wat als ik door targets niet meer klantgericht werk?

Dan is het tijd voor reflectie. In onze trainingen leer je hoe je resultaat en relatie in evenwicht houdt.

Kun je mentale veerkracht trainen?

Zeker! I Via coaching leer je omgaan met spanning, verwachtingen en faalangst.

Leidinggeven aan de verkoopafdeling

Dit artikel schreef ik in de serie: 'leidinggeven aan de verkoopafdeling'. 

Leidinggeven aan de verkoopafdeling

Resultaatgericht leidinggeven

Ben jij klaar om de volgende stap te zetten in jouw leiderschap?
Ontdek hoe jij meer grip krijgt op prestaties én welzijn binnen je team.

Resultaatgericht leidinggeven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens

Publicatiedatum: 03-06-2015


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • De valkuilenbibliotheek: 141 valkuilen uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Je loopbaan is geen zitbaan of hangmat
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijke ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Online training Autonomie en persoonlijk leiderschap

Ben jij jezelf kwijtgeraakt? Herken jij jezelf in het e-book Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden? Dan wordt het tijd om te beginnen aan zelfherstel. Ik heb deze online training ontwikkeld om je te helpen in de zoektocht om jezelf te (her)vinden. In deze training gaan we aan de slag met: 

  • Wat zijn mijn behoeften? 
  • Waar liggen mijn grenzen?
  • Ik en mijn gevoelens.
  • Mijn zelf: zelfrespect, zelfwaardering, zelfvertrouwen, zelfkennis, zelfverzekerd, zelfbeeld en zelfaanvaarding, zelfbewust, zelfreflectie. 
  • In verbinding komen met je ZELF. 
  • Connectie met de ander. 

De training kost € 149,-

Meer informatie

Podcast loopbaan ontwikkeling

Beluister de podcast over loopbaanontwikkeling. Een gesprek tussen Aniek Wendt en Jan Stevens.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.